ایالات متحده یک بالون جاسوسی چین را در سواحل کارولینا سرنگون کرده است و تلاش خواهد کرد تا زباله ها را بازیابی کند


به گفته یک مقام آمریکایی، ایالات متحده روز شنبه بالون نظارتی چین را در سواحل کارولینا سرنگون کرد و تلاش خواهد کرد تا بقایای آن را بازیابی کند.

این اقدام چند ساعت پس از آن صورت گرفت که رئیس جمهور جو بایدن به خبرنگاری پاسخ داد که پرسید آیا ایالات متحده بالون را ساقط خواهد کرد یا خیر. بایدن در اولین اظهارات عمومی خود درباره بالون گفت: «ما از آن مراقبت خواهیم کرد.

بایدن در سخنانی پس از سرنگونی بالون به خبرنگاران گفت که این دستور را پس از اطلاع رسانی در روز چهارشنبه به پنتاگون داده است.

او گفت: “آنها تصمیم گرفتند – بدون آسیب رساندن به کسی روی زمین – آنها تصمیم گرفتند که بهترین زمان برای انجام این کار زمانی است که آب از آب گذشته باشد.” و ما کمی بعداً در این مورد گزارش بیشتری خواهیم داشت.”

بالون چینی در سواحل کارولینا سرنگون شد
بالون نظارتی چین در 4 فوریه در سواحل کارولینا سرنگون شد.@RealUSC از طریق توییتر

به گفته یک مقام ارشد دفاعی، این بالون در ساعت 2:39 بعد از ظهر توسط یک فروند رپتور F-22 با یک موشک ساقط شد. بالون هنگام سقوط بین 60000 تا 65000 پا در هوا بود.

یک مقام ارشد ارتش آمریکا به ان بی سی نیوز گفت که میدان زباله از بالون در حدود 7 مایل دریایی امتداد دارد و انتظار می رود کشتی ها و غواصان نیروی دریایی به بازیابی قطعات کمک کنند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد که این بالون در «بالای آب های سرزمینی آمریکا» در سواحل کارولینای جنوبی ساقط شده است.

آستین در این بیانیه گفت: «امروز بعد از ظهر، به دستور رئیس جمهور بایدن، هواپیمای جنگنده ایالات متحده که به فرماندهی شمال ایالات متحده منصوب شده بود، بالون نظارتی در ارتفاع بالا را که توسط جمهوری خلق چین (PRC) و متعلق به آن بود، با موفقیت سرنگون کرد.

او گفت: “بالن که توسط جمهوری خلق چین در تلاش برای نظارت بر سایت های استراتژیک در قاره ایالات متحده استفاده می شد، بر فراز آب های سرزمینی ایالات متحده فرود آمد.”

بایدن روز چهارشنبه «خودش را داد وی افزود: «پس از تجزیه و تحلیل دقیق، فرماندهان ارتش آمریکا به این نتیجه رسیدند که سقوط بالون در حالی که بر فراز زمین خطری غیرقابل قبول برای جان آمریکایی‌ها را تهدید می‌کند، به محض انجام مأموریت انجام شود. مردم در یک منطقه وسیع به دلیل اندازه و ارتفاع بالون و محموله نظارتی آن.”

این مقام ارشد دفاعی گفت که بالون در 28 ژانویه در شمال جزایر آلوتی در آلاسکا قبل از ورود به حریم هوایی کانادا در روز دوشنبه وارد حریم هوایی آمریکا شد. این هواپیما روز سه شنبه در شمال آیداهو دوباره وارد حریم هوایی آمریکا شد.

یک مقام ارشد دفاعی گفت که مقامات در روزهای اخیر در حال تجزیه و تحلیل این بالون بوده اند و خاطرنشان کرد که این بالون “به وضوح در حال عبور از مکان های حساس از جمله سایت های حساس نظامی بود.”

این مقام دفاعی گفت: ما چیزهای فنی در مورد این بالون و قابلیت‌های نظارتی آن آموخته‌ایم و گمان می‌کنم اگر در بازیابی ابعادی از آوار موفق باشیم، بیشتر یاد خواهیم گرفت.

