کشتی حامل مشعل المپیک در میان هیاهو و امنیت بالا وارد مارسی شد


مارسی، فرانسه – جمعیت زیادی روز چهارشنبه در شهر مارسی در جنوب فرانسه تجمع کردند، جایی که یک کشتی با شکوه سه پایه حامل مشعل المپیک از یونان پیش از مراسم استقبال در غروب آفتاب وارد شد.

برگزارکنندگان بازی‌های پاریس وعده برگزاری جشن‌های “فوق العاده” در این شهر را داده‌اند، جایی که بندر قدیمی تحت امنیت بالا قرار گرفته است.

این مشعل ماه گذشته قبل از تحویل رسمی به فرانسه در یونان روشن شد. این کشتی با کشتی به نام بلم که برای اولین بار در سال 1896 مورد استفاده قرار گرفت، آتن را ترک کرد و دوازده روز را در دریا گذراند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، پس از ورود به مارسی، با ورزشکاران المپیکی فرانسوی که با مشعل المپیک در بلم قایقرانی کرده اند، دیدار کرد.

مکرون در مارینا المپیک شهر گفت: «با رسیدن شعله، کشور وارد بازی‌ها می‌شود.

بیش از هزار قایق رژه بلم را در اطراف خلیج مارسی همراهی خواهند کرد. این کشتی بر روی یک پانتون که شبیه پیست دو و میدانی در بندر قدیمی است پهلو می گیرد.

مراسم استقبال در غروب روز چهارشنبه شامل تظاهراتی توسط جت های Patrouille de France، تیم آکروباتیک نیروی هوایی فرانسه خواهد بود.

تونی استنگوئت، رئیس کمیته سازماندهی المپیک 2024 پاریس گفت: بازگشت بازی ها به کشور ما یک جشن فوق العاده خواهد بود.

به عنوان یک ورزشکار سابق، می دانم که شروع یک رقابت چقدر مهم است. به همین دلیل است که ما مارسی را انتخاب کردیم، زیرا قطعاً یکی از شهرهایی است که عاشق ورزش است.

ایمنی بازدیدکنندگان و ساکنان برای مقامات مارسی، دومین شهر بزرگ فرانسه با نزدیک به یک میلیون نفر، اولویت اصلی بوده است. به گفته مقامات شهرداری، حدود 8000 افسر پلیس در اطراف بندر مستقر شده اند، جایی که 50000 نفر در بعدازظهر جمع شده بودند. انتظار می‌رفت که ده‌ها هزار نفر دیگر در جشن‌های شبانه که شامل یک پرواز هوایی توسط نیروی هوایی فرانسه می‌شود، شرکت کنند.

جمعیت زیادی در شهر مارسی جمع شده اند
مردم منتظر ورود بلم به مارسی، جنوب فرانسه، در روز چهارشنبه هستند.تیبو کامو / AP

هزاران آتش نشان و جوخه خنثی سازی بمب همراه با پلیس دریایی و تیم های ضد پهپاد در حال گشت زنی در آب های شهر و حریم هوایی آن در اطراف شهر مستقر شده اند.

یانیک اوهانسیان، معاون شهردار شهر گفت: “این یک روز تاریخی است و ما سخت تلاش کرده ایم تا بازدیدکنندگان و ساکنان مارسی از این لحظه تاریخی لذت ببرند.”

پخش مشعل از روز پنجشنبه در مارسی آغاز می‌شود و سپس از طریق مکان‌های نمادین در سراسر کشور، از شهرت جهانی مونت سن میشل تا سواحل فرود در نورماندی و کاخ ورسای، به پاریس می‌رود.

بسیاری از مردم و خانواده ها در امتداد پیاده رو در دریای مدیترانه قدم می زدند و از هیجان و کنجکاوی می درخشیدند. گروهی از نوازندگان با پوشیدن تی‌شرت‌هایی با شعار «مارسی، افتخار استقبال از شعله المپیک»، از گردشگران و ساکنان و همچنین کارگرانی که در حال برپایی صحنه المپیک و پل پونتون بودند، پذیرایی کردند. از قایق به سرزمین اصلی فرانسه حمل شود.

