دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داد سودان در آستانه یک «جنگ داخلی تمام عیار» است


آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت، سودان در آستانه یک “جنگ داخلی تمام عیار” قرار دارد، زیرا درگیری های شدید بین ژنرال های رقیب روز یکشنبه در خارطوم، پایتخت این کشور ادامه یافت.

به گفته فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، او شامگاه شنبه هشدار داد که جنگ بین ارتش سودان و یک نیروی شبه نظامی قدرتمند احتمالاً کل منطقه را بی‌ثبات خواهد کرد.

سودان پس از ماه‌ها تنش بین فرمانده ارتش ژنرال عبدالفتاح برهان و رقیب وی ژنرال محمد حمدان داگالو، فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع شبه‌نظامی، در اواسط آوریل در درگیری‌های آشکار منفجر شد.

هیثم محمد ابراهیم، ​​وزیر بهداشت، ماه گذشته در اظهاراتی تلویزیونی گفت که درگیری ها بیش از 3000 کشته و بیش از 6000 زخمی برجای گذاشته است. با این حال، آمار مرگ و میر بسیار زیاد است. بر اساس آمار سازمان ملل، بیش از 2.9 میلیون نفر از خانه های خود به مناطق امن در داخل سودان گریخته اند یا به کشورهای همسایه رفته اند.

این درگیری ها 18 ماه پس از آن رخ داد که این دو ژنرال کودتای نظامی را در اکتبر 2021 رهبری کردند که منجر به سرنگونی یک دولت غیرنظامی غیرنظامی تحت حمایت غرب شد. پس از قیام مردمی که در آوریل 2019، عمر البشیر خودکامه دیرینه را برکنار کرد، این درگیری امید سودانی‌ها را برای گذار مسالمت‌آمیز به دموکراسی از بین برد.

جنگ، پایتخت خارطوم و دیگر مناطق شهری در سراسر کشور را به میدان های جنگ تبدیل کرده است.

ساکنان خارطوم گفتند که درگیری شدید اوایل روز یکشنبه در جنوب پایتخت در جریان است. عبدالله الفاتح یکی از ساکنان این منطقه گفت که جناح های متخاصم از سلاح های سنگین در نبردها در محله کالاکا استفاده می کردند و هواپیماهای ارتش در حال پرواز بر فراز این منطقه بودند.

گوترش در بیانیه خود همچنین حمله هوایی روز شنبه را محکوم کرد که مقامات بهداشتی گفتند که حداقل 22 نفر در اومدورمان، شهری در آن سوی رود نیل، پایتخت خارطوم کشته شدند. این حمله یکی از مرگبارترین درگیری ها بود.

حق در بیانیه ای گفت، دبیرکل همچنین خشونت ها و تلفات گسترده در منطقه غربی دارفور را که برخی از بدترین جنگ ها را در درگیری های جاری تجربه کرده است، محکوم کرد.

گوترش گفت: «بی توجهی کامل به قوانین بشردوستانه و حقوق بشر وجود دارد که خطرناک و آزاردهنده است.

مقامات سازمان ملل گفته اند که خشونت در منطقه اخیراً جنبه قومی پیدا کرده است، به طوری که گزارش شده است که نیروهای RSF و شبه نظامیان عرب قبایل غیر عرب را در دارفور، یک منطقه گسترده متشکل از پنج استان، هدف قرار داده اند. ماه گذشته، فرماندار دارفور، مینی آرکو میناوی، با اشاره به درگیری که منطقه را در اوایل دهه 2000 فرا گرفت، گفت که این منطقه به نسل کشی گذشته خود بازمی گردد.

کل شهرها و روستاها در استان دارفور غربی توسط نیروهای RSF و شبه نظامیان متحد آنها تسخیر شد و ده ها هزار نفر از ساکنان مجبور به فرار به همسایگی چاد شدند. فعالان گزارش داده اند که بسیاری از ساکنان کشته شده اند، زنان و دختران مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند و اموال غارت شده و کاملا سوزانده شده است.

روز یکشنبه درگیری‌هایی بین ارتش و نیروهای RSF در سایر نقاط سودان از جمله استان کردوفان شمالی، کردوفان جنوبی و نیل آبی روی داد.