بازپرس ویژه می گوید شواهدی وجود دارد که بایدن عمداً مطالب طبقه بندی شده را نگه داشته و افشا کرده است، اما متهم نخواهد شد


واشنگتن – رابرت هور، بازپرس ویژه، از پیگرد قانونی جو بایدن، رئیس جمهور جو بایدن به دلیل دست زدن به اسناد محرمانه امتناع کرد، اما گفت که اقدامات بایدن “خطرات جدی برای امنیت ملی به همراه دارد” و افزود که بایدن خود را به عنوان “مردی مسن با حافظه ضعیف” به تصویر کشیده است. با هیئت منصفه همدردی خواهد کرد.

در این گزارش آمده است: «تحقیقات ما شواهدی را فاش کرد که نشان می‌دهد پرزیدنت بایدن عمداً مطالب طبقه‌بندی‌شده را پس از معاونت ریاست‌جمهوری‌اش در زمانی که شهروند خصوصی بود حفظ کرده و افشا کرده است.

در این گزارش آمده است: حدود یک ماه پس از ترک سمت معاون رئیس جمهور، بایدن در گفتگوی ضبط شده با نویسنده اشباح خود در فوریه 2017 اظهار داشت که “همه این چیزهای طبقه بندی شده را در طبقه پایین پیدا کرده است.” افزایش نیروهای نظامی افغانستان در سال 2009 که بایدن با آن مخالفت کرد.

در گزارش هور آمده است که حافظه بایدن در طول مصاحبه های سال 2023 او با بازپرس ویژه “به طور قابل توجهی محدود بود”.

در این بیانیه آمده است: «ما همچنین در نظر گرفته‌ایم که در دادگاه، آقای بایدن احتمالاً خود را به هیئت منصفه معرفی می‌کند، همانطور که در مصاحبه‌ای که با او انجام دادیم، به‌عنوان مردی دلسوز، خوش‌نیت و مسن با حافظه ضعیف. “بر اساس تعاملات مستقیم ما با او و مشاهدات او، او کسی است که بسیاری از هیئت منصفه می خواهند شک منطقی را برای او شناسایی کنند. متقاعد کردن هیئت منصفه که باید او را محکوم کنند – که در آن زمان یک رئیس جمهور سابق به هشتاد سالگی رسیده بود- دشوار است. یک جنایت سنگین که مستلزم یک حالت روحی عمدی است.”

در گزارش هور آمده است که تفاوت‌های مادی «روشن» بین یک پرونده بالقوه علیه بایدن و پرونده در حال بررسی علیه ترامپ وجود دارد، و خاطرنشان کرد که برخلاف «شواهد مربوط به آقای بایدن، اتهامات مطرح شده در کیفرخواست آقای ترامپ، در صورت اثبات، می‌تواند ثابت شود. آنها حقایق جدی تشدید کننده ارائه می دهند.” آنها نوشتند: “پس از فرصت های متعدد برای بازگرداندن اسناد طبقه بندی شده و اجتناب از پیگرد قانونی، آقای ترامپ ظاهرا برعکس عمل کرد.” از سوی دیگر، آنها نوشتند: “آقای ترامپ. بایدن اسناد طبقه بندی شده را به آرشیو ملی و وزارت دادگستری تسلیم کرد، با تفتیش چندین مکان از جمله خانه هایش موافقت کرد، برای مصاحبه داوطلبانه شرکت کرد و به طرق دیگر با تحقیقات همکاری کرد.

این اعلامیه پایان یک حماسه طولانی است که در نوامبر 2022 پس از اینکه یکی از وکلای شخصی بایدن اسناد طبقه بندی شده ای را پیدا کرد که به نظر می رسید از دولت اوباما در مرکز دیپلماسی و تعامل جهانی پن بایدن باشد، که بایدن پس از خود از آنها به عنوان دفتر شخصی استفاده کرده بود، شروع شد. دوره معاونت رئیس جمهور به پایان رسید اسناد طبقه بندی شده نیز بعداً در خانه بایدن در دلاور پیدا شد.

وجود اسناد طبقه بندی شده در خانه و دفتر سابق بایدن برای اولین بار در ژانویه 2023 گزارش شد. CBS News برای اولین بار وجود این اسناد را در مرکز پن بایدن گزارش کرد.

مریک گارلند، دادستان کل در ژانویه 2023 اعلام کرد که هور را به عنوان بازرس ویژه برای نظارت بر تحقیقات در مورد بایدن منصوب خواهد کرد و گفت که این انتصاب به او اجازه می دهد “در مورد اینکه آیا شخص یا نهادی قانون را در ارتباط با این موضوع نقض کرده است یا خیر.”

کاخ سفید گفت: بایدن در ماه اکتبر به عنوان بخشی از این تحقیقات مصاحبه کرد. به گفته یان سامز، سخنگوی کاخ سفید، این مصاحبه داوطلبانه بود.

همانطور که از ابتدا گفته‌ایم، رئیس‌جمهور و کاخ سفید با این تحقیقات همکاری می‌کنند، و همانطور که مقتضی بوده است، به‌روزرسانی‌های مربوطه را به‌طور عمومی ارائه کرده‌ایم، تا جایی که بتوانیم با حفاظت و حفظ یکپارچگی سازمان‌ها شفاف‌سازی کنیم. سامز در آن زمان گفت.

به گفته یک منبع آگاه، ان‌بی‌سی نیوز نیز پیشتر گزارش داده بود که بازپرس ویژه با هانتر بایدن نیز مصاحبه کرده است.

با اعلام هور، دونالد ترامپ تنها رئیس جمهور تاریخ است که با اتهامات جنایی روبرو شده است که شامل هفت اتهام جنایی در ارتباط با سوء استفاده از اسناد طبقه بندی شده کشف شده در مار-آ-لاگو است. بر اساس کیفرخواست در آن پرونده، ترامپ بیش از 100 سند طبقه بندی شده در خانه خود در فلوریدا داشته است، از جمله اسنادی با علامت های طبقه بندی “فوق سری”.