همسر خاشقجی از آمریکا و سازمان ملل برای بازیابی دستگاه های شوهرش از ترکیه کمک می خواهد


بیوه جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی از دولت آمریکا و سازمان ملل خواسته است تا به او کمک کنند تا دستگاه‌های الکترونیکی همسرش را از دولت ترکیه بازیابی کند تا بر اساس نامه‌ها، اوراق و اسناد و مدارک و نامه‌ها، قبل از پایان محدودیت‌ها در اواخر سال جاری اقدام قانونی انجام دهد. جزئیات دیگر در مورد تلاش های او با NBC News به اشتراک گذاشته شده است.

بیش از یک سال از زمانی که حنان الاطر خاشقجی برای اولین بار درخواست لپ تاپ، تبلت و دو تلفن همراه ستون نویس فقید واشنگتن پست را که در سال 2018 در کنسولگری عربستان در استانبول کشته شد، می گذرد و او اکنون امیدوار است با دریافت این درخواست، فشارها را بر ترکیه برای تبعیت از این قانون افزایش دهد. کمک آوریل هاینس، مدیر اطلاعات ملی و آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد.

در نامه‌هایی که به ترتیب در ماه‌های نوامبر و ژانویه ارسال شد، آمده است که او معتقد است که این دستگاه‌ها «جزئیاتی را که قبلاً فاش نشده بود درباره قتل شوهرم فاش می‌کنند که برای دانستن حقیقت کامل ضروری است».

حنان الاتر خاشقجی در هر دو نامه با نام گروه NSO نوشت: «من حق دریافت تمام دارایی های او (جمال خاشقجی) را دارم، به ویژه اکنون که در حال اقدام قانونی در ایالات متحده علیه همه طرف های مسئول قتل همسرم هستم. ، یک شرکت اطلاعاتی سایبری اسرائیل و دولت های عربستان و امارات به عنوان اهداف برنامه ریزی شده برای شکایت های آینده.

او گفت که ترکیه بلافاصله پس از مرگ همسرش این دستگاه ها را بازیابی کرد و در نامه های خود نوشت که درخواست های شخصی او از رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه برای تلفن، لپ تاپ و تبلت “مورد احترام قرار نگرفته است.”

دفتر اردوغان و سفارت ترکیه در واشنگتن دی سی به درخواست برای اظهار نظر پاسخ ندادند. سفارت ترکیه در دسامبر 2021 نامه‌ای به وکیل حنان الاتر خاشقجی ارسال کرد که در آن پیشنهاد شده بود «درخواست خود را از طریق مجاری قانونی مناسب به دادگاه‌های مربوطه ترکیه ارسال کند».

حنان الاتر خاشقجی که یک اماراتی است، گفت که نمی تواند در ترکیه پیگیری قانونی کند زیرا در آمریکا تحت پناهندگی سیاسی است، پاسپورت ندارد و بودجه لازم را ندارد.

او در مصاحبه‌ای گفت که دستگاه‌های جمال خاشقجی «بسیار مهم و حیاتی» هستند – نکته‌ای که وکیلش راندا فهمی بر آن تاکید کرد – برای دانستن آنچه منجر به مرگ جمال خاشقجی شد و پاسخگویی همه طرف‌های مسئول.

حنان الاطر خاشقجی و جمال خاشقجی.
حنان الاطر خاشقجی و جمال خاشقجی.با حسن نیت از حنان الاطر خاشقجی

حنان الاتر خاشقجی در نوامبر 2021 متوجه شد که نرم افزار جاسوسی Pegasus متعلق به شرکت اطلاعات سایبری NSO Group بدون اطلاع او زمانی که ماه ها قبل از مرگ همسرش در امارات متحده عربی بود، روی دو گوشی اندرویدی او نصب شده است. این کشف توسط تجزیه و تحلیل پزشکی قانونی دیجیتال انجام شده توسط Citizen Lab تأیید شد که توسط NBC News بررسی شد و اولین بار توسط واشنگتن پست گزارش شد. او معتقد است که همین جاسوس افزار ممکن است در دستگاه های شوهرش نیز وجود داشته باشد.

