ترامپ در تحقیقات اسناد طبقه بندی شده به ۷ اتهام متهم شد


واشنگتن – هیئت منصفه فدرال، دونالد ترامپ را به هفت اتهام جنایی در ارتباط با سوء استفاده از بیش از 100 سند طبقه بندی شده که سال گذشته در تفرجگاه مار-آ-لاگو در فلوریدا کشف شد، متهم کرد و باعث شد فرمانده سابق استیضاح شده دو بار به ریاست جمهوری برسد. -رئیس اولین رئیس جمهور سابق که با اتهامات جنایی فدرال روبرو شد.

ترامپ پنجشنبه شب گفت که به وکلای او اطلاع داده شده است که در تحقیقات بازپرس ویژه در مورد رسیدگی به اسناد طبقه بندی شده، کیفرخواست صادر شده است. دو منبع آگاه با این موضوع کیفرخواست را تأیید کردند و یکی افزود که رئیس جمهور سابق احضاریه ای برای حضور در دادگاه منطقه ای ایالات متحده در 13 ژوئن دریافت کرده است.

ترامپ در پستی در شبکه اجتماعی Truth Social گفت: «دولت فاسد بایدن به وکلای من اطلاع داده است که ظاهراً به دلیل جعل جعبه‌ها متهم شده‌ام».

برای به‌روزرسانی‌های زنده همراه ما باشید

این اتهامات دومین باری است که رئیس جمهور سابق پس از ترک سمت خود متهم می شود، اما این اخبار همچنان در سراسر کشور طنین انداز می شود و حامیان و منتقدان بر بزرگی این تحولات فشار می آورند. در حالی که دور اول اتهامات مربوط به رفتار ترامپ در حین تلاش برای انتخاب شدن در سال 2016 بود، اتهامات جدید به اقدامات وی در حین خروج از کاخ سفید می پردازد و بر نحوه مدیریت برخی از حساس ترین اسرار کشور تمرکز می کند.

دو منبع مطلع در مورد این هفت اتهام به NBC News گفتند که این اتهامات شامل اظهارات نادرست و توطئه برای ایجاد مانع است. تمامی اتهامات مربوط به حفظ اسناد و ممانعت از اجرای عدالت است. یک منبع خاطرنشان می کند که هفت بار شارژ لزوماً به معنای هفت بار نیست – ممکن است چندین بار در ارتباط با هر شارژ وجود داشته باشد.

ماهیت این اتهامات ابتدا توسط نیویورک تایمز گزارش شد.

جیم تراستی، وکیل ترامپ، به سی‌ان‌ان گفت که احضاریه‌ای که از فدرال رزرو دریافت کرده‌اند، شامل حداقل یک اتهام مربوط به قانون جاسوسی، «چند اتهامات ناشی از انسداد و سپس اتهامات دروغین» است. وی در پاسخ به این سوال که آیا اتهام توطئه نیز وجود دارد، گفت: من معتقدم. NBC News تایید کرد که یکی از اتهامات مربوط به قانون جاسوسی است.

سخنگوی بازپرس ویژه از اظهار نظر خودداری کرد.

یک منبع جداگانه گفت که کیفرخواست مهر و موم شده است، به همین دلیل است که دولت هنوز نمی تواند اظهار نظر کند.

دولت قبلاً نکاتی را در مورد اتهامات احتمالی ارائه کرده است. حکم بازرسی اموال مار-آ-لاگو ترامپ در ماه اوت نشان داد که بازرسان در حال جستجوی شواهدی از سه جنایت مربوط به سوء استفاده از سوابق حساس دولتی هستند، از جمله اینکه آیا این اسناد با افراد “غیر مجاز” به اشتراک گذاشته شده است. وکلای وزارت دادگستری از آن زمان در پرونده های دادگاه چشم انداز جنایت مرتبط با انسداد را مطرح کردند.

ترامپ و متحدان جمهوری‌خواهش پاسخ خود را بر تلاش برای مقصر دانستن جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای کیفرخواست متمرکز کردند، حتی اگر تحقیقات به یک بازپرس ویژه جداگانه واگذار شده بود.

کاخ سفید از اظهار نظر در مورد کیفرخواست خودداری کرد. یک مقام دولت گفت که کاخ سفید از قبل از کیفرخواست اطلاعی دریافت نکرده است و از گزارش های رسانه ها مطلع شده است.

بایدن روز پنجشنبه در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا مردم آمریکا باید به وزارت دادگستری در مواجهه با انتقادات ترامپ اعتماد کنند، تاکید کرد که انگشت شست خود را روی ترازو قرار نمی دهد.

بایدن گفت: “من هرگز یک بار، حتی یک بار هم به وزارت دادگستری پیشنهاد نداده ام که چه کاری باید انجام دهند یا نکنند… هیچ اتهامی یا اتهامی وارد نکنند. من صادق هستم.”

ایمیل جمع آوری کمک مالی و تحقیقات چند ماهه

ترامپ زمانی که اولین کسی بود که وجود کیفرخواست را علنی کرد، آماده ظاهر شد.

دقایقی پس از اینکه ترامپ اعلام کرد در سایت Truth Social متهم شده است، درخواستی برای جمع آوری کمک های مالی با اشاره به اتهامات جنایی ارسال کرد.

در ایمیل جمع آوری کمک مالی آمده است: «بازرس ویژه منصوب شده توسط بایدن، من را به یک شکار جادوگر دیگر در رابطه با اسنادی که من حق داشتم به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده از طبقه بندی خارج کنم، متهم کرده است. .

