چین آمریکا را به دلیل هشدارهایی که در حال بررسی ارسال توپخانه و مهمات به روسیه است به “اطلاعات نادرست” متهم کرد.


هنگ کنگ – چین روز دوشنبه ایالات متحده را به “اطلاعات نادرست” و “استاندارد دوگانه” متهم کرد. به دلیل هشدارهایی مبنی بر اینکه در حال بررسی ارسال توپخانه و مهمات روسیه برای جنگ خود در اوکراین است.

پس از اینکه مقامات غربی نگرانی های فزاینده ای را در مورد نیات چین مطرح کردند، وزارت خارجه این کشور گفت که پکن مذاکرات صلح را ترویج می کند در حالی که این واشنگتن است که به درگیری دامن می زند.

در مورد اوکراین، چین از موضعی عینی و عادلانه حمایت می کند و به طور فعال مذاکرات صلح را ترویج می کند. مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یک نشست خبری منظم با اشاره به طرح صلحی که چین روز جمعه در سالگرد یک سالگی جنگ منتشر کرد، گفت: با این حال، ایالات متحده شعله های آتش را شعله ور کرده و با تسلیحات بیشتری به مبارزه دامن می زند.

مائو گفت: «آمریکا اطلاعات نادرست درباره ارسال سلاح چین به روسیه و استفاده از این ادعا برای تحریم شرکت‌های چینی منتشر کرده است. وی افزود که پکن پس از اینکه وزارت بازرگانی روز جمعه پنج شرکت چینی را به کمک به ارتش روسیه در لیست سیاه قرار داد، پکن به واشنگتن تسلیم شد.

پیشنهاد 12 ماده‌ای چین خواستار آتش‌بس بین کیف و مسکو، آغاز مذاکرات صلح و پایان تحریم‌های غرب علیه روسیه است. مقامات آمریکایی و اروپایی طرح چین را به نفع مسکو رد کرده‌اند، هرچند ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز جمعه گفت که می‌خواهد در مورد آن با شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین گفتگو کند.

دولت چین که سال گذشته شراکت “بدون محدودیت” با روسیه را اعلام کرد، از محکوم کردن تجاوز روسیه خودداری کرده است زیرا تلاش می کند خود را بی طرف جلوه دهد. این کشور تحریم‌های غربی را ناکارآمد و در عین حال مراقب است تا از نقض آنها جلوگیری کند، انتقاد کرده است.

مقامات ایالات متحده برای اولین بار علناً چین را متهم کردند که در اوایل ماه جاری به ارائه کمک های مرگبار فکر می کند و پکن را به شدت انکار کرد. سه مقام آمریکایی که با این موضوع در آخر هفته آشنا هستند، بدون ارائه مدرک گفتند، اطلاعات جدید نشان می دهد که این کمک ها می تواند شامل توپخانه و مهمات باشد.

این اطلاعات جدید در ابتدا توسط وال استریت ژورنال گزارش شد و توسط یک مقام سابق آمریکایی و یک مقام غربی که در این مورد گزارش شده بود، به NBC News تایید شد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی روز یکشنبه گفت که کاخ سفید هنوز ندیده است که چین به روسیه کمک مرگباری ارائه کند، اما هشدار داد که انجام این کار برخلاف منافع پکن است.

او در شبکه خبری ان‌بی‌سی با عنوان «ملاقات با مطبوعات» گفت: «فکر می‌کنم این امر آنها را از تعدادی از کشورهای جهان، از جمله متحدان اروپایی ما، بیگانه خواهد کرد.»

همچنین روز دوشنبه، چین آمریکا را به تضعیف صلح و ثبات در تنگه تایوان با پرواز یک هواپیمای گشت دریایی و شناسایی P-8A Poseidon از طریق آبراه باریک متهم کرد که چین آن را به همراه جزیره تایوان قلمرو خود می‌داند. تایوان و ایالات متحده این تنگه را یک قلمرو بین‌المللی می‌دانند و به طور مرتب کشتی‌های جنگی و گاهی هواپیماهای آمریکایی از آن عبور می‌کنند.

وی افزود: اقدام آمریکا عمدا در اوضاع منطقه مداخله کرده و آن را مختل می کند و صلح و ثبات در تنگه تایوان را به خطر می اندازد. فرماندهی تئاتر شرق ارتش آزادیبخش خلق چین در بیانیه ای گفت: ما قاطعانه با این اقدام مخالفیم.

در بیانیه ناوگان هفتم ایالات متحده، که فرماندهی عملیاتی تمامی نیروهای دریایی ایالات متحده در منطقه را بر عهده دارد، آمده است که این پرواز “تعهد واشنگتن به یک هند و اقیانوس آرام آزاد و باز” را نشان می دهد.

روز جمعه، یک جت جنگنده چینی در حین گشت زنی در دریای چین جنوبی در فاصله 500 فوتی همان هواپیما پرواز کرد. یکی از افسران نیروی دریایی ایالات متحده به خبرنگاران NBC News در کشتی گفت که چنین برخوردهایی اگرچه ماهیت حرفه ای دارند، اما در حال افزایش است.

اریک باکولینائو، سحر لیو و مورفی ژائو کمک کرد.