این کشف جاسوس افزار بود که توانایی او را برای اقدام قانونی آغاز کرد. طبق قانون کلاهبرداری و سوء استفاده رایانه ای، او دو سال فرصت دارد تا پرونده خود را از زمان کشف آن تشکیل دهد. این پنجره در نوامبر سال جاری به پایان می رسد.

حنان الاتر خاشقجی مدعی است که نظارت ادعایی عربستان سعودی، امارات و گروه NSO از این زوج، همگی در مرگ جمال خاشقجی نقش داشته و او قصد دارد سه شکایت جداگانه علیه آنها در دادگاه‌های آمریکا تنظیم کند. او معتقد است که یافتن نرم افزارهای جاسوسی مشابه در دستگاه های شوهرش از پرونده های او پشتیبانی می کند.

او با اشاره به مرگ همسرش به ان بی سی نیوز گفت: «تنها عربستان سعودی مقصر نیست. بسیاری از افراد مجرم هستند و ما حق داریم آنها را بشناسیم و به عدالت بسپاریم.»

عربستان سعودی و امارات به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند. گروه NSO هر گونه دخالت در آن را رد کرده است.

یکی از سخنگویان گروه NSO گفت: «NSO مکرراً اعلام کرده است که فناوری ما به هیچ وجه با قتل فجیع جمال خاشقجی یا هیچ یک از اعضای خانواده او، از جمله حنان الاتر، مرتبط نبوده است».

نامه حنان الاتر خاشقجی به هاینز در تاریخ 2 نوامبر 2022 از طریق ایمیل برای مدیر دفتر اطلاعات ملی چارلز لوفتیگ ارسال شد و او دریافت این پیام را یک روز بعد بر اساس ایمیل‌های بررسی شده توسط NBC News تایید کرد. این نامه ابتدا در ماه سپتامبر برای آژانس ارسال شد، اما او پاسخی دریافت نکرد.

فهمی، وکیل حنان الاتر خاشقجی، گفت که به طور اتفاقی در 4 نوامبر در مراسم ادای سوگند سفیر جدید ایالات متحده در مراکش، پونیت تالوار، در وزارت امور خارجه با هاینس برخورد کرد. به گفته فهمی، هاینز به او گفت که نامه را خوانده و در حال گفتگو با وزارت دادگستری است.

وکیل دادگستری به یاد می آورد: «من گفتم، ما واقعاً به آن دستگاه ها نیاز داریم. او گفت: “شما یک پاسخ رسمی دریافت خواهید کرد، اما من به شما می گویم که اگر چنین درخواستی وجود داشته باشد، با وزارت دادگستری صحبت می کنم.”

فهمی گفت که از نوامبر تاکنون از دفتر مدیر اطلاعات ملی خبری نداشته است. سخنگوی دفتر مدیر اطلاعات ملی از اظهار نظر خودداری کرد. وزارت دادگستری به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

نامه به دفتر دبیرکل سازمان ملل متحد در 30 ژانویه ارسال شد. فرهان عزیز حق، سخنگوی این دفتر، تایید کرد که آنها آن را دریافت کرده اند و گفت که “اکنون در حال بررسی است.”

“من باید ادامه دهم و عدالت را اجرا کنم”

اولین پرونده حقوقی حنان الاتر خاشقجی گفت که قصد دارد در دادگاه ایالات متحده طرح کند، علیه عربستان سعودی با ادعای جنایی و مدنی در رابطه با قتل همسرش است، علیرغم تصمیم دولت بایدن مبنی بر اینکه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در نقش خود مصونیت دارد. نخست وزیر عربستان سعودی

دفتر مدیر اطلاعات ملی پیش از این به این نتیجه رسیده بود که ولیعهد، قتل جمال خاشقجی، ستون نویس واشنگتن پست منتقد دولت عربستان سعودی را تایید کرده است. این گزارش همچنین از 18 نفر دیگر که در قتل او نقش داشتند، نام برد.

