پیشنهادات جلسه سهامداران برکشایر هاتاوی: اظهارات وارن بافت



وارن بافت، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل برکشایر هاتاوی، مداخله دولت در ورشکستگی های اخیر بانک ها را ستود و گفت که این مداخله روز شنبه از بحرانی بزرگتر جلوگیری کرد.

با این حال، او گفت که سیستم بانکی ایالات متحده بیش از حد پیچیده شده است – و او از شکست بانک ها تعجب نمی کند.

بافت گفت: “مردم آمریکا سیستم بانکی خود را درک نمی کنند – و برخی از افراد در کنگره نیز نمی دانند.”

بافت در جلسه سالانه سهامداران شرکت در اوماها، نبراسکا، در مورد شکست بانک سیلیکون ولی، گفت که فکر می‌کند دولت برای تضمین سپرده‌های بانکی بالاتر از ضمانت 250000 دلاری شرکت بیمه سپرده فدرال کار درستی انجام داده است.

بافت در مورد وضعیتی که در آن دولت اقدامی نکرد، گفت: «این فاجعه‌بار بود. او اضافه کرد که امتناع از تضمین تمام سپرده‌های SVB با خطر «هیچ بانکی در کشور» و در نتیجه تهدیدی برای سیستم مالی جهانی است.

برکشایر هاتاوی، شرکت مستقر در اوماها که مالک و سرمایه گذاری در شرکت هایی از Dairy Queen گرفته تا GEICO است، سرمایه گذاری های قابل توجهی در بزرگترین بانک های کشور دارد. تا پایان سال 2022، سرمایه‌گذاری بافت شامل 13 درصد از سهام بانک آمریکا، 3.2 درصد سهام در بانک نیویورک ملون، 2.8 درصد سهام در سیتی گروپ و 0.5 درصد سهام در US Bancorp بود.

صنعت بانکداری تحت تأثیر نرخ‌های بهره بالاتر قرار گرفته است، که بانک‌ها را برای افت شدید ارزش دارایی‌های حساس به نرخ بهره آماده نمی‌کند.

بافت گفت که نگران این است که چقدر کارکرد بانکی آسان شده است.

او گفت: «اگر مردم فکر می‌کنند که سپرده‌ها دیگر چسبنده نیستند، شما در عصر متفاوتی زندگی می‌کنید.

یک نظرسنجی جدید از گالوپ نشان داد که تقریباً نیمی از آمریکایی ها می گویند که اکنون نگران امنیت سپرده های خود هستند که بالاترین سهم از زمان بحران مالی جهانی در سال 2008 است.

با این حال، بافت، حتی در حالی که نگران سهولت اجراهای اضافی بانکی بود – و شرح داد که چگونه پدرش در سال 1931 شغل خود را در نتیجه یک رکود بانکی از دست داد – گفت که اقدامات دولت ایالات متحده باید نشان می‌داد که نگرانی‌ها در مورد ایمنی سپرده‌ها بی‌اساس است. .

بافت گفت: «اینجا در سال 2023 هستیم و در واقع می بینیم که FDIC 100 سنت دلار را به همه پرداخت می کند یا آن را در اختیار همه سپرده های تقاضا قرار می دهد.

اپیزود بحران بانکی منجر به نظارت شدید بر بخش املاک تجاری شده است، جایی که ترتیبات دورکاری و افزایش هزینه های استقراض نگرانی ها را در مورد بانک هایی که به این بخش وام می دهند افزایش می دهد.

چارلی مانگر، نایب رئیس برکشایر، که افزود خود برکشایر به طور فعال در معرض املاک تجاری نیست، گفت: «تخلیه مرکز شهرها در ایالات متحده و سایر نقاط جهان بسیار مهم و کاملاً ناخوشایند خواهد بود.

سقف بدهی

بافت همچنین به طور خلاصه در مورد محدودیت بدهی صحبت کرد و خاطرنشان کرد که نمی تواند تصور کند که دولت ایالات متحده اجازه دهد “سقف بدهی باعث آشفتگی جهان شود.”

