کره شمالی همزمان با برگزاری رزمایش های آمریکا و کره جنوبی، موشک های کروز شلیک می کند



رسانه دولتی کره شمالی فورا پرتاب روز چهارشنبه را تایید نکرد. اما بیانیه‌ای از سوی جو چول سو، مقام ارشد وزارت امور خارجه منتشر شد که به آنچه تلاش‌های دیپلماتیک اخیر ایالات متحده در شورای امنیت سازمان ملل برای فشار بر خلع سلاح هسته‌ای شمال می‌خواند، اعتراض کرد.

چو گفت کره شمالی به هر گونه تلاش خارجی برای وادار کردن این کشور به تسلیم تسلیحات هسته ای خود به عنوان “اعلان جنگ” نگاه خواهد کرد. او گفت که کره شمالی به شدت با چنین تلاشی در راستای دکترین هسته ای تشدید کننده خود برخورد خواهد کرد.

پس از بیش از 70 آزمایش موشکی در سال گذشته – بیشترین تعداد در یک سال – کره شمالی فعالیت تحریک آمیز خود را در تظاهرات تسلیحاتی در سال 2023 تمدید کرد و حدود 20 موشک را در 10 رویداد جداگانه پرتاب کرد. تسلیحاتی که در سال جاری آزمایش شدند شامل موشک های بالستیک کوتاه برد با قابلیت حمل هسته ای با قابلیت حمله به کره جنوبی و موشک های بالستیک قاره پیما بود که برای حمله به سرزمین اصلی ایالات متحده طراحی شده بودند.

در 12 مارس، یک روز قبل از شروع رزمایش کره جنوبی و آمریکا، کره شمالی دو موشک کروز را از یک زیردریایی آزمایش کرد. ماه گذشته، کره شمالی چهار موشک کروز دوربرد را پرتاب کرد که پتانسیل حمله به اهدافی را در فاصله 2000 کیلومتری (1240 مایلی) نشان داد.

کیم روز یکشنبه بر پرتاب آزمایشی یک موشک بالستیک کوتاه برد که از جایی که احتمالاً یک سیلو حفر شده در زمین بود، نظارت کرد. رسانه های دولتی آن را یک حمله اتمی شبیه سازی شده به اهداف نامشخص کره جنوبی خواندند که قرار بود “هشدار قوی تر” را به ایالات متحده و کره جنوبی در مورد رزمایش هایشان ارسال کند.

رسانه های کره شمالی گفتند که یک کلاهک هسته ای ساختگی که روی موشک قرار داده شده بود، در ارتفاع 800 متری (2600 فوت) بالای آب منفجر شد، ارتفاعی که برخی کارشناسان می گویند هدف آن به حداکثر رساندن آسیب بوده است.

این اولین بار بود که کره شمالی چنین ارتفاعی را برای منفجر کردن یک سلاح هسته‌ای اعلام می‌کرد، اگرچه قبلاً ادعا کرده بود که حملات هسته‌ای شبیه‌سازی شده را علیه رقبای خود انجام داده است.

با افشای چنین اطلاعاتی، کره شمالی احتمالاً می خواست کره جنوبی و ایالات متحده را بترساند. کیم پس از آزمایش هفته گذشته دوربردترین موشک ICBM Hwasong-17 کشور به رسانه های دولتی گفت که این پرتاب به منظور ایجاد ترس در دشمنان بوده است.

ولگردی و قانونی شکنی کره شمالی نشان می دهد که کیم از زرادخانه هسته ای در حال پیشرفت خود جسور شده است. سال گذشته، کره شمالی قانونی را تصویب کرد که اجازه استفاده پیشگیرانه از سلاح های هسته ای را می دهد.

کره جنوبی و ایالات متحده با گسترش مانورهای نظامی مشترک خود پاسخ داده اند.

وزارت دفاع سئول اوایل روز چهارشنبه گفت که کره جنوبی و ایالات متحده در حال برنامه ریزی برای انجام یک رزمایش آتش واقعی هستند که در مقیاس “بی سابقه” در ماه ژوئن خواهد بود.

به عنوان بخشی از مانورهای مشترک در حال انجام، سربازان کره جنوبی و آمریکا روز چهارشنبه در سایتی در نزدیکی مرز زمینی با کره شمالی، آموزش شلیک مستقیم برگزار کردند. سرهنگ براندون اندرسون، معاون فرمانده لشکر 2 پیاده نظام، تاکید کرد که این رزمایش ها ماهیت دفاعی داشتند.

او گفت: «ما (به) ادامه خواهیم داد. “این همان چیزی است که ما انتظار داریم در تضاد انجام دهیم و در آن خوب باشیم.”