یلن مذاکرات «مستقیم» و «مولد» پکن را گامی به سوی «پایگاه مطمئن‌تر» برای روابط آمریکا و چین خواند.


جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا گفت 10 ساعت ملاقات با مقامات چینی در دو روز “مستقیم، اساسی و سازنده” و گامی رو به جلو برای کمک به تنظیم روابط بین دو اقتصاد بزرگ جهان بر روی “پایه ای مطمئن تر” بود.

سفر یلن به پکن در زمانی انجام می شود که واشنگتن در بحبوحه تشدید نبرد جهانی برای برتری تکنولوژیک در حال بررسی محدود کردن سرمایه گذاری ایالات متحده در چین است. او دومین عضو کابینه جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده است که در هفته های اخیر در بحبوحه تلاش ها برای تثبیت روابط بین دو قدرت از پکن بازدید می کند.

ایالات متحده و چین اختلاف نظرهای مهمی دارند. یلن در اظهارات آماده شده گفت: این اختلافات باید به طور واضح و مستقیم بیان شود. “اما رئیس جمهور [Joe] من و بایدن رابطه بین آمریکا و چین را در چارچوب درگیری قدرت های بزرگ نمی بینیم.

ما معتقدیم که جهان به اندازه کافی بزرگ است که هر دو کشور ما پیشرفت کنند. هر دو ملت موظف هستند که این رابطه را مسئولانه مدیریت کنند: یافتن راهی برای زندگی مشترک و سهیم شدن در رفاه جهانی.

یلن در اظهاراتی در یک کنفرانس مطبوعاتی که به سفر چهار روزه خود به پکن اختصاص داشت، گفت که به همتایان چینی خود گفته است که هرگونه محدود کردن سرمایه گذاری های خارجی ایالات متحده “شفاف” و “بسیار هدفمند” خواهد بود.

وی افزود در غیر این صورت مقامات چینی می توانند نگرانی های خود را مطرح کنند و ایالات متحده در برخی موارد به عواقب ناخواسته رسیدگی خواهد کرد.

یلن در پایان گفت: «به طور کلی، من معتقدم که دیدارهای دوجانبه من – که در مجموع حدود 10 ساعت در دو روز طول کشید – به عنوان گامی رو به جلو در تلاش ما برای قرار دادن روابط ایالات متحده و چین بر پایه ای مطمئن تر عمل کرد.

درست چند روز قبل از سفر یلن، پکن صادرات فلزات و ترکیبات مربوط به تراشه‌سازی را محدود کرده بود. که وزارت بازرگانی چین مدعی شد که به آمریکا و اروپا اطلاع قبلی داده است. در ماه اکتبر، ایالات متحده قوانین گسترده ای را با هدف قطع صادرات تراشه های کلیدی و ابزارهای نیمه هادی به چین وضع کرد.

تنوع بخشیدن، نه جداسازی

یلن گفت که او در گفتگو با لی کیانگ، نخست وزیر چین، هی لیفنگ، معاون نخست وزیر چین و دیگر مقامات ارشد، «به وضوح اعلام کرده است که ایالات متحده به دنبال جدا شدن از چین نیست».

او گفت: «تمایز مهمی بین جداسازی از یک سو، و از سوی دیگر، متنوع کردن زنجیره‌های تأمین حیاتی یا انجام اقدامات هدفمند امنیت ملی وجود دارد».

او افزود: “ما می دانیم که جدا شدن دو اقتصاد بزرگ جهان برای هر دو کشور فاجعه آمیز و برای جهان بی ثبات کننده خواهد بود.” “و انجام آن عملا غیرممکن خواهد بود.”

معاون نخست‌وزیر چین، او گفت که مذاکرات روز شنبه با یلن «سازنده» بوده است.

در همین بیانیه آمده است: «طرف چینی با اشاره به اینکه افزایش بیش از حد امنیت ملی هیچ سودی برای مبادلات عادی اقتصادی و تجاری ندارد، نسبت به تحریم ها و محدودیت های اعمال شده از سوی آمریکا علیه چین ابراز نگرانی کرد.»

در این بیانیه آمده است: «دو طرف توافق کردند که ارتباطات و همکاری‌ها را برای مقابله با چالش‌های جهانی تقویت کنند و تبادلات و تعاملات را ادامه دهند.»

تعادل مشکل

کار یلن در پکن کار دشواری بود. در حالی که او نگرانی خود را در مورد “افزایش اخیر اقدامات قهری علیه شرکت های آمریکایی” ابراز کرد، او همچنین به دنبال همکاری چین در مورد مسائلی از مشکلات بدهی در بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه گرفته تا تغییرات آب و هوایی بود.

اینها اصولی است که او در یک سخنرانی ماه آوریل بیان کرد و در آن بر اهمیت عدالت در رقابت اقتصادی ایالات متحده با چین تاکید کرد.

سپس، او سه اولویت اقتصادی را برای روابط ایالات متحده و چین ترسیم کرد: تأمین منافع امنیت ملی و حمایت از حقوق بشر، تقویت رشد سودمند متقابل و همکاری در چالش‌های جهانی مانند تغییرات آب و هوا و مشکلات بدهی.

یلن پیش از مراسم مالی روز جمعه برای آب و هوا گفت: «من معتقدم که اگر چین از نهادهای چندجانبه آب و هوایی مانند صندوق آب و هوای سبز و صندوق های سرمایه گذاری آب و هوا در کنار ما و سایر دولت های کمک کننده حمایت کند، می توانیم تأثیر بیشتری نسبت به امروز داشته باشیم. میزگرد در پکن

سفر یلن بخشی از تلاش های مستمر برای تثبیت روابط آمریکا و چین پس از ماه ها تشدید تنش است. دیدار او تنها چند هفته پس از دیدار آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه در ماه گذشته انجام شد.

هدف من در این سفر ایجاد و تعمیق روابط با تیم جدید رهبری اقتصادی در پکن بوده است. یلن روز شنبه گفت: گفتگوهای ما بخشی از یک تلاش هماهنگ گسترده تر برای تثبیت روابط، کاهش خطر سوء تفاهم و بحث در مورد زمینه های همکاری است.

این تلاش ها می تواند راه را برای دیدار بایدن و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در حاشیه اجلاس سران گروه 20 در دهلی نو در سپتامبر و اجلاس سران APEC در سانفرانسیسکو در نوامبر هموار کند. هر دو رهبر آخرین بار سال گذشته در بالی ملاقات کردند.

یلن گفت: “هیچ بازدیدی چالش های ما را یک شبه حل نمی کند.” اما من انتظار دارم که این سفر به ایجاد یک کانال ارتباطی مقاوم و سازنده با تیم اقتصادی جدید چین کمک کند.