کنگره و کاخ سفید با توجه به “فاجعه اقتصادی و مالی” ناشی از نکول دولت در آستانه مهلت 1 ژوئن برای افزایش محدودیت میزان مجاز به وام گرفتن به خزانه داری ایالات متحده هستند.

با این وجود، بافت نگرانی گسترده ای را در مورد مسیر سیاست ایالات متحده ابراز کرد.

«به نظر می‌رسد که حزب‌گرایی به سمت قبیله‌گرایی پیش رفته است و قبیله‌گرایی به خوبی کار نمی‌کند».

نگرانی در مورد هوش مصنوعی

غیر عاملان همچنین سوالاتی در مورد کاربرد هوش مصنوعی در سرمایه گذاری – و در کل جهان مطرح کردند.

همانطور که وال استریت استفاده از فناوری‌هایی مانند ChatGPT را در پیش‌بینی قیمت سهام می‌سنجید، بافت گفت: «تکنولوژی هیچ تفاوتی در یافتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایجاد نمی‌کند.

بافت، که شهرتش برای چیدن سهام باعث ایجاد برکشایر شد، افزود: «آنچه به شما فرصت می‌دهد، انجام کارهای احمقانه توسط افراد دیگر است.»

به طور کلی، بافت ابراز نگرانی کرد که جامعه نمی‌تواند فناوری‌ای را که آینده را تغییر می‌دهد «اختراع» کند، اما قاطعانه گفت که انسان‌ها روی صندلی راننده می‌مانند.

بافت با استناد به تفسیر آلبرت انیشتین درباره اختراع بمب اتم، گفت: «با هوش مصنوعی، می‌تواند همه چیز را در جهان تغییر دهد، به جز نحوه تفکر و رفتار انسان‌ها». مانگر به تمسخر گفت که “هوش قدیمی بسیار خوب کار می کند.”

اوراکل اوماها

بافت که به اوراکل اوماها معروف است، در حال حاضر با دارایی خالص حدود 105 میلیارد دلار در رتبه پنجم فهرست میلیاردرهای فوربس قرار دارد.

بافت در طول دهه‌های کسب‌وکار خود به عنوان یکی از باهوش‌ترین سرمایه‌گذاران زنده شهرت پیدا کرده است – در حالی که سبک زندگی نسبتاً مقرون به صرفه‌ای را حفظ کرده است (او هنوز در خانه‌ای که در سال 1958 خریداری کرده زندگی می‌کند و مرتباً مک‌دونالدز می‌خورد).

استراتژی بافت به طور کلی به عنوان سرمایه گذاری ارزشی تعریف می شود. خرید کم و فقط در صورت لزوم فروش. بافت توصیه می کند که سرمایه گذاری های خوب را برای چندین دهه در یک زمان نگه دارید، در حالی که اکثر حرکات کوتاه مدت بازار را نادیده می گیرید.

بافت در سال 2016 مصاحبه ای انجام داد و از مثال زیر در مورد اینکه چگونه در مورد سرمایه گذاری فکر می کند استفاده کرد: «اگر شانس خرید یک شرکت خوب در شهر خود را داشتید … و می دانستید که شرکت خوبی است و می دانستید که افراد خوبی آن را اداره می کنند. و شما با قیمت منصفانه خرید کرده اید، نمی خواهید هر روز یک قیمت دریافت کنید.

بافت گفت، به جای بررسی مکرر قیمت سهام، «شما به درآمد و سود سهام در طول سال‌ها نگاه می‌کنید تا تعیین کنند آیا سرمایه‌گذاری خوبی انجام داده‌اید یا خیر. و این کاری است که مردم باید با سهام انجام دهند.»

“ووداستاک برای سرمایه داران”

گردهمایی سالانه سهامداران برکشایر که بافت و طرفدارانش آن را “ووداستاک برای سرمایه داران” می نامند، شاهد تجمع بیش از 40000 شرکت کننده در بزرگترین مرکز همایش در اوماها، نبراسکا بود. این پنجاه و نهمین باری است که بافت ریاست مجمع سالانه سهامداران برکشایر را بر عهده دارد.

