مجلس ایالتی آریزونا لایحه ای را برای لغو ممنوعیت سقط جنین در سال 1864 تصویب کرد



در سومین تلاش خود در سه هفته گذشته، قانونگذاران مجلس ایالت آریزونا روز چهارشنبه به تصویب لایحه ای رای دادند که ممنوعیت تقریباً کامل سقط جنین از سال 1864 را که در اوایل این ماه توسط دادگاه عالی ایالت میدان نبرد تأیید شده بود، لغو می کند.

پس از یک روند سرگیجه‌آور رای‌گیری در طول بعد از ظهر، سه جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان به دموکرات‌ها پیوستند و لغو قانون دوران جنگ داخلی را تصویب کردند که سقط جنین را یک جنایت برای هر کسی که این کار را انجام دهد یا به یک زن کمک کند، یک جنایت بین دو تا پنج سال حبس دارد. یکی

اعضای سنای ایالت، که جمهوری‌خواهان نیز اکثریت محدودی در آن دارند، هفته گذشته به طرحی برای ارائه لایحه‌ای که ممنوعیت سقط جنین را لغو می‌کند، رأی مثبت دادند. در آن رای گیری دو جمهوری خواه به هر دموکرات حاضر در مجلس پیوستند.

مجلس سنای ایالت می تواند در اوایل چهارشنبه آینده، پس از اینکه این لایحه برای “خوانش سوم” به صحن علنی شد، همانطور که طبق قوانین اتاق الزامی است، در مورد لغو رای دهد.

یک منبع آگاه در آریزونا به ان بی سی نیوز گفت که سنای ایالت احتمالاً قانون را لغو خواهد کرد. هنگامی که این اتفاق بیفتد، کتی هابز، فرماندار دموکرات، مطمئناً به سرعت لغو را امضا خواهد کرد.

حامیان حقوق سقط جنین و دموکرات ها – تا کاخ سفید – قانونگذاران آریزونا را به دلیل تصویب لغو آن تحسین کردند.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید درباره این رای گیری گفت: «این چیز خوبی است. “ما در مسیر درست پیش می رویم.”

رای مجلس ایالتی به لغو در سومین تلاش مجلس از زمانی که دادگاه عالی ایالت در اوایل ماه جاری حکم داد تا ممنوعیت 160 ساله تقریباً کلی را تایید کند، صادر شد.

به دنبال آن حکم، جمهوری‌خواهان در سراسر ایالات متحده – از جمله دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، که گفته است می‌خواهد به ایالت‌ها اجازه دهد خودشان در مورد سیاست‌های سقط جنین تصمیم‌گیری کنند – از قانون‌گذاران در ایالت خواستند که این ممنوعیت را در بحبوحه یک ضربه سیاسی گسترده‌تر علیه جمهوری‌خواهان لغو کنند. موضوع حقوق باروری در نزدیک به دو سال از زمانی که دادگاه عالی ایالات متحده Roe v. Wade را محکوم کرد.

اما جمهوری خواهان در مجلس ایالتی آریزونا، جایی که حزب اکثریت محدودی را در اختیار دارد، در عدم اجازه پیشبرد لایحه لغو، ثابت قدم مانده بودند.

اما روز چهارشنبه، در میان فشارهای فزاینده، به نظر می‌رسد که جمهوری‌خواهان در مجلس سرانجام تسلیم شدند و سه قانون‌گذار جمهوری‌خواه – نمایندگان ایالتی مت گرس، تیم دان و جاستین ویلمث – به 29 دموکرات حاضر در مجلس پیوستند تا لغو را تصویب کنند.

مخالفان جمهوری خواه لغو این قانون از همکاران خود درخواست کردند که برای سومین بار این لایحه را طی اظهاراتی که اجازه داشتند در حین رای دادن بیان کنند، رد کنند.

بن توما، رئیس مجلس نمایندگان ایالت جمهوری‌خواه گفت: «ما نباید این لایحه را در روند قانونگذاری عجله می‌کردیم. در عوض امروز ما برای قضاوت عجله داریم.»

تراویس گرانتهام، پرو تمپوره، رئیس مجلس نمایندگان، قبل از دادن رأی «نه» گفت: «دلم را می‌شکند که شما اینجا هستید تا شاهد این موضوع باشید. گرانتام، که دموکرات‌ها را متهم کرد که از این موضوع به عنوان ابزاری سیاسی استفاده کرده‌اند، افزود: «من به گروه جمهوری‌خواهم افتخار می‌کنم که تا زمانی که این کار را انجام داده‌اند، با آن مبارزه کرده‌اند.

او گفت: «ببینید که چگونه این موضوع علیه یک طرف قرار گرفته و به عنوان سلاحی برای موضوع مورد استفاده قرار گرفته است، منزجر کننده است. در پایان جلسه استماع روز چهارشنبه، گرانتام گفت که رای گیری یک “وضعیت افتضاح و نفرت انگیز” بود و گرس و همچنین اسکار دی لوس سانتوس، دستیار رهبر اقلیت دموکرات را از وظایف کمیته محروم کرد.

همین هفته گذشته، در جلسه قبلی مجلس ایالتی، دموکرات‌ها در مجلس لایحه‌ای را برای لغو ممنوعیت 160 ساله سقط جنین ارائه کردند و درخواستی را به رهبران مجلس نمایندگان جمهوری‌خواه تسلیم کردند و خواستار رای فوری شدند. این رای با شکست مواجه شد و دموکرات‌ها را وادار کرد تا دوباره برای اجبار رای‌گیری حرکت کنند، که آن نیز کوتاهی کرد.

