در آرژانتین «سفید»، ستاره تلویزیونی مارتین کو، که آسیایی آرژانتینی است، به بررسی واقعیت مسابقه دامن می زند.


بوئنوس آیرس، آرژانتین — در 11 دسامبر، عبارت تمام عیار «UN CHINO» – یا «یک چینی» – در آرژانتین در پلتفرم رسانه اجتماعی X شروع به کار کرد.

در آن شب، اسپین آف محلی فرنچایز «برادر بزرگ» اولین فصل آخرین فصل خود را پخش کرد. تماشاگران تلویزیون آرژانتینی در حال پردازش شگفتی خود بودند: برای اولین بار در برنامه 11 فصلی این برنامه موفق، گروه مهمانان خانه شامل یک شرکت کننده آسیایی به شکل مارتین کو 24 ساله، پسر مهاجران چینی و تایوانی بود.

این یک لحظه مهم برای نمایندگی آرژانتین آسیا در رسانه های جریان اصلی بود.

در این کشور 45 میلیون نفری آمریکای جنوبی، هیچ برنامه تلویزیونی رقیب جذابیت چادر بزرگ «گران هرمانو» نیست. The Reality Juggernaut پربیننده ترین برنامه در امواج آرژانتین است، با نشریات خبری اصلی که به طور منظم دسیسه ها و دسیسه های هر فصل را پوشش می دهند.

بنابراین وقتی کو با چمدان در دست وارد خانه «برادر بزرگ» شد، نقطه عطفی بود.

کارلوس لین 44 ساله که یکی از چهره‌های دیاسپورای چینی بوئنوس آیرس است، گفت: «ما سال‌ها منتظر این بودیم. “این بزرگه.”

کارلوس لین.
برای کارلوس لین، مدیر رویداد، کانون توجه آسیایی‌های آرژانتینی که با حضور تلویزیونی کو ایجاد شده بود، خیلی دیر شده است: “ما سال‌ها منتظر این موضوع بودیم.”جیسون کونگ

این تصور نادرست مبنی بر اینکه آرژانتین یک ملت سفیدپوست است، استقبال گسترده ای را در پی داشته است. همین سال گذشته، نماینده ایالات متحده، ماریا الویرا سالازار، از فلوریدا، پس از تمجید از آرژانتین به دلیل داشتن “فقط یک نژاد” و “کاملاً همگن” توجهات را به خود جلب کرد – اشاره ای به درک این کشور به عنوان سفیدپوستان.

این یک تصور اشتباه است که تا حدی ناشی از آن چیزی است که کارشناسان، از جمله محققان آفریقایی لاتین به عنوان یک “فرآیند سفید کردن” طولانی مدت توصیف می کنند، که به موجب آن رهبران این کشور تصویر اروپایی خود را تقویت کرده اند و در عین حال ارجاعات به دسته بندی های نژادی را از بین برده اند – اداره سرشماری آرژانتین شکست خورد. برای جمع آوری اطلاعات نژادی برای بسیاری از تاریخ خود.

در سال 1853، اولین قانون اساسی آرژانتین به صراحت بیان کرد که “دولت فدرال باید مهاجرت اروپا را تشویق کند.” به سرعت تا به امروز، تعهد به احساس هویت منحصراً اروپایی همچنان پابرجاست.

مائوریسیو ماکری، رئیس‌جمهور راست‌گرای کشور، در سال 2018 گفت: «ما همه از نوادگان اروپا هستیم.» در سال 2021، رئیس‌جمهور چپ‌گرا آلبرتو فرناندز گفت: «مکزیکی‌ها از هندی‌ها، برزیلی‌ها از جنگل آمده‌اند، اما ما آرژانتینی ها از کشتی ها آمده ایم.”

حاشیه نشینی – و کلیشه های مداوم

ایده یک آرژانتین منحصراً سفیدپوست تا حدودی به دلیل به حاشیه راندن کامل رنگین پوستان آرژانتینی زنده است. این امر به ویژه در مورد دیاسپورای چینی صدق می کند، که طبق برآوردهای اخیر تقریباً 200000 نفر را شامل می شود و آن را به بزرگترین گروه مهاجر غیر آمریکای لاتین آرژانتین تبدیل می کند.

لوسیا لونا لی، 23 ساله، در منطقه شهری بوئنوس آیرس از والدینی چینی به دنیا آمد. آرژانتین، مانند ایالات متحده، تابعیت حق تولد را اعطا می کند، به این معنی که متولدین این کشور شهروند هستند.

لی گفت که تقریباً هرگز کسی با اصالت آسیایی را در رسانه های آرژانتین ندیده است که بزرگ شده باشد. او خاطرنشان کرد که امروزه دریافت نظراتی در رسانه های اجتماعی که هویت آرژانتینی او را زیر سوال می برد، غیرمعمول نیست. در TikTok، او خود را در بیوگرافی خود به عنوان «آرژینچین»، بازی با کلمات آرژانتینی و چینی توصیف می‌کند.

