دادگاه عالی فلوریدا اجازه می دهد تا 6 هفته ممنوعیت سقط جنین اجرا شود، اما رأی دهندگان حرف آخر را خواهند زد


در دو تصمیم مهم، دادگاه عالی فلوریدا روز دوشنبه رای به تایید ممنوعیت 15 هفته‌ای سقط جنین در این ایالت داد و در عین حال اجازه داد اصلاحیه پیشنهادی که حمایت از سقط جنین را در قانون اساسی ایالت تثبیت می‌کند در رای‌گیری ماه نوامبر ظاهر شود.

تصمیم دادگاه متمایل به محافظه‌کار در مورد ممنوعیت 15 هفته‌ای همچنین به این معنی است که ممنوعیت سقط جنین به مدت 6 هفته، به استثنای تجاوز جنسی، زنای با محارم و زندگی مادر، که فرماندار ران دیسانتیس در سال گذشته امضا کرد، اجرایی خواهد شد.

اما حکم دادگاه مبنی بر اینکه اجازه می دهد اصلاحیه قانون اساسی در پاییز امسال در صندوق رای ظاهر شود، به این معنی است که رای دهندگان تنها در عرض هفت ماه فرصت خواهند داشت تا این محدودیت ها را لغو کنند.

جمهوری خواهان طی نزدیک به دو سال از زمانی که دادگاه عالی ایالات متحده Roe v. Wade را لغو کرد، اقدامات متعددی انجام داده اند تا دسترسی به سقط جنین را محدود کنند.

در سال 2022، فرماندار ران دیسانتیس، یک جمهوری خواه، ممنوعیت 15 هفته ای سقط جنین را امضا کرد که توسط قانونگذار تحت کنترل جمهوری خواهان تصویب شد که تقریباً بلافاصله در دادگاه به چالش کشیده شد.

سپس، در آوریل 2023، تنها چند هفته قبل از اعلام کمپین ریاست جمهوری خود، ممنوعیت شش هفته ای را امضا کرد. قبل از اینکه بسیاری از زنان حتی بدانند باردار هستند که بلافاصله به چالش کشیده شد.

در بررسی اعتراض اولیه به ممنوعیت 15 هفته ای، دادگاه عالی ایالتی گفته بود که این ممنوعیت 6 هفته ای تا زمانی که دادگاه در مورد پیشنهاد 15 هفته ای تصمیم نگیرد مسدود می شود.

قضات دادگاه در حکم خود در مورد ممنوعیت ها در روز دوشنبه، با اکثریت آراء نوشتند که «بر اساس اصول دیرینه التزام قضایی به مصوبات قانونی، ما به این نتیجه رسیدیم که هیچ مبنایی در بند حریم خصوصی برای بی اعتبار کردن قانون 15 هفته ای وجود ندارد. .

آنها افزودند که Planned Parenthood، شاکی پرونده، “نمی تواند بر فرض قانون اساسی غلبه کند و قادر نیست فراتر از شک معقول نشان دهد که ممنوعیت 15 هفته ای مغایر قانون اساسی است.”

در نتیجه، قضات به این نتیجه رسیدند که «ممنوعیت شش هفته‌ای ظرف سی روز اجرایی خواهد شد».

در همان زمان، حکم آنها در مورد اصلاحیه پیشنهادی به رای دهندگان فلوریدا این امکان را می دهد تا به طور مؤثر تصمیم بگیرند که آیا ممنوعیت شش هفته ای را به اجرا درآورند یا خیر.

فیث هالستد همراه با دیگر معترضان و فعالان در نزدیکی ساختمان کنگره ایالت فلوریدا شعار می دهد
Faith Halstead همراه با سایر معترضان و فعالان در نزدیکی کنگره ایالت فلوریدا در 3 آوریل 2023 شعار می دهد.اکتاویو جونز برای واشنگتن پست از طریق گتی ایماژ

با اجازه دادن به اصلاحیه پیشنهادی در ماه نوامبر، قضات تفسیری ساده از مسئولیت خود تحت قانون در تصویب اقدامات رای‌گیری را پذیرفتند: اطمینان از اینکه زبان پیشنهادی گیج‌کننده، نامشخص یا گمراه‌کننده نیست و اطمینان حاصل شود که بیش از آن را پوشش نمی‌دهد. یک موضوع

قضات دادگاه در نظر خود نوشتند: “ما اصلاحیه پیشنهادی را برای قرار دادن در صندوق رای تایید می کنیم.”

