مقامات آمریکایی می گویند چین ارسال توپخانه و مهمات به روسیه را بررسی می کند


به گفته سه مقام آمریکایی که با این موضوع آشنا هستند، اطلاعات جدید نشان می دهد چین در حال بررسی ارسال توپخانه و مهمات به روسیه است.

این مقامات نگفتند چه شواهد خاصی برای حمایت از اطلاعاتی که یک مقام سابق آمریکایی و یک مقام غربی در این مورد به NBC News تایید کرده بود و در اصل توسط وال استریت ژورنال گزارش شده بود، نگفتند.

ان‌بی‌سی نیوز با وزارت امور خارجه چین تماس گرفته است تا درباره این افشاگری که پس از ارائه یک طرح صلح ۱۲ ماده‌ای از سوی پکن در روز جمعه – اولین سالگرد تهاجم روسیه به اوکراین- توسط پکن صورت گرفت، اظهار نظر کند. این بیانیه از هر دو کشور خواست تا با کاهش تدریجی تنش، ایمن نگه داشتن تاسیسات هسته ای، ایجاد کریدورهای بشردوستانه و جلوگیری از حملات به جمعیت غیرنظامی موافقت کنند.

در اوایل ماه جاری، پکن به شدت به اتهامات آمریکا مبنی بر ارائه کمک نظامی غیرمرگبار به مسکو پاسخ داد و از واشنگتن خواست از روابط خود با کرملین دور بماند.

راب لی، کارشناس ارشد مؤسسه تحقیقات سیاست خارجی، یک اندیشکده مستقر در فیلادلفیا، گفت: اگر چین تصمیم بگیرد به روسیه تسلیحات ارائه کند، می تواند یک پیشرفت مهم باشد. توییتر.

وی افزود: «در دسترس بودن مهمات توپخانه برای اوکراین و روسیه مسلماً مهم‌ترین متغیری است که می‌تواند بر روند جنگ تأثیر بگذارد».

اما کیر گیلز، کارشناس روسیه و مشاور ارشد در اندیشکده چتم هاوس مستقر در لندن، یکشنبه در تماس تلفنی با ان‌بی‌سی نیوز گفت که «ارزیابی‌ها و پیش‌بینی‌های قبلی در مورد تمام شدن قریب‌الوقوع روسیه از نوع خاصی از مهمات، درست نبوده است. این مورد در زندگی واقعی است.»

وی افزود که اگر مسکو به تامین کنندگان جایگزین «بیش از پهپادهایی که از ایران دریافت کرده است» روی می آورد، «نشانه ای است که آنها ذخایر تسلیحات و مهمات پس از جنگ سرد خود را با سرعتی که احساس می کنند غیرقابل تحمل است، تخلیه می کنند. “

فیلیپس اوبراین، استاد مطالعات استراتژیک در دانشگاه سنت اندروز بریتانیا، گفت که این یک “انتخاب عجیب” برای چین خواهد بود زیرا “به طور جدی روابط با بزرگترین گروه مشتریان چین” در ایالات متحده را تضعیف می کند. و اروپا

او گفت که چین امیدوار است که تحویل مهمات به عنوان یک شکل “محدود” از کمک تلقی شود، او گفت که “پاسخی محدود” یک “فرض خطرناکی است”.

پس از اینکه چین از طرح صلح خود رونمایی کرد، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز جمعه گفت که می‌خواهد با همتای چینی خود، شی جین پینگ، برای بحث در مورد پیشنهادات پکن برای پایان دادن به مناقشه دیدار کند.

وی در یک کنفرانس خبری گفت: چین از نظر تاریخی به تمامیت ارضی ما احترام می‌گذارد و بنابراین باید هر کاری انجام دهد تا روسیه از خاک اوکراین خارج شود و معتقد است دیدار با شی به نفع کشورهای ما و امنیت در جهان خواهد بود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با شی جین پینگ رئیس جمهور چین در مسکو دیدار ویدیویی داشت
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در ماه دسامبر در مسکو با شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین دیداری ویدئویی برگزار می‌کند.میخائیل کلیمنتیف / اسپوتنیک/ خبرگزاری فرانسه از طریق فایل گتی ایماژ

او نگفت که آیا ملاقاتی با رهبر چین ترتیب داده شده است یا نه، اما تاکید کرد که هدف اصلی او اطمینان از عدم ارسال تسلیحات توسط چین به روسیه است.

پرزیدنت جو بایدن و رهبران اروپایی نسبت به پیشنهادات صلح پکن تردید داشتند.

بایدن روز جمعه با توصیف این ایده که «فقط منطقی نیست»، به ABC News گفت که «هیچ چیزی در این طرح ندیده است که نشان دهد چیزی وجود دارد که برای کسی غیر از روسیه مفید باشد».

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز جمعه در یک کنفرانس خبری در استونی گفت که چین «اعتبار زیادی ندارد زیرا نتوانسته است تهاجم غیرقانونی به اوکراین را محکوم کند».

در همان کنفرانس خبری، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا گفت که رهبران اروپایی به اصول چین برای صلح نگاه خواهند کرد «در شرایطی که چین قبلاً طرف‌داری کرده است».

اریک باکولینائو کمک کرد.