بایدن می گوید اگر اسرائیل به رفح حمله کند، ایالات متحده تسلیحات خاصی را تامین نخواهد کرد



جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه گفت که در صورت حمله ارتش این کشور به رفح، شهری در جنوب غزه که بیش از یک میلیون نفر در آن پناه گرفته‌اند، کاخ سفید به اسلحه‌ها و گلوله‌های توپخانه خاصی در اختیار اسرائیل قرار نخواهد داد.

بایدن در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان گفت: اگر ارتش اسرائیل حمله زمینی به رفح را آغاز کند، دولت او «سلاح‌هایی را که در طول تاریخ برای مقابله با رفح و برای مقابله با شهرها استفاده می‌شده است، ارائه نخواهد کرد».

بایدن گفت: «ما تسلیحات و گلوله های توپ مورد استفاده را تامین نمی کنیم.

این اقدام نشان دهنده تغییر در سیاست ایالات متحده در قبال جنگ است، اگرچه بایدن گفت که ایالات متحده “به اطمینان از امنیت اسرائیل از نظر گنبد آهنین و توانایی آنها در پاسخ به حملات ادامه خواهد داد.”

بایدن همچنین گفت که بمب های آمریکایی توسط اسرائیل برای کشتن غیرنظامیان فلسطینی استفاده شده است.

بایدن در پاسخ به این سوال که آیا بمب های 2000 پوندی ارسال شده به اسرائیل باعث کشته شدن غیرنظامیان شده است، گفت: «غزه در نتیجه آن بمب ها و راه های دیگری که به دنبال مراکز جمعیتی می روند، غیرنظامیان در غزه کشته شده اند.

به گفته یک مقام ارشد دولت، ان‌بی‌سی نیوز پیشتر گزارش داده بود که کاخ سفید هفته گذشته یک محموله تسلیحات تهاجمی شامل 1800 بمب 2000 پوندی و 1700 بمب 500 پوندی را متوقف کرده است.

یک مقام اسرائیلی به ان‌بی‌سی نیوز گفت که ناامیدی عمیقی در دولت اسرائیل نسبت به این تصمیم وجود دارد زیرا ارتش اسرائیل برای انجام یک حمله زمینی مورد انتظار در شهر جنوبی غزه آماده می‌شود. نخست وزیر بنیامین نتانیاهو گفته است که ارتش “با یا بدون” توافق با حماس وارد شهر خواهد شد.

بر اساس مشاهدات کاخ سفید از مکالمات رهبران، بایدن در تماس با نتانیاهو مخالفت خود را با حمله به رفح تکرار کرده است.

رئیس‌جمهور همچنین به کار دولت خود با کشورهای عربی در رابطه با جنگ اسرائیل و حماس اشاره کرد و در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان گفت: «پنج رهبر جامعه عرب برای کمک به بازسازی غزه آماده‌اند تا به انتقال به راه‌حل دو کشوری کمک کنند».

هنگامی که از بایدن خواسته شد در مورد اینکه آیا رهبران به اداره منطقه کمک خواهند کرد یا خیر، گفت که آنها برای “حفظ امنیت و صلح در حالی که در حال ایجاد یک تشکیلات خودگردان فلسطینی هستند که واقعی است و فاسد نیست” تلاش خواهند کرد.