قاضی «استثنای کلاهبرداری از جنایت» را در تحقیقات بازپرس ویژه اسناد طبقه بندی شده ترامپ تأیید کرد


واشنگتن – منبعی که روز چهارشنبه به ان‌بی‌سی نیوز گزارش داد، یک قاضی منطقه‌ای آمریکا جمعه شب حکم داد که دفتر بازرس ویژه جک اسمیت مدارک کافی برای اثبات اینکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از طریق وکلای خود مرتکب جرم شده است، ارائه کرد.

بریل هاول، قاضی منطقه ای ایالات متحده، مستقر در واشنگتن دی سی، درباره مجرم بودن ترامپ حکمی نداشت، اما تصمیم می گرفت که آیا وکیلش می تواند مجبور به شهادت شود یا خیر.

در نتیجه این تصمیم، هاول به نفع اعمال استثناء «جنایت کلاهبرداری» رای داد، که به دادستان اجازه می‌دهد از حمایت‌های ایوان کورکوران، وکیل ترامپ از طریق امتیاز وکیل-موکل چشم پوشی کند. هاول همچنین به نفع دستور دادن به کورکوران برای شهادت در مقابل هیئت منصفه فدرال حکم داد. این توسعه اولین بار توسط ABC News گزارش شد.

این منبع گفت که تیم حقوقی ترامپ به این حکم اعتراض کرده است.

پس از آن تصمیم در روز جمعه، دادگاه استیناف برای منطقه DC حکم را متوقف کرد و هر دو طرف بر اساس یک سند مهر و موم شده که به نظر می رسد با پرونده مطابقت دارد، پرونده های مختصری را به دادگاه تجدید نظر در یک برنامه تسریع شده ارسال کرده اند.

وزارت دادگستری از اظهار نظر خودداری کرد و کورکوران به درخواست های NBC برای اظهار نظر پاسخی نداد.

اسمیت، بازپرس ویژه دادستان کل مریک گارلند است که در ماه نوامبر برای تحقیق در مورد مدیریت ترامپ با اسناد طبقه بندی شده و نقش او در قیام 6 ژانویه منصوب شد.

NBC News قبلا در اواسط فوریه گزارش داده بود که اسمیت به دنبال وادار کردن کورکوران به شهادت است.

کورکوران به یکی دیگر از وکیل ترامپ، کریستینا باب، دستور داده بود که بیانیه ای کتبی را در ماه ژوئن امضا کند که در آن به مقامات وزارت دادگستری تاکید شود که در جستجوی مجدانه برای اسناد طبقه بندی شده، هیچ ماده اضافی به دست نیامده است. این در پاسخ به احضاریه هیئت منصفه بزرگ بود. با این حال، این ادعا درست نبود، همانطور که FBI در ماه اوت زمانی که حدود 100 سند طبقه بندی شده را در جستجوی خود از مار-آ-لاگو پیدا کرد، کشف کرد.