سوریه از حملات هوایی اسرائیل در نزدیکی حلب خبر داد، دادگاه جهانی دستور اقدام برای قحطی غزه را صادر کرد



ارتش سوریه می گوید که حملات هوایی اسرائیل بامداد روز جمعه در نزدیکی شهر حلب در شمال حلب به کشته یا زخمی شدن «تعدادی» و خسارت وارده منجر شده است. یک ناظر جنگ مخالفان گفت که در این حملات 42 نفر کشته شدند که بیشتر آنها نیروهای سوری بودند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا، ناظر جنگ مخالفان، گفت حملات اسرائیل به انبارهای موشکی گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان در حومه جنوبی حلب، جبرین، نزدیک فرودگاه بین‌المللی حلب، و شهر نزدیک سفیره، محل سکونت گسترده، اصابت کرد. تاسیسات نظامی

دیده بان گفت که 36 نیروی سوری و 6 جنگجوی حزب الله کشته شدند و ده ها نفر زخمی شدند و آن را مرگبارترین حمله در سال های اخیر خواند.

هیچ بیانیه فوری از سوی مقامات اسرائیلی درباره این حملات منتشر نشده است.

اسرائیل که متعهد شده است از استقرار ایران در همسایه شمالی خود جلوگیری کند، در سال‌های اخیر صدها حمله به اهدافی در بخش‌های تحت کنترل دولت سوریه انجام داده است، اما به ندرت آنها را تأیید می‌کند.

این حملات کمتر از 24 ساعت پس از آن صورت گرفت که قضات دیوان بین‌المللی دادگستری به اتفاق آرا به اسرائیل دستور دادند تا تمام اقدامات لازم و مؤثر را برای اطمینان از رسیدن مواد غذایی اولیه بدون تأخیر به فلسطینی‌ها در غزه انجام دهد.

دادگاه بین المللی دادگستری گفت که فلسطینیان در غزه با شرایط بدتر زندگی روبرو هستند و قحطی و گرسنگی در حال گسترش است.

قضات در دستور خود گفتند: “دادگاه مشاهده می کند که فلسطینیان در غزه دیگر تنها با خطر قحطی (…) مواجه نیستند، بلکه قحطی در حال وقوع است.”

این اقدامات جدید توسط آفریقای جنوبی به عنوان بخشی از پرونده جاری این کشور که اسرائیل را به نسل کشی دولتی در غزه متهم می کند، درخواست کرد.

در ژانویه، دیوان بین‌المللی دادگستری، که به عنوان دادگاه جهانی نیز شناخته می‌شود، به اسرائیل دستور داد از هرگونه اقدامی که می‌تواند تحت کنوانسیون نسل‌کشی قرار گیرد خودداری کند و اطمینان حاصل کند که سربازانش هیچ گونه اقدام نسل‌کشی علیه فلسطینیان در غزه انجام نمی‌دهند.

در حکم روز پنجشنبه، دادگاه مجدداً اقدامات ژانویه را تأیید کرد، اما افزود که اسرائیل باید برای اطمینان از ارائه بدون مانع خدمات اولیه و کمک های بشردوستانه از جمله غذا، آب و برق و همچنین تجهیزات پزشکی و مراقبت های پزشکی برای فلسطینیان در سراسر غزه، اقدام کند.

قضات افزودند که این امر می تواند “با افزایش ظرفیت و تعداد نقاط عبور زمینی و باز نگه داشتن آنها تا زمانی که لازم باشد” انجام شود. دادگاه به اسراییل دستور داد تا یک ماه پس از صدور این دستور گزارشی را ارائه کند تا جزئیات نحوه اجرای حکم را توضیح دهد.