تسلا از سهامداران می‌خواهد دوباره به پرداخت ۵۶ میلیارد دلاری ماسک رأی دهند



تسلا روز چهارشنبه گفت که از سهامداران می‌خواهد بسته حقوقی ۵۶ میلیارد دلاری ایلان ماسک را که یک قاضی دلاور اوایل سال جاری پس از صدور حکم مبنی بر اینکه قرارداد غرامت رکورددار «عمقاً ناقص» است، لغو کرد، مجدداً بازگردانند.

تسلا همچنین گفت که از سهامداران می خواهد که انتقال شرکت را از دلاور به تگزاس تایید کنند. ماسک این حرکت را پس از غیرقانونی بودن بسته حقوقی او پیشنهاد کرده بود. این اعلامیه روز چهارشنبه چند روز پس از آن منتشر شد که این خودروساز اعلام کرد که نیروی کار خود را 10 درصد کاهش می دهد.

تسلا گفت که تصمیم دادگاه “مشکلی اساسی برای شرکت” ایجاد کرده است.

این دو پیشنهاد احتمالاً به شدت بحث برانگیز هستند. تسلا یک وکیل پروکسی به نام Innisfree M&A را استخدام کرده است و قصد دارد مبلغ نامشخصی به میلیون‌ها دلار برای کمک به تامین آرا برای دو پیشنهاد هزینه کند.

تسلا از سال 2018، زمانی که برای اولین بار از سهامداران خواست تا به بسته پرداخت ماسک رأی دهند، Innisfree را استخدام نکرده است. شرکت‌ها اغلب تنها زمانی هزینه درخواست‌های پروکسی را تبلیغ می‌کنند که پیشنهادات بزرگ یا مبارزات پروکسی مورد انتظار باشد. (اینیسفری همچنین از توییتر ماسک به خاطر صورتحساب های پرداخت نشده شکایت کرد.)

بسته پرداختی ماسک پس از آن که یکی از سهامداران اوایل سال جاری در دعوی حقوقی علیه شرکت پیروز شد، باطل شد. کاتلین مک کورمیک، صدراعظم دادگاه دلاور متوجه شد که ماسک، به جای هیئت مدیره تسلا، شرکت را کنترل می کند و کمیته غرامت هیئت مدیره، به جای مذاکره با ماسک بر سر شرایط قرارداد، “تقریباً به عنوان یک نهاد مشورتی در کنار او کار می کند.”

تصمیم تورنتتا، که به نام ریچارد تورنتتا، سهامدار تسلا، نامگذاری شد، ماسک را بر آن داشت که بگوید: “هرگز شرکت خود را در ایالت دلاور ثبت نکنید.”

مک کورمیک همچنین قاضی رئیس دادگاه بود که ماسک را مجبور به خرید توییتر کرد و نامش را تغییر داد. تسلا در پرونده چهارشنبه خود، تصمیم خود را مورد تردید قرار داد. تسلا در پرونده وکالتی گفت: “شرکت و هیئت مدیره معتقدند که تصمیم در تورنتتا شواهد مادی ارائه شده در دادگاه را نادیده گرفته است و دادگاه دلاور اشتباهات واقعی و نتیجه گیری های قانونی نادرست انجام داده است.”

این شرکت همچنین خاطرنشان کرد که «ده‌ها سهامدار نهادی» به تسلا گفته‌اند که با تصمیم تورنتتا مخالف هستند.

دلاور مدت‌ها است که خانه ترجیحی برای شرکت‌ها بوده است – بیش از 60 درصد از 500 شرکت فورچون در آنجا ثبت شده‌اند – زیرا این ایالت دارای چارچوب قانونی قوی و سیستم دادگاهی است که به حل و فصل مسائل شرکت‌ها، مانند دستمزد مدیران، و همچنین مذاکرات گسترده‌تر قرارداد اختصاص دارد.

حرکت از دلاور به تگزاس

پیشنهاد جدید تسلا به سهامداران هشدار می دهد که دادگاه دلاور افشای اولیه شرکت در سال 2018 را ناقص تشخیص داد و از آنها خواست متن کامل تصمیم را بخوانند.

در ژانویه، همان روزی که بسته پرداخت رد شد، ماسک از پیروان X خود پرسید که آیا تسلا باید دوباره در تگزاس شرکت کند. ماه‌ها بعد، هیئت‌مدیره تسلا موافقت کرد و اکنون پیشنهاد انتقال به تگزاس را دارد و از سهامداران می‌خواهد که این انتقال را تأیید کنند.

تسلا تصمیم دلاور را مستقیماً به پیشنهاد خود مرتبط کرد، اما گفت که هم ایلان ماسک و هم برادرش کیمبال ماسک، که او نیز در هیئت مدیره تسلا حضور دارد، خود را از مشورت کنار گذاشتند.

این شرکت گفت که “خانه و آینده تسلا در تگزاس است” و هیئت مدیره قبل از اینکه آن را به مقایسه رو در رو بین دلاور و تگزاس محدود کند، همه ایالت های ایالات متحده را بررسی کرد، علی رغم اظهارات عمومی ماسک.

تسلا همچنین از این اقدام به عنوان امری عادی دفاع می کند و می گوید 35 درصد از شرکت های S&P 500 در دلاور ثبت نشده اند. این شرکت سیستم دادگاه دلاور را در سطح جهانی تایید کرد، اما گفت: «انجام کارهای جدید بخشی از DNA تسلا است و اینکه چگونه به یکی از با ارزش‌ترین شرکت‌ها در جهان تبدیل شده است».

– لورا کولودنی و دن منگان از CNBC در این گزارش مشارکت داشتند.