زمین لرزه ای کم عمق ترکیه را لرزاند



توبین گفت: «ده شهر بزرگ تحت تأثیر لرزش قرار گرفتند. “مقیاس قابل توجه است.”

محل وقوع زمین لرزه ها تعجب آور نبود. آنها در نزدیکی چیزی که زلزله شناسان آن را “اتصال سه گانه” می نامند – جایی که صفحات تکتونیکی آفریقا، عربستان و آناتولی به هم می رسند، پاره شدند. گسل آناتولی شرقی یک سیستم گسلی شناخته شده و نقشه برداری شده است.

آناتولی شرقی، مانند گسل سن آندریاس در کالیفرنیا، یک گسل امتداد لغز است. زمین لرزه نتیجه تنش – و سپس یک لغزش – به دلیل ساییده شدن صفحات تکتونیکی به یکدیگر بود.

بر خلاف انواع دیگر زلزله‌ها، مانند زلزله‌هایی که توسط مناطق فرورانش ایجاد می‌شوند، گسل‌های امتداد لغز به‌عنوان زمین‌لرزه‌های سطحی شناخته می‌شوند که باعث لرزش نسبتاً نزدیک به سطح زمین می‌شوند.

توبین گفت که این زمین لرزه “طولانی” است، به این معنی که انرژی مسافت زیادی را در امتداد خط گسل طی کرده است.

توبین گفت: “طول گسل و اندازه لغزش چیزی است که باعث ایجاد لرزش بسیار بزرگ می شود که باعث چنین آسیبی می شود.”

در این مورد، لرزش به احتمال زیاد باعث بی‌ثباتی خط گسل دیگری شده است که در سیستم گسل آناتولی شرقی منشعب می‌شود و زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 7.5 ریشتر را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به گفته USGS، مناطق آسیب‌دیده در ترکیه به‌ویژه آسیب‌پذیر هستند، زیرا بسیاری از ساختمان‌ها با بنایی غیر مسلح یا آجر و بتن ساخته شده‌اند که شکننده است و نمی‌تواند در برابر لرزش‌های قوی و طولانی مقاومت کند.

توبین گفت که ویدئوهای اولیه از ترکیه ساختمان‌های فروریخته را در کنار ساختمان‌های دیگر نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد تا حد زیادی دست نخورده هستند، نشانه‌ای از این که ساختمان‌هایی که مطابق با استانداردهای لرزه‌ای مدرن ساخته نشده‌اند در معرض خطر بزرگی قرار دارند، اگرچه لرزش می‌تواند در فواصل کوتاه متفاوت باشد.

توبین گفت: “متاسفانه این منطقه خطر زیادی برای سازه های نامرغوب برای زلزله داشت و این چیزی است که ما در حال حاضر شاهد آن هستیم.”

ده ها پس لرزه در حال حاضر ثبت شده است، و آنها می توانند برای مدتی خطرآفرین باشند زیرا شبکه گسل های این منطقه تغییرات جدید تنش را در پوسته زمین جذب می کند.

تصحیح (6 فوریه 2023، 7:01 بعد از ظهر به وقت شرقی): در نسخه قبلی این مقاله، نام آژانس ایالات متحده که زمین لرزه ها را ردیابی می کند اشتباه گفته شده است. این سازمان زمین شناسی ایالات متحده است، نه انجمن زمین شناسی ایالات متحده.