پلیس اردوگاه خیمه های طرفدار فلسطین در دانشگاه جورج واشنگتن را پاکسازی کرد، ده ها نفر دستگیر شدند



شیکاگو – ساعاتی پس از آنکه ده‌ها معترض محل را ترک کردند و به سمت خانه رئیس جمهور الن گرانبرگ رفتند، پلیس شروع به پاکسازی یک چادر حامی فلسطین در دانشگاه جورج واشنگتن در واشنگتن دی سی کرد.

به گفته جی دبلیو هچت، دانشگاه هچت، «ماموران سومین و آخرین هشدار خود را به تظاهرکنندگان دادند که حدود ساعت 3:30 صبح حرکت کنند و گفتند همه کسانی که در یو یارد و امتداد خیابان اچ روبروی میدان باقی می‌مانند، دستگیر خواهند شد». روزنامه مستقل دانشجویی

مسئولان دانشگاه در بیانیه‌ای نسبت به تعلیق احتمالی دانشجویانی که در حیاط دانشگاه به فعالیت‌های اعتراضی می‌پردازند هشدار داده بودند.

دانشگاه در بیانیه ای گفت: «در حالی که دانشگاه متعهد به حمایت از حقوق دانشجویان برای بیان آزاد است، اردوگاه به یک فعالیت غیرقانونی تبدیل شده است، که شرکت کنندگان مستقیماً سیاست های متعدد دانشگاه و مقررات شهری را نقض می کنند.

رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند که به برخی از معترضان اسپری فلفل زدند، زیرا پلیس از ورود آنها به کمپ جلوگیری کرد و به گفته سازمان‌دهندگان جامعه نزدیک به 30 نفر دستگیر شدند.

عصر سه شنبه، معترضان با حمل تابلوهایی که روی آنها نوشته شده بود «فلسطین را آزاد کنید» و «دست از رفح بردارید» به سمت خانه گرانبرگ راهپیمایی کردند. پلیس برای حفظ جمعیت فراخوانده شد. هیچ بازداشتی صورت نگرفت.

این در حالی است که شهردار موریل بوسر و رئیس MPD پاملا اسمیت قرار است در مورد نحوه رسیدگی منطقه به اعتراض در جلسه کمیته نظارت و پاسخگویی مجلس در بعدازظهر چهارشنبه شهادت دهند.

روز سه‌شنبه پس از آنکه مدیرانی که در ابتدا رویکرد سهل‌آمیز را اتخاذ کرده بودند، گفتند که اعتراض از مرز عبور کرده و باعث نگرانی‌های فزاینده در مورد ایمنی شده است، یک اردوگاه خیمه‌ای طرفدار فلسطین در دانشگاه شیکاگو پاکسازی شد.

رئیس دانشگاه، پل آلیویساتوس، نقش مدرسه را به عنوان حافظ آزادی بیان پس از اینکه افسران با تجهیزات ضد شورش مانع دسترسی به مدرسه چهارگانه شدند، اما همچنین موضع کافی را اتخاذ کردند، تصدیق کرد.

علیویساتوس در پیامی به جامعه دانشگاهی نوشت: «دانشگاه مکانی است که صداهای مخالف راه‌های زیادی برای ابراز وجود دارند، اما ما نمی‌توانیم محیطی را ایجاد کنیم که در آن بیان برخی تسلط داشته باشد و عملکرد سالم جامعه را مختل کند.» .

پس از گذشت نزدیک به سه هفته از جنبشی که با اعتراض در دانشگاه کلمبیا آغاز شد، تنش‌ها در بن بست با معترضان در دانشگاه‌های سراسر ایالات متحده – و به طور فزاینده‌ای در اروپا – به شدت افزایش یافته است. برخی از دانشکده ها بلافاصله اعتراضات علیه جنگ اسرائیل و حماس را سرکوب کردند. در میان کسانی که اردوگاه‌های خیمه‌ای را تحمل کرده‌اند، برخی به دلیل نگرانی‌ها در مورد اختلال در زندگی دانشگاه، امنیت و دخالت غیردانشجویان، صبر خود را از دست داده‌اند و با پلیس تماس می‌گیرند.

از 18 آوریل، کمی بیش از 2600 نفر در 50 دانشگاه دستگیر شده اند، ارقامی که بر اساس گزارش AP و بیانیه های دانشگاه ها و سازمان های مجری قانون است.

اما همه مدارس این رویکرد را در پیش نمی گیرند و برخی به معترضان اجازه می دهند تا تجمعاتی برگزار کنند و اردوگاه های خود را به دلخواه سازماندهی کنند.

رئیس دانشگاه Wesleyan، یک مدرسه هنرهای لیبرال در کانکتیکات، تظاهرات در محوطه دانشگاه – که شامل اردوگاه خیمه‌ای طرفدار فلسطینی‌ها می‌شود – به‌عنوان اقدامی برای بیان سیاسی ستایش کرده است. کمپ آنجا از حدود 20 چادر در یک هفته پیش به بیش از 100 چادر افزایش یافته است.

مایکل راث، رئیس دانشگاه روز پنجشنبه به جامعه دانشگاه نوشت: «آرزوی معترضان مهم است – جلب توجه به کشتار مردم بیگناه». و ما همچنان به ایجاد فضا برای آنها ادامه می دهیم تا این کار را انجام دهند، تا زمانی که این فضا مخل عملکرد پردیس نباشد.»

یکی از سخنگویان گفت که مدرسه طراحی رود آیلند، جایی که دانش آموزان از روز دوشنبه شروع به اشغال ساختمانی کردند، بر حقوق دانشجویان برای آزادی بیان و تجمع مسالمت آمیز تاکید می کند و از همه اعضای جامعه حمایت می کند. مدرسه گفت که رئیس جمهور کریستال ویلیامز در آن شب بیش از پنج ساعت را با معترضان گذراند و در مورد خواسته های آنها صحبت کرد.

روز سه شنبه، مدرسه اعلام کرد که کلاس هایی را که قرار بود در ساختمان برگزار شود، جابجا می کند. روی آن پوسترهایی با مضامین «فلسطین آزاد» و «بگذارید غزه زنده بماند» پوشانده شده بود و کبوتر با گچ رنگی روی پیاده رو کشیده شده بود.

پردیس ها تاکتیک هایی از مماشات تا تهدید به اقدامات انضباطی را برای حل اعتراضات و باز کردن راه برای شروع امتحان کرده اند.

در دانشگاه شیکاگو، صدها معترض حداقل به مدت هشت روز تجمع کردند تا زمانی که مدیران روز جمعه به آنها هشدار دادند که در غیر این صورت برکنار شوند. روز سه شنبه، نیروی انتظامی این اردوگاه را متلاشی کرد.

افسران بعداً سنگری را که برای دور نگه داشتن معترضان از چهارخانه برپا شده بود، برداشتند و آن را به سمت تظاهرکنندگان حرکت دادند، برخی از آنها شعار می دادند: «بالا، با آزادی. پایین، پایین اشغال!» پلیس و معترضان در امتداد سنگر به عقب و جلو رانده شدند و افسران برای بازگرداندن کنترل حرکت کردند.