لوسیا لونا لی.
لوسیا لونا لی، که والدینش از چین مهاجرت کردند، گفت که تقریباً هرگز یک آرژانتینی از میراث آسیایی را در تلویزیون یا رسانه های دیگر ندیده است.با احترام لوسیا لونا لی

با توجه به مبارزات مستند ژانر واقعیت با تنوع در ایالات متحده، جایی که یک شرکت کننده “برادر بزرگ” سال گذشته به دلیل استفاده از توهین نژادی مجبور شد به خانه فرستاده شود، شاید تعجب آور نباشد که حمله پیشگام کو به فضای واقعیت آرژانتین باعث ایجاد نژادپرستی شد. تعصب به عقب بردن سر در درجات مختلف.

در طول اولین پخش فصل، این برنامه کلیپی از کو پخش شد که به سؤالات یخ شکن پاسخ می داد، از جمله اینکه آیا او اسادو، غذای معمولی کباب آرژانتینی، با چوب غذاخوری می خورد یا خیر. پوشش روزنامه‌ای که نمایش را خلاصه می‌کند به طور تقلیل‌آمیز از کو به عنوان «چینی‌ها» یاد می‌کند. در اوایل این ماه، یکی دیگر از شرکت کنندگان به طرز تمسخرآمیزی پانتومیم چینی صحبت کرد و نام چینی مادر کو را مسخره کرد، در نمایشی که بسیاری از طرفداران آن را آشکارا نژادپرستانه و بیگانه هراسی می دانستند.

با این حال، در جامعه آرژانتینی چین خوش بینی محتاطانه ای وجود دارد که ستاره کو در «برادر بزرگ» می تواند به ایجاد تغییرات مثبت کمک کند.

گوستاوو نگ، روزنامه نگار ساکن بوئنوس آیرس که به طور گسترده در مورد روابط چین و آرژانتین نوشته است، می گوید: «این می تواند به پذیرفته شدن مردم چین کمک کند. اما فقط چینی آرژانتینی. چینی از چین، این داستان دیگری است.

موج مهاجرت و نسل جدید

والدین لی در اواسط تا اواخر دهه 1990 از چین به آرژانتین نقل مکان کردند. هیچکدام از آنها دبیرستان را به پایان نرسانده بودند و در آن زمان فرصت برای رهایی از فقر در زادگاهشان بسیار کمیاب بود.

لی گفت: «مردم می شنیدند که فلانی به آرژانتین رفته و آنها بهتر از خانه خود کار می کنند. داستان خانوادگی او بی نظیر نیست.

بخش عمده ای از مهاجرت چینی ها به آرژانتین در دهه 90 انجام شد، در دوره کوتاه مدت رشد اقتصادی قوی که سیاست دولت پزو آرژانتین را به دلار آمریکا متصل کرد. زمانی که مشخص شد چین و آرژانتین دو مسیر توسعه کاملاً متفاوت را طی می کنند، این جریان های مهاجرت به سرعت متوقف شد. در حالی که اقتصاد چین سال به سال گسترش می‌یابد، یک بحران بدهی شدید نسلی آرژانتین را در اوایل دهه 2000 لرزاند و ثبات از آن زمان تاکنون مبهم باقی مانده است. اواخر سال گذشته، ناامیدی از تورم سه رقمی، راه را برای یک فرد راست‌گرای خارجی هموار کرد تا به ریاست جمهوری برسد.

همانطور که توسط لین و نگ بیان شد، مهاجران چینی که در دهه 1990 در آرژانتین اقامت گزیدند، تنها روی کسب درآمد و بالا بردن استاندارد زندگی خود متمرکز بودند. آنها فرصتی در بخش سوپرمارکت یافتند و خواربار فروشی ها و فروشگاه های رفاه محله راه اندازی کردند زیاد – و به سرعت مترادف با آن صنعت شد. در زبان محلی معاصر، «من به چینی می روم” به معنای “من در حال برداشتن مواد غذایی هستم.”

پیدا کردن یک آرژانتینی چینی بدون ارتباط با صنعت مواد غذایی دشوار است (خانواده خود کو یک سوپرمارکت را در زادگاهش ویدما، نزدیک ساحل اقیانوس اطلس مدیریت می کند). برآوردهای فعلی تعداد فروشگاه های چینی را در سراسر کشور تقریباً 11000 نشان می دهد.

لین می‌گوید که والدینش احتمالاً یکی از اولین سوپرمارکت‌های چینی آرژانتین را در سال 1989 افتتاح کردند. او در نوجوانی شروع به کمک در فروشگاه کرد و برای هموار کردن ارتباط بین والدینش و مشتریانشان تلاش می‌کرد.

