دبیرکل سازمان ملل خواستار جبران غرامت برده‌داری برای غلبه بر «نسل‌های تبعیض» شد



آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز دوشنبه خواستار جبران غرامت به خاطر قاچاق انسان برده‌دار در سراسر اقیانوس اطلس شد تا راهی برای مقابله با میراث آن در جامعه امروزی، از جمله نژادپرستی سیستمیک، شود.

از قرن 15 تا 19، حداقل 12.5 میلیون آفریقایی ربوده شدند، به زور توسط کشتی ها و بازرگانان اروپایی منتقل شدند و به بردگی فروخته شدند. کسانی که از این سفر وحشیانه جان سالم به در بردند، در مزارع قاره آمریکا، عمدتاً در برزیل و کارائیب، به زحمت افتادند، در حالی که دیگران از کار خود سود می بردند.

گوترش در بیانیه‌ای به مناسبت روز بین‌المللی یادبود قربانیان برده‌داری سازمان ملل گفت که گذشته «پایه‌های یک سیستم تبعیض خشونت‌آمیز مبتنی بر برتری سفیدپوست را پایه‌گذاری کرد».

گوترش گفت: «ما خواستار چارچوب‌های عدالت جبرانی برای کمک به غلبه بر نسل‌های طرد و تبعیض هستیم».

در ماه سپتامبر، گزارش سازمان ملل به کشورها پیشنهاد کرد که غرامت های مالی را برای جبران برده داری در نظر بگیرند. ایده پرداخت غرامت یا جبران دیگر برای برده داری سابقه ای طولانی دارد، اما این جنبش در سراسر جهان شتاب بیشتری گرفته است.

هیلاری بکلس، رئیس کمیسیون غرامت اتحادیه سیاسی و اقتصادی جامعه کارائیب یا کاریکام، در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «این حرکتی است که در نهایت نشان دهنده پیروزی جمعی بشریت، خیر بر شر خواهد بود».

کمیسیون غرامت Caricom برای جستجوی غرامت، از جمله لغو بدهی و حمایت برای مقابله با بحران های بهداشت عمومی، از قدرت های استعماری سابق مانند بریتانیا، فرانسه و پرتغال تشکیل شد.

کمپین Repair که برنامه‌های جبران اقتصادی-اجتماعی کشورهای Caricom را تهیه می‌کند، روز دوشنبه نظرسنجی‌ای را منتشر کرد که نشان داد از هر ده نفر در بریتانیا، چهار نفر موافق هستند که کارائیب باید غرامت مالی دریافت کند، در حالی که از هر پنج نفر سه نفر موافقت کردند که عذرخواهی رسمی شود.

ورن شپرد، مدیر مرکز تحقیقات جبران خسارت در دانشگاه هند غربی گفت: زمان آن فرا رسیده است که بریتانیا و دیگر قدرت‌های استعماری سابق و فعلی مسئولیت خود را بپذیرند.

برای اطلاعات بیشتر از NBC BLK، برای خبرنامه هفتگی ما ثبت نام کنید.