پل ووارامبون، یکی از ساکنان مارسی، در پیاده‌روی در امتداد بندر قدیمی با پسرش گفت: «می‌خواستم ببینم اوضاع چطور پیش می‌رود و شاید بعداً با بچه‌ها برگردم، اگر خیلی شلوغ نیست، ببینم شعله می‌رسد.» با وجود امنیت بالا و تعمیرات اساسی کل شهر برای مراسم چهارشنبه، واورامبون گفت: “مردم اینجا از المپیک بسیار خوشحال هستند.”

املی اودیا کاسترا، وزیر ورزش فرانسه بر اهمیت نمادین و عملی این رویداد پس از سال ها آماده سازی برای بازی های پاریس تاکید کرد.

ما واقعاً می‌خواهیم مطمئن شویم که شروع پخش مشعل در اینجا باعث ایجاد شور و شوق و احساس غرور برای فرانسوی‌ها خواهد شد. اودیا کاسترا در مصاحبه ای با آسوشیتدپرس گفت که این لحظه ای بزرگ از جشن و شادی به ما می دهد.

او افزود: «ورزش می تواند این نوع احساسات را به وجود آورد و المپیسم بسیار فراتر از ورزش است. “این پیامی را به جهان منتقل می کند و مشعل نماد صلح است.”

فلورنت مانودو شناگر المپیکی به عنوان اولین حامل شعله در فرانسه انتخاب شد. مانودو که چهار مدال المپیک را کسب کرد، برادر شناگر لوره مانودو است که در سال 2004 در آتن سه مدال المپیک کسب کرد.

فلورنت مانودو در حین شنا در استخر لبخند می زند
فلورنت مانودو از فرانسه پس از کسب مدال نقره در فینال 50 متر آزاد مردان در مسابقات قهرمانی شنای دوره کوتاه اروپا در سال 2023.Andrea Staccioli / Deepbluemedia / Sipa ایالات متحده آمریکا از طریق فایل AP

بنویت پایان، شهردار مارسی گفت: «ما بسیار افتخار می‌کنیم. “این تازه شروع ماجراست.”

پایان گفت که نمایش “جهان را خیره خواهد کرد” و افزود که انتظار می رود تا 150000 تماشاگر در بندر قدیمی حضور داشته باشند.

او با یادآوری اینکه این شهر توسط استعمارگران یونانی حدود 2600 سال پیش تأسیس شد، گفت: مردم مارسی “احساس جشن، حس بازی، ورزش و المپیک را در دل خود دارند.”

در حالی که یک هلیکوپتر نظامی بر فراز بندر قدیمی پرواز می کرد، در حالی که تعدادی از موانع در آن ایجاد شده بود، حضور شدید پلیس و ارتش در حال گشت زنی در مرکز شهر مارسی مشاهده شد.

کامیل شایز، سخنگوی وزارت کشور فرانسه گفت که مقامات برای تهدیدات امنیتی از جمله تروریسم آماده هستند.

او گفت: “ما در حال استفاده از اقدامات مختلف هستیم، به ویژه واحد نخبه گروه مداخله ژاندارمری ملی، که از ابتدا تا انتها در پخش مشعل حضور خواهند داشت.”

دیگ المپیک پس از مراسم افتتاحیه بازی ها که در 26 جولای در رودخانه سن برگزار می شود روشن می شود.

دیگ در مکانی در پاریس روشن خواهد شد که تا آن روز کاملاً محرمانه نگه داشته می شود. در میان گزینه‌های گزارش‌شده، مکان‌های نمادینی مانند برج ایفل و باغ‌های تویلری در خارج از موزه لوور هستند.