یک مقام کیف می گوید روسیه برای اولین بار موشک های کره شمالی را به سمت اوکراین شلیک کرد



یک مقام ارشد کی یف روز جمعه با تایید ادعای قبلی کاخ سفید گفت، روسیه برای اولین بار در طول حمله کره شمالی با موشک هایی به اوکراین حمله کرده است.

این بیانیه در شبکه اجتماعی X پس از آن منتشر شد که فرماندار منطقه شمال شرقی خارکف گفت که منطقه او مورد اصابت موشک‌های روسیه قرار گرفته است که ساخت روسیه نیستند.

میخائیلو پودولیاک، مقام ارشد کیف، «دیگر هیچ پوشش پنهانی وجود ندارد… به عنوان بخشی از جنگ نسل کشی آشکار، فدراسیون روسیه برای اولین بار با موشک های دریافتی از کره شمالی به خاک اوکراین حمله کرد». گفت.

او مدرکی مبنی بر کره شمالی بودن این موشک ها ارائه نکرد. واشنگتن در بیانیه روز پنجشنبه خود به اطلاعات از طبقه بندی خارج شده اشاره کرد.

پودولیاک گفت: «(روسیه) به اوکراینی‌ها با موشک‌هایی حمله می‌کند که از کشوری دریافت کرده‌اند که در آن شهروندان در اردوگاه‌های کار اجباری به دلیل داشتن رادیو ثبت‌نشده، صحبت با توریست، تماشای برنامه‌های تلویزیونی شکنجه می‌شوند.

کرملین به درخواست اظهار نظر درباره ادعای آمریکا مبنی بر شلیک موشک های بالستیک کوتاه برد کره شمالی به اوکراین توسط روسیه پاسخی نداد.

پیش از این روز جمعه، فرماندار منطقه خارکف گفت موشک های تولید شده در خارج از روسیه در پایان دسامبر و اوایل ژانویه به این استان شلیک شده است.

یکی از اپراتورهای ویدئویی رویترز از پیامد حمله هوایی روسیه به پایتخت منطقه ای خارکف در 2 ژانویه فیلمبرداری کرد که در آن موشکی نزدیک به مرکز شهر فرود آمد و یک دهانه عمیق و بقایای موشک را پشت سر گذاشت.

جوست اولیمانس، محقق هلندی و کارشناس ارتش کره شمالی که فیلم رویترز را برای بررسی نشان داد، گفت که بقایای موشک به نظر می رسد که از کره شمالی باشد.

به نظر می‌رسد این (فیلم) بدنه اصلی و همچنین بخش موتور موشکی را نشان می‌دهد که تقریباً مشابه یک نوع موشک کره شمالی است که ما در واقع عکس‌های کاملاً واضحی از آن در چند سال گذشته دیده‌ایم. ،” او گفت.

دادستان منطقه خارکف گفت که در حال انجام تحقیقات در مورد کشور مبدا سه موشک مورد استفاده روسیه برای اصابت به مرکز استان در روز سه شنبه هستند. در بیانیه آنها نامی از کره شمالی ذکر نشده است.

دفتر دادستانی اعلام کرد که در حمله به شهر خارکف دو نفر کشته و 62 نفر زخمی شدند.

نیروی هوایی اوکراین اوایل روز جمعه اعلام کرد هنوز نمی تواند کشور سازنده موشک های مورد بحث را تایید کند.

در حالی که ایالات متحده به طور مشخص نمی گوید که پیونگ یانگ چه نوع موشک هایی را به روسیه ارسال کرده است، سخنگوی ایالات متحده، جان کربی گفت که برد آنها حدود 900 کیلومتر (550 مایل) است. او تصویری را منتشر کرد که به نظر می رسید موشک های بالستیک کوتاه برد KN-23 و KN-25 (SRBM) را نشان دهد.

کره شمالی از زمانی که برای اولین بار بمب اتمی خود را در سال 2006 آزمایش کرد، تحت تحریم تسلیحاتی سازمان ملل قرار داشت.

قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل که با حمایت روسیه تصویب شده است، کشورها را از تجارت سلاح یا سایر تجهیزات نظامی با کره شمالی منع می کند.

در ماه نوامبر، مقامات کره جنوبی گفتند که کره شمالی احتمالاً SRBM ها را به عنوان بخشی از یک قرارداد تسلیحاتی بزرگتر که شامل موشک های ضد تانک و ضد هوایی، توپخانه و گلوله های خمپاره و تفنگ نیز می شود، به روسیه داده است.

هر دو مسکو و پیونگ یانگ قبلا انجام هرگونه معامله تسلیحاتی را رد کرده بودند، اما سال گذشته متعهد شدند که روابط نظامی خود را تعمیق کنند.