پهپادهای مسلح آمریکایی تخلیه شهروندان آمریکایی را در سودان جنگ زده اسکورت می کنند


هواپیماهای بدون سرنشین مسلح صدها آمریکایی را در حالی که روز شنبه در بحبوحه درگیری شدید بین ارتش و یک گروه شبه نظامی رقیب از سودان جنگ زده آغاز کردند، اسکورت کردند.

یک مقام آمریکایی آگاه به ان‌بی‌سی نیوز تأیید کرد که هواپیماهای بدون سرنشین بر فراز کاروانی از اتوبوس‌ها در مسیر 500 مایلی از خارطوم پایتخت این کشور بزرگ آفریقایی به بندر سودان در سواحل غربی این کشور پرواز کردند. این مقام که مجاز به صحبت علنی نبود، گفت که چند صد آمریکایی حداقل در 12 اتوبوس سوار بودند.

آنها افزودند که دولت ایالات متحده احتمالاً پس از اینکه آمریکایی ها به سلامت به شهر جده عربستان سعودی بروند، ارقام دقیق بیشتری از تعداد تخلیه شده در کاروان منتشر خواهد کرد.

سخنگوی پنتاگون به طور جداگانه گفت: «وزارت دفاع از تجهیزات اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی ایالات متحده برای پشتیبانی از مسیرهای تخلیه هوایی و زمینی که آمریکایی‌ها از آن استفاده می‌کنند، استفاده کرد.»

سابرینا سینگ گفت که ایالات متحده در حال انتقال دارایی های دریایی در منطقه برای ارائه هرگونه حمایت لازم در امتداد ساحل است. وی افزود که لوید آستین، وزیر دفاع، “درخواست کمک از وزارت امور خارجه برای حمایت از خروج امن را تایید کرده است.”

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه، روز شنبه گفت که “مذاکرات فشرده” توسط ایالات متحده با حمایت “شرکای منطقه ای و بین المللی” شرایطی را ایجاد کرد که امکان تخلیه شهروندان و غیرشهروندان را فراهم کرد، از جمله عملیات روز شنبه.

تصویر:
دود روز شنبه بر فراز خارطوم، پایتخت سودان، سودان بلند می شود.مروان علی / AP

در جای دیگر، وزارت خارجه عربستان سعودی روز شنبه در بیانیه ای اعلام کرد که اتباع آمریکایی در میان تقریبا 1900 مهاجر خارجی هستند که روز شنبه با کشتی به بندر جده رسیدند. گفته نشد که چه تعداد آمریکایی در هواپیما بودند.

این تخلیه در حالی انجام شد که با وجود تمدید آتش بس شکننده بین دو ژنرال ارشد کشور، ژنرال عبدالفتاح برهان، فرمانروای واقعی سودان، و ژنرال محمد حمدان داگالو، معاون سابق او – شتر فروش سابق که به طور گسترده به نام همدی شناخته می شود، درگیری ادامه یافت. که نیروهای امنیتی سریع، یک گروه شبه نظامی رقیب را رهبری می کند.

این دو قبلاً برای هماهنگ کردن کودتا که دولت را در اکتبر 2021 سرنگون کرد، متحد شده بودند. اما اتحاد آنها به طرز چشمگیری بر سر چگونگی مدیریت انتقال به یک دولت غیرنظامی و اختلاف بر سر چگونگی ادغام نیروهای امنیتی سریع در این کشور شکست خورد. نیروهای مسلح و اینکه چه مرجعی باید بر این روند نظارت کند.

بمباران ها، نبردهای اسلحه و تیراندازی تک تیراندازها در مناطق پرجمعیت به زیرساخت های غیرنظامی از جمله بسیاری از بیمارستان ها ضربه زده است. خارطوم، شهری با 5 میلیون نفر جمعیت، به خط مقدم تبدیل شده است.

در برخی از مناطق در داخل و اطراف پایتخت، ساکنان به آسوشیتدپرس گفتند که مغازه‌ها در حال بازگشایی هستند و با کاهش مقیاس درگیری‌ها پس از آتش‌بس متزلزل، به تدریج وضعیت عادی در حال بازگشت است. اما در مناطق دیگر، ساکنان وحشت زده به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند که انفجارهایی در اطراف آنها در حال وقوع است و جنگجویان خانه ها را غارت می کنند.

چندین تلاش برای آتش بس تاکنون شکست خورده است.

میلر، از وزارت امور خارجه، گفت که ایالات متحده همچنان از نیروهای مسلح سودان و نیروهای پشتیبانی سریع می خواهد تا به جنگی که غیرنظامیان را به خطر می اندازد، پایان دهند. وی افزود: آمریکایی ها تشویق می شوند که به سودان سفر نکنند.

ابیگیل ویلیامز و آسوشیتدپرس کمک کرد.