او بعداً یک ویدیوی چهار دقیقه‌ای را در Truth Social منتشر کرد که در آن گفت که او “مردی بی‌گناه” است و این تحقیقات را “یک فریب” خواند.

او گفت: «من آدم بی گناهی هستم. هیچ اشتباهی نکردم. و ما با این موضوع مبارزه خواهیم کرد، درست مثل هفت سال که می جنگیم. بسیار عالی خواهد بود اگر بتوانیم تمام وقت خود را به بزرگ کردن دوباره آمریکا اختصاص دهیم.»

یک مقام سرویس مخفی گفت که پرسنل آنها روز جمعه با تیم ترامپ دیدار خواهند کرد تا برنامه ریزی امنیتی و لجستیکی مربوط به حضور وی در دادگاه بعدازظهر سه شنبه را آغاز کنند.

تصمیم هیئت منصفه اوج تحقیقات چند ماهه وزارت دادگستری است که اکنون توسط بازرس ویژه جک اسمیت، که توسط دادستان کل مریک گارلند منصوب شده بود، رهبری می شود.

اسمیت که در نوامبر 2022 پس از اعلام نامزدی ترامپ برای نامزدی جمهوری خواهان در سال 2024 منصوب شد، تحقیقات موجود در مورد مدیریت ترامپ با اسناد طبقه بندی شده یافت شده در خانه مار-آ-لاگو و همچنین “جنبه های کلیدی” تحقیقات وزارت دادگستری را بر عهده گرفت. حمله 6 ژانویه به ساختمان کنگره و تلاش برای جلوگیری از انتقال مسالمت آمیز قدرت.

جمهوری خواهان از ترامپ دفاع می کنند

برخی از نامزدهای ریاست جمهوری جمهوری خواه ترامپ و متحدان کنگره این اتهامات را به عنوان انگیزه سیاسی محکوم کردند.

ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا در توئیتی نوشت که «تسلح کردن مجریان قانون فدرال تهدیدی مرگبار برای یک جامعه آزاد است»، در حالی که یکی دیگر از رقبای ترامپ در ریاست جمهوری، ویوک راماسوامی، در بیانیه‌ای گفت: «هرگز فکر نمی‌کردم روزی را ببینیم که رئیس‌جمهور آمریکا معاون وزارت دادگستری است تا رقیب اصلی‌اش را در میانه‌ی انتخابات دستگیر کند.» او قول خود را برای عفو ترامپ در صورت انتخاب رئیس‌جمهور تکرار کرد.

کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان، از کالیفرنیا، این کیفرخواست را “بی عدالتی بزرگ” خواند. مک کارتی گفت: «بی وجدان است که یک رئیس جمهور نامزد اصلی مخالف خود را متهم کند.

کریس کریستی، نامزد تازه معرفی شده ریاست جمهوری، منتقد ترامپ و دادستان فدرال سابق، گفت که قبل از اظهار نظر تا زمانی که واقعاً کیفرخواست را ببیند صبر خواهد کرد. کریستی در توییتر خود نوشت: «بیایید ببینیم وقتی هر کیفرخواست احتمالی منتشر شود، حقایق چیست.

ترامپ با چندین تحقیق دیگر روبرو است. او در اوایل آوریل توسط دادستان منطقه منهتن، آلوین براگ، به طور جداگانه به 34 فقره جرم جعل سوابق تجاری مربوط به نقش ادعایی وی در پرداخت های پولی در پایان مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری 2016 متهم شد. او در آن پرونده خود را بی گناه دانست. ترامپ همچنین در گرجستان با تحقیقات جنایی مرتبط با انتخابات 2020 و همچنین تحقیقات مربوط به اسمیت در 6 ژانویه مواجه است.

تصویر: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، مشت‌های خود را به سمت هواداران به دنبال تظاهراتی برای نامزدی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری در منچستر، NH در 27 آوریل 2023 بالا می‌برد. (سوفی پارک/نیویورک تایمز)
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، پس از تظاهراتی که برای نامزدی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری در 27 آوریل 2023 در منچستر، NH برگزار شد، مشت‌های خود را به سمت حامیان بلند می‌کند. سوفی پارک / نیویورک تایمز / ردوکس پیکچرز

پس از خروج ترامپ از قدرت در ژانویه 2021، دولت فدرال چندین بار تلاش کرد تا پرونده‌هایی را که ترامپ از دوران حضورش در کاخ سفید نگهداری می‌کرد به دست آورد و به رئیس‌جمهور سابق و تیم حقوقی‌اش فرصت‌های متعددی داد تا آنها را تحویل دهند.

دولت در نهایت بیش از 11000 صفحه از اسناد دولتی را از مار-آلاگو توقیف کرد، از جمله بیش از 100 سند طبقه بندی شده، پس از اینکه تیم رئیس جمهور سابق تأیید کرد که آنها جستجوی کامل برای اسناد طبقه بندی شده در محل انجام داده اند.

ترامپ انجام هر کار اشتباهی را رد کرده و اتهامات مربوط به سوء استفاده از اسناد طبقه بندی شده را با ادعای اینکه قبلاً آنها را از حالت طبقه بندی خارج کرده است، رد کرده است.

او همچنین وضعیت خود را با بایدن که اسناد طبقه بندی شده دولت اوباما نیز در اختیار دارد، برابر دانسته است. اما شرایط بسیار متفاوت است.