فلاکو، جغدی که مرگش نیویورک را شوکه کرد، شواهدی از تبخال پرندگان و جونده کشی داشت


به گفته مقامات باغ وحش، فلاکو، جغدی که در دیدن اطراف منهتن خود را مورد علاقه نیویورکی ها قرار داد، ماه گذشته هنگام مرگش شرایط زمینه ای مطابق با حیات وحش شهری داشت.

فلاکو تقریباً 13 ساله بود که جسدش را در 23 فوریه در حیاط یک ساختمان آپارتمانی در شهر نیویورک، باغ وحش سنترال پارک، خانه سابقش پیدا کردند.

در حالی که کالبد شکافی روز بعد نشان داد که او پس از برخورد شاهدان به ساختمان بر اثر “جراحت تروماتیک حاد” مرده است، او همچنین در بیانیه باغ وحش سنترال پارک در روز دوشنبه فاش شد.

آزمایش کامل پس از مرگ نشان داد که فلاکو به دلیل خوردن کبوترهای وحشی ویروس تبخال کبوتری شدید دارد. همچنین شواهدی از چهار جونده کش ضد انعقاد وجود دارد که معمولاً برای کنترل موش مورد استفاده قرار می‌گیرند، که در کنار هم شرایط اساسی مهم دیگری را تشکیل می‌دهند.

باغ وحش گفت: “این عوامل حتی بدون آسیب تروماتیک ناتوان کننده و در نهایت کشنده بودند و ممکن است او را مستعد پرواز به داخل ساختمان یا سقوط از آن کنند.”

ویروس هرپس می تواند در پرندگان شکاری مانند فلاکو کشنده باشد، جایی که باعث آسیب بافتی و التهاب اندام می شود.

فلاکو بیش از یک سال بر فراز سنترال پارک و محله‌های اطراف آن پرواز کرد، پس از اینکه در 2 فوریه 2023 با نفوذ یک خرابکار به محوطه‌اش، زیستگاه باغ‌وحش خود را ترک کرد.

اداره پلیس نیویورک ماه گذشته گفت که این پرونده همچنان تحت بررسی است و هیچ مظنونی دستگیر نشده است.

اگرچه برخی انتظار داشتند که وحشی نیویورک ممکن است با پرنده ای وحشی با آدرسی خصمانه برخورد کند، فلاکو رژیم غذایی و عادات خود را با جنگل بتنی تطبیق داد.

با این حال، زندگی شهری ممکن است بر طول عمر او تأثیر داشته باشد.

باغ وحش گفت: “بیماری شدید و مرگ فلاکو در نهایت به ترکیبی از عوامل – بیماری های عفونی، قرار گرفتن در معرض سموم، و آسیب های تروماتیک – که بر خطراتی که پرندگان وحشی با آن روبه رو هستند، به ویژه در یک محیط شهری، تاکید می کند.”