حنان الاتر خاشقجی و فهمی بر این باورند که آنها جایگاه محکمی برای تشکیل پرونده دارند و هدف آنها هدف قرار دادن افراد نامبرده است، نه فقط ولیعهد. در حالی که فهمی اعتراف کرد که «در مورد یافته‌های دولت بایدن درباره مصونیت حاکمیتی نمی‌توانیم کاری انجام دهیم»، او معتقد است راه‌های دیگری برای بررسی این دو وجود دارد و خاطرنشان کرد که «استثناهایی برای مصونیت حاکمیتی وجود دارد» که او مایل است آنها را آزمایش کند.

دولت بایدن هیچ مجازات شدیدی را برای قتل جمال خاشقجی علیه عربستان سعودی وضع نکرده است، اگرچه رئیس جمهور گفته است که این کشور و رهبران آن را در قتل این روزنامه نگار مورد بازخواست قرار خواهد داد. شورای امنیت ملی – که پیش از این با حنان الطر خاشقجی که تلاش های او برای بازیابی دستگاه های شوهرش را در این جلسه فاش کرد، ملاقات کرده بود – به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

حنان الاطر خاشقجی.
حنان الاطر خاشقجی.با حسن نیت از حنان الاطر خاشقجی

مورد دوم امارات متحده عربی را هدف قرار می دهد، جایی که حنان الاطر خاشقجی زمانی در آنجا اقامت داشت و به عنوان مهماندار هواپیما کار می کرد. او معتقد است هنگامی که در آوریل 2018 توسط ماموران اطلاعاتی امارات در فرودگاه بین‌المللی دبی بازداشت شد، آنها نرم‌افزار جاسوسی گروه NSO را بر روی دستگاه‌هایش نصب کردند. او گفت که او تلفن‌هایش را به آنها داد و چشم‌بند، دستبند و دست‌بند را بستند و در مکانی جداگانه درباره شوهرش بازجویی کردند. .

او معتقد است اماراتی‌ها در قتل جمال خاشقجی دست دارند زیرا ممکن است اطلاعات ردیابی را از طریق توافق‌نامه اشتراک اطلاعاتی که این کشور با عربستان سعودی داشته است، ارائه کرده باشند.

حنا الاطر خاشقجی گفت: «آنها از این برای ردیابی جمال از طریق من سوء استفاده کردند. آنها می دانستند که رابطه بین من و جمال چقدر حیاتی است زیرا ما همه چیز را به اشتراک می گذاشتیم.

در نهایت، او قصد دارد از NSO Group شکایت کند. او و فهمی بر این باورند که همان جاسوس‌افزار می‌تواند روی تلفن جمال خاشقجی باشد و گروه NSO در نگهداری نرم‌افزار در همه دستگاه‌های آنها نقش داشته است.

طبق اسناد دادگاه، دادگاه عالی به متا اجازه داد تا ماه گذشته علیه NSO Group به اتهام نصب نرم افزار جاسوسی در برنامه پیام رسان واتس اپ خود برای زیر نظر گرفتن افراد زیادی از جمله روزنامه نگاران و فعالان، شکایت کند. NSO Group گفته است که این نرم افزار را از طرف یک دولت خارجی که نامش فاش نشده نصب کرده است.

حنان الاتر خاشقجی گفت که زندگی او فقط به خاطر مرگ همسرش تغییر نکرده است – زندگی من به پایان رسیده است. اما این دیدگاه او را به پرونده شوهرش اختصاص داده است.

او شغل خود را به عنوان مهماندار هواپیما از دست داد، حلقه اجتماعی او در ایالات متحده شامل پنج نفر است و او دائماً در ترس جان خود است. او در شغل جدیدش در واشنگتن دی سی به اندازه ای درآمد دارد که بتواند هزینه یک اتاق را بپردازد و خودش را سیر کند.

حنان الاطر خاشقجی گفت: من دومین قربانی بعد از جمال هستم. جمال، او جان خود را از دست داد و من نیز جان خود را از دست دادم، اما می توانم در مورد او صحبت کنم و این به من جسارت می دهد. من باید ادامه دهم و عدالت را برای او اجرا کنم.»