متخصص تغذیه اصفهان بوی بد دهان را در رژیم غذایی حذف می کند


از بوی بد دهان در رژیم غذایی خود اجتناب کنید

به یاد داشته باشید که بوی بد دهان را می توانید با خوردن برخی غذاها برطرف کنید. در این قسمت با ما همراه باشید تا با علل این مشکل بیشتر آشنا شوید و از بوی بد دهان در رژیم غذایی خود جلوگیری کنید.

علل بوی بد دهان

عوامل متعددی می توانند باعث بوی بد دهان شوند. باکتری های موجود در دهان و مصرف برخی غذاها از شایع ترین علل این مشکل هستند:

جویدن سبزیجاتی مانند جعفری ، دارچین ، میخک ، شنبلیله ، بابونه ، رزماری ، مریم گلی و هل بوی بد دهان را از بین می برد.

تخته دندان

دهان یکی از بزرگترین و متنوع ترین میکروب های بدن است. خمیر دندان لایه ای از باکتری ها در دهان است. عدم مراقبت از دندان ها ، مسواک زدن و مسواک زدن و خوردن غذاها و نوشیدنی های شیرین می تواند باعث رشد بیش از حد باکتری ها شود. این تخته ها روی دندان ها بسیار می چسبند. مسواک زدن و مسواک زدن صحیح می تواند از تماس دندان جلوگیری کند. متاسفانه ، اگر تعادل باکتریایی در دهان مختل شود ، لثه ها می توانند سولفات زنجیره ای کوتاه ، الماس یا اسیدهای چرب تولید کنند که می تواند باعث بوی بد دهان شود.
برخی غذاها را بخورید

غذاهای زیادی می توانند باعث بوی بد دهان شوند ، که در زیر به آنها اشاره شده است:

سیر و پیاز

سیر و پیاز سرشار از ترکیبات گوگردی هستند و هنگام بلع و دفع آن در دهان و ریه ها می توانند باعث بوی بد دهان شوند.

متخصص تغذیه اصفهان بوی بد دهان را در رژیم غذایی حذف می کند

محصولات حیوانی

بسیاری از باکتری های موجود در دهان اسیدهای آمینه را در محصولات لبنی تولید می کنند و بقایای کادمیوم یا رزیدیدین تولید می کنند. در نتیجه ، بوی بد ایجاد می شود.

کنسرو ماهی

بوی ماهی پوسیده را نباید نادیده گرفت. ماهی می تواند در حین هضم تجزیه شود و “آمین های بیوژنیک” مرتبط با بوی بدن تولید کند.

کربوهیدراتهای سریع رشد می کنند

این کربوهیدرات ها شامل نوعی مولکول کربوهیدرات هستند که به راحتی توسط باکتری های طبیعی موجود در دهان و روده هضم می شوند ، مانند گاز ، نفخ ، مشکلات روده و البته بوی بد دهان.

دخانیات و الکل

الکل خطر بوی بد دهان را افزایش می دهد زیرا اتانول یکی از عوامل اصلی کم آبی است – کم آبی بدن و رشد بیش از حد باکتری ها. سیگار کشیدن نیز نقش دارد و اثرات الکل را تشدید می کند.

چکار باید بکنیم؟

برای جلوگیری از بوی بد دهان ، باید از خوردن برخی از غذاهایی که در زیر مورد بحث قرار گرفته است ، اجتناب کنید. البته نیازی نیست که این غذاها را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید. با این حال ، کاهش مصرف آنها می تواند در جلوگیری از بوی بد دهان مثر باشد.
با تغذیه مناسب با بوی بد دهان مبارزه کنید

گاهی اوقات تغییر عادات غذایی و افزایش مصرف آب برای از بین بردن بوی بد دهان کافی است. با این حال ، فراموش نکنید که بهداشت دهان و دندان و مراجعه به پزشک نیز مهم است. به یاد داشته باشید که نوشیدن مقدار زیادی آب برای بدن بسیار مهم و مفید است.

علت را دریابید

اولین قدم برای کنترل بوی بد دهان شروع درمان علت است. این می تواند ناشی از خوردن غذاهایی باشد که برای شما مفید هستند ، مانند سیر و پیاز. این مشکل حتی ممکن است به دلیل مصرف ناکافی آب باشد. در نتیجه می توانید با نوشیدن آب زیاد از خشکی دهان و بوی بد دهان جلوگیری کنید. گاهی اوقات مشکل دندان یا لثه است. به همین دلیل ، ابتدا باید منبع مشکل را پیدا کنید.

از مصرف الکل و دخانیات خودداری کنید

همانطور که گفته شد ، سیگار کشیدن و الکل می تواند علائم را بدتر کند. اگر سیگاری هستید ، نه تنها باید از بوی بد دهان خود اجتناب کنید ، بلکه برای بهبود سلامتی خود نیز گام بردارید.

بیش از 3 وعده غذا در روز نخورید

وقتی غذاها زیاد باشد ، تعادل pH دهان مختل می شود. در نتیجه ، زمان بیشتری برای تغذیه به باکتری ها داده می شود و بقایای غذا بیشتر در کناره ها و گوشه های دندان تجمع می یابد. علاوه بر این ، اکثر میان وعده ها شیرین هستند و البته اشتهای باکتری های موجود در دهان. بنابراین ، همیشه توصیه می شود از عادت تنقلات در دهان خود اجتناب کنید.

بهداشت دهان را رعایت کنید و دهان خود را با روغن نارگیل بشویید

نتایج برخی از مطالعات نشان می دهد که برس برای تنفس خوب ضروری است. همچنین توصیه می شود روزانه دهان خود را با روغن نارگیل مسواک بزنید. روغن نارگیل سرشار از اسید لوریک است. این ترکیب تأثیرات مفیدی بر عوامل بیماریزای مختلف دهان دارد. برای این کار ، روغن نارگیل را مسواک زده و بعد از مسواک زدن دهان خود را به مدت 5 تا 10 دقیقه بشویید. حتی اگر صبور باشید ، می توانید این روغن را به مدت 20 دقیقه در دهان خود قرار دهید و در نهایت آن را تف کنید.
به دنبال سبزیجات باشید

جویدن سبزیجاتی مانند جعفری ، دارچین ، میخک ، شنبلیله ، بابونه ، رزماری ، مریم گلی و هل بوی بد غذا را از بین می برد.

مکمل هایی برای مبارزه با بوی بد دهان

فلز روی: مطالعات متعدد نشان داده است که مکمل روی ترکیبات سولفات را به گازهای بی بو تبدیل می کند.

پروبیوتیک به طور کلی ، باکتری Streptococcus salivarius باید بر دهان افراد سالم غلبه کند. با این حال ، سطح این باکتری در افرادی که از تنگی نفس رنج می برند پایین است و برخی حتی آن را ندارند. در نتیجه ، پروبیوتیک ها در از بین بردن و کاهش بوی بد دهان مثر هستند.


دکتر رضا آتمانی می تواند با ارائه تکنیک های اساسی در تغذیه و رژیم غذایی و وضعیت بدن ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

روی صفحه اینستاگرام دکتر رضا آتمانینی ، متخصص تغذیه و تغذیه اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

رژیم های پرخطر سیگاری

اهمیت غذاهای سرد و گرم

6 راه برای دریافت امگا 3

گوشت بخورید یا نخورید



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *