کره جنوبی می گوید کره شمالی یک موشک میان برد شلیک می کند



سئول، کره جنوبی – ارتش کره جنوبی اعلام کرد که کره شمالی روز سه شنبه یک موشک بالستیک میان برد مشکوک را به سمت آب های سواحل شرقی خود آزمایش کرد، زیرا این کشور در تلاش برای پیشبرد تسلیحات خود به سمت اهداف دورافتاده آمریکا در اقیانوس آرام است.

رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی گفت این موشک از منطقه ای نزدیک پیونگ یانگ، پایتخت کره شمالی پرتاب شد و حدود 372 مایل پرواز کرد و سپس در دریای بین شبه جزیره کره و ژاپن فرود آمد.

لی سونگ جون، سخنگوی ستاد مشترک ارتش، گفت که پرتاب به احتمال زیاد به دنبال آزمایش یک موتور سوخت جامد توسط کره شمالی در ماه مارس بود که برای موشک های مافوق صوت میان برد جدید ساخته شده بود. کارشناسان می گویند در صورت تکمیل، چنین تسلیحاتی می توانند به مرکز نظامی آمریکا در اقیانوس آرام یعنی گوام و فراتر از آن برسند.

لی مشخص نکرد که چرا کره جنوبی این موشک را به عنوان IRBM ارزیابی می کند یا اینکه آیا این موشک کمتر از ظرفیت آن پرواز می کند، اما گفت که کره شمالی به احتمال زیاد در حال آزمایش فناوری های جدید کلاهک هستند.

وزارت دفاع ژاپن جزئیات بیشتری را در ارزیابی خود ارائه کرد و گفت این موشک حدود 403 مایل پرواز کرد در حالی که به حداکثر ارتفاع 62 مایلی رسید و سپس در آب های خارج از منطقه اقتصادی انحصاری ژاپن فرود آمد. ارتش ژاپن بلافاصله نگفت که آیا این موشک را میان برد ارزیابی کرده است یا چیز دیگری.

این اولین رویداد پرتابی شناخته شده کره شمالی از 18 مارس بود، زمانی که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی بر تمرین شلیک مستقیم سامانه های توپخانه ای که برای هدف قرار دادن پایتخت کره جنوبی طراحی شده بود، نظارت کرد.

گارد ساحلی ژاپن ارزیابی وزارت دفاع این کشور مبنی بر اینکه موشک قبلا فرود آمده است را به اشتراک گذاشت، اما همچنان از کشتی‌هایی که از منطقه عبور می‌کنند احتیاط می‌کند.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن به خبرنگاران گفت که هیچ آسیبی در ارتباط با این موشک گزارش نشده است. او گفت پرتاب های موشکی مکرر کره شمالی “صلح و امنیت نه تنها ژاپن، بلکه منطقه و امنیت بین المللی را نیز به خطر می اندازد.”

تنش ها در منطقه از سال 2022 افزایش یافته است زیرا کیم از حمله روسیه به اوکراین به عنوان عاملی برای تسریع در آزمایش موشک ها و سایر سلاح ها استفاده کرد. ایالات متحده و کره جنوبی با گسترش رزمایش های ترکیبی و سه جانبه خود با شرکت ژاپن و تقویت استراتژی های بازدارندگی خود که حول دارایی های استراتژیک ایالات متحده ساخته شده اند، پاسخ داده اند.

این نگرانی وجود دارد که کره شمالی ممکن است فشار بیشتری را در سال انتخابات در ایالات متحده و کره جنوبی افزایش دهد.

پس از آزمایش 19 مارس موتور سوخت جامد IRBM، کیم گفت که ارزش استراتژیک چنین تسلیحاتی به اندازه موشک های بالستیک قاره پیما که سرزمین اصلی ایالات متحده را هدف قرار می دهد، مهم است.

در سال‌های اخیر، کره شمالی بر توسعه سلاح‌های بیشتر با پیشران جامد داخلی تمرکز کرده است. این سلاح‌ها راحت‌تر جابه‌جا می‌شوند و پنهان می‌شوند و می‌توان آنها را سریع‌تر از موشک‌های پیشران مایع پرتاب کرد، موشک‌هایی که قبل از پرتاب نیاز به سوخت دارند و نمی‌توانند برای مدت طولانی سوخت شوند.

کیم همچنین متعهد شده است که موشک‌های مافوق صوت را به دست خواهد آورد که می‌تواند بر سیستم‌های دفاع موشکی دشمنانش غلبه کند. دیگر تسلیحاتی که کره شمالی در سال جاری آزمایش کرده است شامل موشک‌های کروز و موشک‌اندازهای چندگانه «فوق‌بزرگ» است که به سمت سئول، پایتخت کره جنوبی هدف گرفته‌اند.

پرتاب اخیر دو روز پس از تایید مجدد برنامه های کره شمالی برای پرتاب چندین ماهواره شناسایی در سال جاری انجام شد. ارتش کره جنوبی روز دوشنبه اعلام کرد هیچ نشانه ای مبنی بر قریب الوقوع پرتاب ماهواره در تاسیسات اصلی پرتاب کره شمالی در شمال غرب وجود ندارد.

کیم، ماهواره‌ها را برای نظارت بر تحرکات نظامی آمریکا و کره جنوبی و افزایش تهدید موشک‌های با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای بسیار مهم توصیف کرده است. نوامبر گذشته، کره شمالی برای اولین بار یک ماهواره جاسوسی نظامی را در مدار زمین قرار داد.