اتفاقی که می افتد این است که بسیاری از مردم چین که سوپرمارکت ها را اداره می کنند، به خوبی اسپانیایی صحبت نمی کنند. بنابراین، آنها واقعاً با مشتریان خود که ممکن است افرادی باشند که دقیقاً در گوشه ای از آنها زندگی می کنند، پیوند یا صمیمیت ایجاد نمی کنند. “همیشه فاصله وجود دارد.”

Ng نیز دیدگاه مشابهی دارد.

“آنها آمده اند تا تجارت کنند – سطح ادغام از نظر تاریخی بسیار بسیار پایین بوده است.” او گفت. تعصبات آرژانتینی نیز ممکن است نقش داشته باشد. به گفته نگ، چینی‌ها در کنار تازه‌واردهای بخش‌های فقیرتر آمریکای لاتین جزو کم‌ترین نوع مهاجران «مطلوب» به این کشور هستند.

از آنجایی که مهاجران چینی بسیار با خواربارفروشی‌ها مرتبط هستند – و در سایر جنبه‌های زندگی روزمره غایب هستند – تنها تماس بسیاری از آرژانتینی‌ها با دیاسپورای چینی در طول خواربارفروشی‌های مکرر اما زودگذر صورت می‌گیرد.

نگ گفت: «اگر به دنبال مردم چین در ورزش، در حوزه فرهنگی یا هنری، در سیاست بگردید، به جز چند استثنا، هیچ کدام را پیدا نخواهید کرد. “برای اینکه یک مرد چینی در یک برنامه تلویزیونی بزرگ خود را به شهرت برساند، حقیقت این است که استثنایی و فوق العاده استثنایی است.”

لین به خاطر می‌آورد که در تلاش‌های خود برای ورود به تلویزیون ملی به عنوان مجری و گوینده خبر که از اواسط دهه‌ی اول شروع می‌شود، با موانعی روبرو شد.

صاحب یک کانال یک بار نظری مانند “چگونه می‌توانیم از یک مرد چینی بخواهیم خبر را در دوربین گزارش کند؟” در آن نقطه هنوز خیلی عجیب بود.» او از فرصت هایی استفاده کرد که مخاطبان می توانستند صدای او را بشنوند اما چهره او را نبینند. فرصت‌های روی دوربین از طریق برنامه‌های تلویزیونی که به طور خاص به چین می‌پردازند، از جمله نمایشی که به بینندگان کمک می‌کرد تا زبان چینی اولیه را بیاموزند، به وجود آمد.

دید بیشتر – و امید به تغییر

امروزه، نسل دوم آرژانتینی‌های چینی کاملاً دو زبانه و دوفرهنگی در حال افزایش دید جامعه خود از طریق رسانه‌های اجتماعی هستند. بسیاری از ویدیوهای ویروسی آنها در TikTok کلیشه‌های منفی آرژانتینی را در مورد مردم چین به چالش می‌کشند – و در این روند خنده‌ای به همراه دارند. جوک هایی در مورد شباهت چینی ها و بی ادبی مغازه داران چینی و شوخی هایی در مورد رفتن از پرستش بودا به پرستش مسی وجود دارد.

لین می گوید که نوع شوخ طبعی اولین قدم اجتناب ناپذیر برای آرژانتینی های چینی است که سعی می کنند یخ را بشکنند و به لطف عمومی آرژانتینی دست یابند. کو در اولین حضور خود در «برادر بزرگ» نیز به این تاکتیک تکیه کرد، و وانمود کرد که وقتی برای اولین بار با سایر مهمانان خانه ملاقات کرد، اسپانیایی صحبت نمی کرد، قبل از اینکه تسلط کاملی بر زبان داشت. به گفته لین، بخش سخت‌تر این است که از یک گنگ بودن به کسی که مانند دیگران، یک آرژانتینی معمولی دیده می‌شود، تبدیل شود.

فرمت طولانی مدت “برادر بزرگ” به کو، که تاکنون از هشت دور حذفی جان سالم به در برده است، این امکان را می دهد که این کار را انجام دهد. لین می‌گوید، هرچه بیشتر در برنامه بماند، شانس بیشتری برای بینندگان دارد تا برخی از پیشداوری‌هایی را که ممکن است داشته باشند، ارزیابی کنند.

لی، 23 ساله، می گوید که از نزدیک دیده است که چگونه رفتار چینی ها در آرژانتین در طول زندگی او به تدریج بهبود یافته است.

لی گفت: «دیگر با شما مثل یک بیگانه رفتار نمی کنند.

او به عنوان کسی که رویای حرفه رسانه ای را در سر می پروراند، امیدوار است فصل کو در «برادر بزرگ» فرصت های بیشتری برای افرادی مانند او ایجاد کند.

لین گفت: «وقتی بچه بودم، پدربزرگم می‌گفت: «زمان همه درها را به روی کسانی باز می‌کند که می‌دانند چگونه صبر کنند». انتخاب بازیگران مارتین تغییر یک دوره است.