حملات موشکی اسرائیل به پایتخت سوریه پنج کشته بر جای گذاشت


به گفته شاهدان و مقامات، یک حمله موشکی اسرائیل بامداد روز یکشنبه به ساختمانی در محله کفر سوزا در مرکز دمشق در نزدیکی یک مجتمع امنیتی بزرگ و تحت حفاظت شدید در نزدیکی تأسیسات ایران اصابت کرد که منجر به کشته شدن پنج نفر شد.

این حمله هدفمند و نادر به چندین ساختمان در منطقه پرجمعیت نزدیک به میدان اموی در قلب پایتخت آسیب رساند، جایی که ساختمان های امنیتی چند طبقه در مناطق مسکونی قرار دارند.

یک مقام پلیس در رسانه های دولتی گفت که چندین تلفات و مجروح برجای گذاشته است.

یک سخنگوی ارتش اسرائیل از اظهار نظر در این باره خودداری کرد.

رسانه های دولتی به نقل از یک منبع نظامی اعلام کردند که رژیم صهیونیستی اندکی پس از نیمه شب چندین منطقه در پایتخت را هدف قرار داده است که منجر به کشته شدن پنج نفر و زخمی شدن 15 غیرنظامی و خسارت به چندین ساختمان مسکونی شده است.

ارتش در بیانیه ای اعلام کرد: «این حمله به چندین خانه غیرنظامی و خسارات مادی به تعدادی از محله ها در دمشق و اطراف آن خسارت وارد کرد».

هنوز مشخص نیست که آیا هدف این اعتصاب فرد خاصی بوده است یا خیر.

عماد مغنیه، فرمانده ارشد حزب الله طرفدار ایران، در سال 2008 در یک بمب گذاری در کفر سوزا، منطقه ای که به شدت تحت کنترل پلیس است، کشته شد که ساکنان می گویند چندین آژانس امنیتی ایران از جمله یک مرکز فرهنگی بزرگ در آن قرار دارند.

برای تقریبا یک دهه، اسرائیل حملات هوایی را علیه انتقال تسلیحات و استقرار پرسنل مشکوک ایران در سوریه انجام داده است. مقامات اسرائیلی به ندرت مسئولیت عملیات های خاص را پذیرفته اند.

منابع اطلاعاتی غربی می‌گویند که ایران در سال‌های اخیر حضور نظامی خود را در سوریه گسترش داده است و در بیشتر مناطق تحت کنترل دولت، با هزاران عضو شبه‌نظامی و گروه‌های شبه‌نظامی محلی تحت فرمان خود، جای پایی دارد.

اسرائیل همچنین در ماه‌های اخیر حملات خود را به فرودگاه‌ها و پایگاه‌های هوایی سوریه تشدید کرده است تا استفاده روزافزون ایران از خطوط تدارکات هوایی برای ارسال تسلیحات به متحدان در سوریه و لبنان، از جمله حزب‌الله لبنان تحت حمایت ایران را مختل کند.

کارشناسان نظامی اسرائیل می گویند که این حملات بخشی از تشدید یک درگیری با شدت کم است که هدف آن کند کردن نفوذ فزاینده ایران در سوریه بود.

شبه‌نظامیان نیابتی ایران به رهبری حزب‌الله لبنان اکنون در مناطق وسیعی در شرق، جنوب و شمال غرب سوریه و چندین حومه اطراف پایتخت تسلط دارند.

دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، هرگز علناً اعتراف نکرده است که نیروهای ایرانی از جانب او در جنگ داخلی سوریه عمل می کنند و گفته است که تهران فقط مستشاران نظامی در زمین دارد.