ساعاتی قبل از سرنگونی، ساکنان کارولینای شمالی و کارولینای جنوبی گزارش دادند که بالن جاسوسی را دیده‌اند و اداره هوانوردی فدرال اعلام کرد که پروازها و ورود به سه فرودگاه محلی را برای حمایت از وزارت دفاع در “تلاش امنیت ملی” متوقف کرده است.

FAA بعد از ظهر شنبه در یک به روز رسانی اعلام کرد، پروازها به و از سه فرودگاه – فرودگاه بین المللی ویلمینگتون و فرودگاه بین المللی میرتل بیچ در کارولینای شمالی، و فرودگاه بین المللی چارلستون در کارولینای جنوبی – از سر گرفته شده اند.

یک هواپیما در حالی که در بالای کینگستاون، NC در زیر یک بالن بزرگ پرواز می کند
در 4 فوریه، یک هواپیما در زیر یک بالن بزرگ پرواز می کند که در بالای منطقه Kingstown، NC در حال حرکت است.برایان برانچ از طریق AP

ویدئوهایی که نشان می دهد هواپیماهای جنگنده بالن جاسوسی را هدف قرار داده و آن را پایین می آورند در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود. جت ها در حال نزدیک شدن به بالون قبل از شروع به سقوط از آسمان دیده می شوند.

یک مقام ارشد ارتش آمریکا گفت، دو فروند F-22 مورد استفاده برای این ماموریت، FRANK01 و FRANK02 نام داشتند که به نام فرانک لوک جونیور، قهرمان جنگ جهانی اول که به خاطر نابود کردن بالن های رصدی آلمانی شهرت داشت، نامگذاری شد.

برخی از قانونگذاران در رسانه های اجتماعی تصمیم بایدن برای پایین انداختن بالون جاسوسی را تحسین کردند، در حالی که برخی دیگر از مدیریت دولت وی با این وضعیت انتقاد کردند.

چاک شومر، رهبر اکثریت سنا، پس از این خبر در توییتی نوشت: «من به شدت حمله گستاخانه رئیس‌جمهور شی به حریم هوایی آمریکا را محکوم می‌کنم و رهبری پرزیدنت بایدن را در پایین انداختن بالون چین بر روی آب برای تضمین امنیت برای همه آمریکایی‌ها ستایش می‌کنم.

دموکرات نیویورک افزود: «اکنون می‌توانیم تجهیزات را جمع‌آوری کرده و فناوری مورد استفاده ح‌ک‌چ را تجزیه و تحلیل کنیم».

یک مقام ارشد ارتش آمریکا گفت هیچ جدول زمانی برای مدت زمان بهبودی وجود ندارد، اما این مقام انتظار داشت که دوره کوتاهی باشد.

مایکل مک کال، نماینده ایالت تگزاس، که ریاست کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا را بر عهده دارد، در توییتی نوشت: “مدیر باید قبل از تبدیل شدن به یک تهدید امنیت ملی به این موضوع رسیدگی می کرد. امیدوارم بتوانیم لاشه هواپیما را بازیابی کنیم تا مشخص شود چه اطلاعاتی چیست. ح‌ک‌چ در حالی جمع‌آوری کرد که بالون جاسوسی آن روزها بر فراز کشور ما بود.

یک مقام سابق دولت اوباما گفت: اکنون که بالون سرنگون شده است، دولت بایدن باید شدت نقض حریم هوایی آمریکا را برای چین روشن کند.

برت بروئن که مدیر تعامل جهانی در کاخ سفید باراک اوباما بود، در مصاحبه‌ای روز شنبه گفت که شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین «در حال بررسی و آزمایش است که تا چه حد می‌تواند غرب و به‌ویژه بایدن را پیش ببرد و ما باید در این زمینه پاسخ دهیم. یک راه قوی و پایدار.»

بروئن به ایالات متحده پیشنهاد کرد که در اعتراض به اقدامات چین، سفیر خود در چین، نیکلاس برنز را فرا بخواند.