جمهوری خواهان به راحتی می توانستند آن رای را از بین ببرند زیرا تحت رای رویه ای برای تعلیق قوانین مجلس ایالتی قرار گرفت. بر اساس قوانین مجلس آریزونا، اکثریت مجلس شامل رئیس مجلس باید به تعلیق قوانین رأی دهند تا رأی گیری فوری برگزار شود. چنین موانعی در روز چهارشنبه وجود نداشت، زیرا رای گیری در بحبوحه نظم عادی مجلس برگزار شد.

دادرسی روز چهارشنبه آخرین فصل در مبارزه بر سر حقوق سقط جنین در میدان نبرد مهم پس از حکم بمب دادگاه عالی آریزونا در اوایل ماه جاری بود.

قانونی که دادگاه متمایل به محافظه‌کار حکم داد که قابل اجرا است، سقط جنین را برای هر کسی که سقط جنین انجام می‌دهد یا به زنی کمک می‌کند دو تا پنج سال حبس دارد، مجازات می‌کند. این قانون در سال 1901 – و بار دیگر در سال 1913، پس از به دست آوردن ایالت آریزونا – تدوین شد و سقط جنین را از لحظه لقاح ممنوع اعلام کرد، اما شامل استثنایی برای نجات جان زن است.

این قانون قرار است از 8 ژوئن اجرایی شود، اگرچه کریس مایس، دادستان کل دموکرات، گفته است که دفتر او در حال تلاش برای یافتن راه هایی برای به تاخیر انداختن این تاریخ است. این ممنوعیت احتمالاً برای مدت کوتاهی اجرایی خواهد شد – حتی اگر سنا هفته آینده آن را تصویب کند و هابز اندکی پس از آن آن را امضا کند – زیرا طبق قانون آریزونا، لغو تا 90 روز پس از پایان جلسه قانونگذاری اجرایی نمی شود. . جلسه سال گذشته در اواخر تیرماه به پایان رسید.

“ما هنوز هم ممکن است به دوره ای از زمان نگاه کنیم که در سال 1864 [ban] میز در بیانیه ای گفت: به طور بالقوه می تواند اثرگذار باشد.

لغو موفقیت‌آمیز ممنوعیت 1864 احتمالاً منجر به بازگشت سیاست دولت به ممنوعیت 15 هفته‌ای سقط جنین می‌شود که استثنائاتی را برای فوریت‌های پزشکی ایجاد می‌کند، اما نه برای تجاوز جنسی یا زنای با محارم.

برخی از گروه‌های برجسته ضد سقط جنین از جمهوری‌خواهان خواستند پشت این قانون که در سال ۲۰۲۲ و پس از رای‌گیری روز چهارشنبه تصویب شد، متحد شوند.

مارجوری داننفلسر، رئیس‌جمهور حامی زندگی آمریکا، سوزان بی. آنتونی در بیانیه‌ای گفت: «پس از ماه‌ها سردرگمی، مردم آریزونا به‌زودی در مورد قوانین سقط جنین در ایالت شفاف‌سازی خواهند داشت: محافظت ۱۵ هفته‌ای از نوزاد متولد نشده». کری لیک و همه نامزدهای حزب جمهوری‌خواه و مقامات منتخب باید با کمپین شدید در حمایت از حفاظت ۱۵ هفته‌ای آریزونا، به استثنای موارد، شفافیت را برای رأی‌دهندگان آریزونا ایجاد کنند.»

علیرغم تلاش‌های مستمر برای لغو، رأی‌دهندگان احتمالاً در ماه نوامبر این قدرت را خواهند داشت که در مورد آینده حقوق سقط جنین در ایالت خود تصمیم بگیرند.

سازمان‌دهندگان در ایالت احتمالاً موفق می‌شوند اصلاحیه قانون اساسی پیشنهادی را در رأی‌گیری نوامبر قرار دهند که «حق اساسی» برای دریافت مراقبت از سقط جنین تا زمان زنده ماندن جنین یا حدود هفته بیست و چهارم بارداری ایجاد می‌کند. اگر رای دهندگان این اقدام رای را تایید کنند، ممنوعیت سال 1864 را که اکنون در ایالت به عنوان قانون باقی مانده است، لغو می کند.

به گفته متخصص مراقبت های بهداشتی معالج، همچنین دولت را از محدود کردن مراقبت های سقط جنین در شرایطی که سلامت یا زندگی فرد باردار پس از نقطه حیات در خطر است، منع می کند.

اما بر اساس سند راهبردی فاش شده ای که در میان جمهوریخواهان آریزونا منتشر شده است، تصمیم دادگاه عالی ایالتی، جمهوری خواهان را بر آن داشت تا در مورد یک سری موارد احتمالی برای خاتمه دادن به این تلاش، از جمله فشار دادن اقدامات رأی گیری جایگزین برای رقابت با اصلاحیه پیشنهادی حقوق سقط جنین، بحث کنند.

در جریان جلسه کوتاه کمیته قوانین مجلس نمایندگان ایالتی در روز چهارشنبه، جمهوری خواهان به پیشبرد سه قطعنامه رای دادند – بدون اینکه توضیحی درباره آنها بدهند – که دموکرات ها و حامیان حقوق سقط جنین می گویند احتمالاً اقدامات رای گیری مورد حمایت جمهوری خواهان است.

Grantham، رئیس مجلس نمایندگان Pro Tempore که جلسه استماع را رهبری کرد، گفت: “من نمی توانم به شما بگویم موضوع چه خواهد بود.”

کریس لاو، سخنگوی آریزونا برای دسترسی به سقط جنین، قطعنامه‌ها را «سه لایحه غیرصادقانه» خواند که «اولین گام در جهت ارجاع سه اقدام ضد سقط جنین به رأی‌گیری نوامبر با هدف گیج‌کردن و فریب رأی‌دهندگان به امید به نتیجه رسیدن بود». آرای قانون دسترسی به سقط جنین آریزونا.”