چین آمریکا را متهم به استفاده از نیروی “بی رویه” در جستجوی نظامی برای بقایای بالون می کند



این مقام که به شرط ناشناس ماندن در مورد مسائل اطلاعاتی صحبت کرد، گفت: «مشاهده دقیق بالون در حال پرواز به ما این امکان را داد که این برنامه چینی را بهتر درک کنیم و بیشتر تایید کرد که مأموریت آن نظارت بوده است.

این مقام گفت بالون های نظارتی چینی یک بار پیش از این در دوران دولت بایدن و حداقل سه بار در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ برای مدت کوتاهی بر فراز قاره آمریکا پرواز کرده بودند که تنها پس از خروج وی از قدرت کشف شد.

مائو نینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین تایید کرد که یک بالن مشاهده شده بر فراز آمریکای لاتین نیز متعلق به چین است و گفت که در حال آزمایش پرواز برای مقاصد غیرنظامی بوده، توانایی فرمان پذیری محدودی دارد و به طور ناخواسته وارد حریم هوایی کشورهای منطقه شده است.

او روز دوشنبه در یک نشست خبری منظم گفت: چین کشوری مسئول است و ما همیشه مطابق با قوانین بین المللی عمل می کنیم.

مائو نگفت که مالک یا شرکت چینی بالون سقوط شده در ایالات متحده است، اما او گفت که دولت “قاطعانه از حقوق و منافع مشروع شرکت های مربوطه چینی محافظت خواهد کرد.”

بنجامین هو، استادیار برنامه چین در دانشکده مطالعات بین‌المللی اس. راجاراتنام در سنگاپور، به ان‌بی‌سی نیوز گفت: برای چین، واکنش ایالات متحده به بالون نشان می‌دهد که به هر حال از دیدار بلینکن چیز زیادی حاصل نمی‌شد.

وی گفت: اگر آمریکایی‌ها این موضوع را کم اهمیت جلوه دهند، چینی‌ها می‌توانند آن را نشانه این باشد که آمریکایی‌ها در دیدار با آنها واقعاً صادق بوده و نمی‌خواهند این تشدید روابط ضعیف ادامه یابد. “اما در این مورد این اتفاق نیفتاد، بنابراین به عبارت دیگر ما به نقطه اول بازگشته ایم.”

جود بلانشت، کارشناس چین در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در واشنگتن، گفت که در حالی که حادثه بالون یک اشتباه بزرگ از سوی پکن بود، به تعویق انداختن سفر بلینکن «کمی واکنش تند» بود که می‌تواند نشان دهنده واکنش کاخ سفید باشد. نگرانی از سیاست داخلی

او گفت که “حساسیت عمیق نسبت به مانورهای اولیه دولت برای بازنشانی روابط را نشان می دهد.”

ژو فنگ، مدیر مؤسسه مطالعات بین‌المللی در دانشگاه نانجینگ، گفت که چین با نزدیک شدن به انتخابات 2024 آمریکا همچنان یک موضوع بحث برانگیز خواهد بود.

وی گفت: «سیاستمداران آمریکایی با استفاده از عامل چینی برای تشدید احساس بحران در آمریکایی‌ها و ارتقای انسجام داخلی تلاش می‌کنند تهدید چین را بزرگ‌تر کنند».

با این وجود، او گفت که انتظار دارد ارتباط بین دو کشور از سر گرفته شود و خاطرنشان کرد که بایدن و شی چندین بار در دو سال گذشته علیرغم تنش‌های دوجانبه تلفنی صحبت کرده‌اند.

او گفت: «چین خواهان یک جنگ سرد جدید بین دو طرف نیست، چه برسد به جدایی کامل». آنچه چین بیشتر می خواهد توسعه اقتصاد خود و زندگی مردمش است.

پیتر الکساندر و مگان لبوویتز کمک کرد.