اسرائیل و فلسطینی ها بر سر آتش بس توافق کردند که به روزهای جنگ و خونریزی پایان داد


تل آویو – یک مقام آمریکایی و یک مقام اسرائیلی روز شنبه به ان‌بی‌سی نیوز گفتند که اسرائیل و جهاد اسلامی فلسطین با آتش‌بسی به توافق رسیده‌اند که به درگیری پنج روزه بین دو طرف پایان دهد.

این آتش بس با میانجیگری مصر انجام شد و از ساعت 10 شب به وقت محلی آغاز خواهد شد.

اکنون این توافق به لطف تلاش مستمر مصر حاصل شده است. ما از این تلاش قدردانی می کنیم.»

هیچ اظهارنظری فوری از سوی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل یا دیگر مقامات منتشر نشده است.

شبکه تلویزیونی القاهره نیوز مصر گزارش داد که قاهره از همه طرف ها خواست به توافقنامه پایبند باشند.

در این درگیری ها 33 فلسطینی در داخل غزه کشته شدند که حداقل 13 غیرنظامی از جمله آنها بودند. دو نفر از جمله یک زن 80 ساله اسرائیلی و یک مرد فلسطینی اهل غزه که مجوز کار در اسرائیل را داشت بر اثر شلیک موشک در اسرائیل کشته شدند.

خشونت‌های اخیر روز سه‌شنبه زمانی آغاز شد که حملات هوایی اسرائیل سه فرمانده ارشد جهاد اسلامی را کشت. اسرائیل گفت که این حملات هوایی در پاسخ به شلیک موشک قبلی در هفته گذشته بوده و حملاتش بر اهداف جهاد اسلامی متمرکز شده است. اما ساکنان غزه می‌گویند که خانه‌های افرادی که در درگیری‌ها دخالت نداشتند نیز مورد حمله قرار گرفته است.

در یادآوری وضعیت قابل احتراق در کرانه باختری اشغالی، ارتش رژیم صهیونیستی به اردوگاه آوارگان بالاتا در نزدیکی شهر نابلس در شمال شهر یورش برد که باعث درگیری آتش دو فلسطینی شد. در یک حادثه جداگانه در نزدیکی شهر جنین در شمال، پلیس اسرائیل گفت که یک مهاجم فلسطینی مظنون را که با چاقو به سمت سربازان دوید، شلیک کرد و آن را کشت.

در همین حال، ارتش اسرائیل اوایل روز شنبه یک آپارتمان متعلق به فرمانده جهاد اسلامی محمد ابوالعطا را در میان اهداف دیگر از جمله موشک انداز بمباران کرد.


ستیزه جویان جهاد اسلامی چندین رگبار موشک به سمت جنوب اسرائیل شلیک کردند، جایی که به ده ها هزار اسرائیلی دستور داده شد در نزدیکی اتاق های امن و پناهگاه های بمب بمانند. صدها تن از ساکنان نزدیک مرز به هتل های دورتر از شمال منتقل شدند.

ژنرال هرزی هالوی، فرمانده نظامی اسرائیل، گفت که اسرائیل در طول نبرد “دستاوردهای مهمی” داشته است و گفت که ارتش آماده ادامه عملیات خود است.

وی افزود: ما آمادگی داریم به حملات و حملات هدفمند به صورت دقیق و فزاینده ادامه دهیم.

درگیری‌ها روز سه‌شنبه زمانی آغاز شد که اسرائیل سه فرمانده ارشد جهاد اسلامی را که به گفته آن مسئول شلیک راکت به سمت این کشور در هفته گذشته بودند، هدف قرار داد و کشت. حداقل 10 غیرنظامی، از جمله زنان، کودکان خردسال و همسایگان غیرمجاز در آن حملات اولیه کشته شدند که محکومیت منطقه ای را برانگیخت.

در چند روز گذشته، اسرائیل حملات هوایی بیشتری را انجام داده است و سایر فرماندهان ارشد جهاد اسلامی را کشته و مراکز فرماندهی و سایت های پرتاب موشک آنها را منهدم کرده است.

روز شنبه، فلسطینی ها جرأت کردند تا خسارات وارده توسط هواپیماهای جنگی اسرائیل را ارزیابی کنند و هرچه می توانند نجات دهند. یک مرد با احتیاط اسناد را از زیر آوار بیرون آورد. دیگری یک تشک را با خود برد.

چهار خانه در محله‌های مسکونی پرجمعیت در حملات قبل از سحر به خاک تبدیل شد. ارتش اسرائیل مدعی شد خانه های مورد هدف متعلق به شبه نظامیان جهاد اسلامی بوده یا مورد استفاده قرار می گرفتند. ساکنان ادعاهای ارتش را رد کردند و گفتند که نمی دانند چرا خانه هایشان هدف قرار گرفته است.

ما اصلاً سکوی پرتاب موشک نداریم. این یک منطقه مسکونی است.

خانه مجاور خویشاوند او جهاد عبید نیز با خاک یکسان شد. زمانی که آپارتمانش بمباران شد، او چند صد متر دورتر ایستاده بود.

او گفت: «به خاطر گرد و غبار احساس استفراغ کردم. «این نفرت خارق‌العاده‌ای است. آنها ادعا می کنند که به کودکان ضربه نمی زنند، اما آنچه ما می بینیم دیوانگی است، ویرانی.»

به گفته ارتش، جهاد اسلامی با شلیک بیش از 1200 راکت به سمت جنوب و مرکز اسرائیل پاسخ تلافی جویانه خود را داده است. روز جمعه، این گروه حملات خود را تشدید کرد و به سمت اورشلیم راکت شلیک کرد و آژیرهای حمله هوایی را در شهرک‌های اسرائیلی در جنوب پایتخت مورد مناقشه به صدا درآورد.

بیشتر موشک ها در داخل غزه سقوط کرده، در مناطق باز فرود آمده یا توسط سامانه دفاع هوایی گنبد آهنین اسرائیل رهگیری شده اند. اما یک موشک روز پنجشنبه به پدافند موشکی نفوذ کرد و از یک خانه در مرکز شهر رهووت عبور کرد و یک زن 80 ساله را کشت و تعدادی دیگر را زخمی کرد.

حماس، گروه ستیزه جوی بزرگتر که از زمان تسلط بر غزه در سال 2007، چهار جنگ علیه اسرائیل انجام داده است، حملات جهاد اسلامی را ستایش کرده است، اما به گفته مقامات نظامی اسرائیل در حاشیه باقی مانده و دامنه درگیری را محدود کرده است.

از آنجایی که دولت بالفعل مسئول شرایط وخیم در نوار محاصره شده غزه است، حماس اخیراً تلاش کرده است تا از درگیری خود با اسرائیل جلوگیری کند. از سوی دیگر، جهاد اسلامی، یک گروه ستیزه جوی ایدئولوژیک تر و سرکش تر که با خشونت پیوند خورده است، در چند دور گذشته نبرد با اسرائیل پیشتاز بوده است.

سانچز و گلدمن از تل آویو گزارش دادند. و برک از پیتسبورگ.