این گردهمایی همچنین به دلیل جلسه پرسش و پاسخ ماراتن خود شناخته شده است: بافت، 92 ساله، و معاون رئیس برکشایر، چارلی مانگر، 99 ساله، قرار است روز شنبه حداقل پنج ساعت از شرکت کنندگان سؤال بپرسند.

مانند اکثر سرمایه گذاران، برکشایر حداقل روی کاغذ یک سال کاهش می یابد: زیان سالانه 22.8 میلیارد دلاری را برای سال 2022 گزارش کرد. اما در جدیدترین نامه سالانه خود به سهامداران – انتشار آن خود یک رویداد مهم برای سرمایه گذاران است. تقویم – بافت این رقم را «100 درصد گمراه‌کننده» نامید، زیرا شامل زیان‌های سهامدارانی می‌شود که «چرخش‌های فصل به‌ربع، که به طور منظم و بی‌دیده توسط رسانه‌ها تیتر می‌شوند، سرمایه‌گذاران را کاملاً نادرست می‌سازد».

بافت گفت، در عوض، سرمایه‌گذاران باید به سود عملیاتی مجموعه گسترده شرکت‌های برکشایر، که تا پایان سال شامل American Express، Bank of America، کوکاکولا، Occidental Petroleum و Paramount Global بودند، نگاه کنند. بافت گفت بر این اساس، برکشایر “رکوردی را با 30.8 میلیارد دلار ثبت کرد.”

علاوه بر این، بافت محاسبه کرد که نرخ بازده سهامداران برکشایر در طول 58 سال فعالیت آن 3,787,464 درصد بوده است. او این موفقیت را به صرفه جویی مستمر، «قدرت مرکب شدن»، اجتناب از اشتباهات «عمده» و آنچه «آمریکن تیلباد» نامید نسبت داد.

بافت نوشت: «آمریکا بدون برکشایر خوب عمل می کرد. “برعکس این درست نیست.”

برکشایر در روز شنبه از افزایش 12.6 درصدی درآمد عملیاتی بین 31 مارس و زمان مشابه سال گذشته خبر داد. اما بافت گفت که کاهش رشد اقتصادی احتمالا منجر به این خواهد شد که «اکثریت کسب‌وکارهای ما» درآمدهای کمتری را در سال جاری نسبت به سال گذشته گزارش کنند.

«در حدود شش ماه گذشته، در زمان‌های مختلف، کسب‌وکارها دوره‌ای باورنکردنی را پشت سر گذاشته‌اند که تقریباً همان‌قدر خارق‌العاده بود که من از زمان جنگ جهانی دوم در تجارت دیده‌ام».

علاوه بر بحث در مورد اقتصاد و امور مالی، گردهمایی برکشایر به‌خاطر سنت‌های خانگی مانند مصرف آب نبات از See’s و بستنی‌فروشی‌های Dairy Queen نیز معروف است، که هر دو متعلق به برکشایر هستند. بافت درباره سرمایه گذاری خود در See’s گفته است: “ما 25 میلیون دلار برای آن سرمایه گذاری کردیم و بیش از 2 میلیارد دلار درآمد قبل از مالیات، یعنی بیش از 2 میلیارد دلار به ما داد.”

ناظران قدیمی برکشایر می گویند که قصد دارند از گردهمایی امسال لذت ببرند.

پل لونتزیس که برکشایر را بزرگترین سرمایه گذاری خود در Lountzis Asset Management LLC در وایومیسینگ، پنسیلوانیا می کند، گفت: «اگرچه من 32 یا 33 سال است که رفته ام، لذت بخش، نشاط آور است، و شما همیشه چیز جدیدی یاد می گیرید.

لونتزیس افزود: «چارلی 99 ساله است و وارن در 30 آگوست 93 ساله می‌شود، و شما نمی‌دانید چند سال دیگر خواهید داشت.»