آنها افزودند که قصد حامیان این اقدام روشن است و اختلاف نظر فلسفی مخالفان با آن، مستحق آن نیست که از طریق رای گیری مورد بررسی قرار گیرد.

“این که هدف اصلی اصلاحیه پیشنهادی و هدف اصلی آن محدود کردن مداخله دولت در سقط جنین است، به صراحت بیان شده است که متن اصلاحیه پیشنهادی را به وضوح و بدون ابهام منعکس می کند. و گستره وسیع این اصلاحیه پیشنهادی در زبان خلاصه واضح است. ،” آنها نوشتند. انکار این مستلزم فرار از واقعیت است.

گروه های حقوق باروری به طور همزمان تصمیم در مورد ممنوعیت را به شدت مورد انتقاد قرار دادند و تصمیم در مورد اقدام رأی گیری را تحسین کردند – در حالی که تأکید کردند که احکام متفاوت به طور قابل توجهی خطرات انتخابات نوامبر را افزایش می دهد.

“مخاطرات حفاظت از آزادی باروری در فلوریدا هرگز بالاتر از این نبوده است. با اجرای تقریباً ممنوعیت سقط جنین که قرار است تا 30 روز دیگر اجرا شود، مراقبت های بهداشتی ضروری به دلیل این تصمیم دادگاه عالی فلوریدا از دست میلیون ها نفر خارج خواهد شد. جسیکا ماکلر، رئیس فهرست EMILYs، یک گروه ملی دموکرات که از طرفداران حمایت می کند، اما مردم فلوریدی این فرصت را دارند که با این قانون جمهوری خواه مبارزه کنند که استقلال بدنی را از آنها سلب می کند، درست مانند رأی دهندگان در هر طرح رای گیری سقط جنین در سراسر کشور. در بیانیه ای گفته شده است که زنان در حال رقابت برای سقط جنین هستند.

در مقابل، گروه‌های ضد سقط جنین، حکم ممنوعیت سقط جنین را جشن گرفتند و این اقدام رای را به شدت مورد انتقاد قرار دادند، در حالی که همچنین خاطرنشان کردند که تصمیمات متناقض، خطرات انتخابات نوامبر را افزایش می‌دهد.

جرمی ردفرن، سخنگوی DeSantis گفت که فرماندار با نظر مخالف موافق است و این اقدام “گمراه‌کننده است و رای‌دهندگان را سردرگم می‌کند.”

اندرو شیرول، مدیر اجرایی صدای فلوریدا برای نامزدی متولد نشده، گفت که گروه او از دادگاه عالی فلوریدا “عمیقاً ناامید شده اند” به دلیل اینکه اجازه داده است تا رای گیری پیش برود، در حالی که این تصمیم راه را برای ممنوعیت شش هفته ای هموار می کند. روز سیاه دیگری برای فرزندان متولد نشده فلوریدا.

تصمیم روز دوشنبه در مورد اصلاحیه پیشنهادی آخرین مانع بزرگ در دولت متمایل به قرمز در مسیر قرار گرفتن این طرح در پاییز امسال بود.

بر اساس قانون فلوریدا، این اقدام برای تصویب باید از حمایت 60 درصد از رای دهندگان در ماه نوامبر – نه اکثریت ساده – برخوردار شود.

گروه های حقوق باروری از تعداد امضاهای معتبر مورد نیاز در ایالت برای این اقدام فراتر رفته بودند، که مقامات ایالتی قبلاً آن را به عنوان “اصلاح 4” اعلام کرده اند تا در برگه رای انتخابات عمومی ظاهر شود.

اما بر اساس قانون فلوریدا، دادگاه عالی ایالت باید زبان پیشنهادی هر اصلاحیه قانون اساسی را که توسط شهروندان آغاز شده است، قبل از اینکه به طور رسمی پیشرفت کند، بررسی کند.

اصلاحیه پیشنهادی محدودیت های سقط جنین را قبل از زنده ماندن جنین که تقریباً در هفته بیست و چهارم بارداری در نظر گرفته می شود، ممنوع می کند. این بدان معناست که ممنوعیت شش هفته ای را باطل می کند. همچنین شامل استثنائات گذشته از آن نقطه برای “سلامت بیمار، همانطور که توسط ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی بیمار تعیین می شود.”

اجازه دادن به این اقدام در ماه نوامبر می‌تواند پیامدهای سیاسی نیز داشته باشد: قرار دادن تصمیم برای گسترش دسترسی به سقط جنین در دست رای‌دهندگان می‌تواند به افزایش مشارکت در فلوریدا در میان دموکرات‌ها، و همچنین مستقل‌ها و جمهوری‌خواهان که قویاً از حقوق باروری حمایت می‌کنند، کمک کند. این می‌تواند چشم‌انداز دموکرات‌ها را در این ایالت افزایش دهد، جایی که احتمالاً رقابت‌های کلیدی برای ریاست‌جمهوری و سنای ایالات متحده در سال جاری از نزدیک تصمیم‌گیری خواهد شد.

با تاکید بر این احتمال، کمپین انتخاب مجدد جو بایدن، رئیس جمهور جو بایدن، در یادداشتی که لحظاتی پس از قطعی شدن تصمیمات منتشر شد، گفت که ایالت را قابل پیروز شدن می داند، عمدتاً به این دلیل که موضوع حقوق سقط جنین برای دموکرات ها بسیار مهم بوده است.

جولی چاوز رودریگز، مدیر ستاد انتخاباتی بایدن، در این یادداشت نوشت: «حقوق سقط جنین در این دوره از انتخابات در فلوریدا پیشرو خواهد بود.

تلاش گروه‌های حامی حقوق سقط جنین در فلوریدا برای قرار دادن این قانون یکی از حداقل 11 موردی است که در سراسر ایالات متحده به دنبال این است که حقوق سقط جنین را مستقیماً در اختیار رأی دهندگان در سال 2024 قرار دهد.

مدافعان هر دو طرف این موضوع مدت‌هاست که بررسی اصلاحیه پیشنهادی توسط دیوان عالی ایالت را به عنوان بهترین فرصت محافظه‌کاران برای جلوگیری از ظاهر شدن این اقدام، بیشتر به دلیل ساختار ایدئولوژیک دادگاه می‌دانستند: پنج قاضی از هفت قاضی دادگاه توسط دادگاه منصوب شدند. ران دیسانتیس، فرماندار جمهوری خواه، از مخالفان سرسخت سقط جنین.

بررسی دادگاه با چالش جدی محافظه‌کاران ضد سقط جنین در فلوریدا، از جمله دادستان کل ایالت جمهوری‌خواه، اشلی مودی، که مدعی بود زبان رأی‌دهی برای گمراه کردن رأی‌دهندگان طراحی شده بود، کمک کرد.

چالش مودی به طور خاص از دادگاه خواست تا از ظاهر شدن این سوال در برگه رای به طور کلی جلوگیری کند. او این اقدام را به‌عنوان تلاشی برای «سرزنش کردن» رأی‌دهندگان مورد انتقاد قرار داد، زیرا طرفداران و مخالفان حقوق سقط جنین نظرات متفاوتی در مورد تعریف زنده‌مانی جنین دارند.

علیرغم ساختار ایدئولوژیک آن، قضات دادگاه محافظه کار ماه گذشته در جریان بحث های آغازین نشان دادند که احتمالاً اجازه خواهند داد اصلاحیه ظاهر شود.

و علیرغم پرسیدن سؤالات سخت به وکلای مدافع فلوریدیان مدافع آزادی، گروه حقوق سقط جنین که رهبری تلاش‌های رای‌گیری را برعهده داشت، قضات در اظهارنظرهای خود به وکلای ایالتی حتی سخت‌گیرتر بودند.

کارلوس مونیز، رئیس قاضی در یک نقطه گفت: «بسیار واضح است که این یک رویکرد تهاجمی و جامع برای برخورد با این موضوع است. «مردم فلوریدا احمق نیستند. آنها می توانند بفهمند که این چه می گوید.»

آخرین مهلت دادگاه برای تایید یا رد زبان پیشنهادی روز دوشنبه بود.