گروه شورشی میانمار نیروهای خود را از شهر مهم در مرز تایلند خارج کرد



سخنگوی این گروه روز چهارشنبه گفت که یک گروه قومی مسلح در میانمار نیروهای خود را از شهری در امتداد مرز تایلند پس از حمله متقابل توسط حکومت نظامی حاکم که جنگجویان شورشی پست تجاری کلیدی این ماه را از دست گرفتند، خارج کرده است.

میانمار درگیر یک جنگ داخلی بین ارتش از یک طرف و از سوی دیگر، اتحاد سست ارتش های اقلیت قومی و جنبش مقاومتی است که از سرکوب خونین حکومت نظامی حکومت بر مخالفان پس از کودتای 2021 به وجود آمده است.

سخنگوی اتحادیه ملی کارن (KNU) پس از بازگشت سربازان حکومت نظامی به منطقه استراتژیک حیاتی که مجرای تجارت خارجی سالانه بیش از 1 میلیارد دلار است، گفت: اتحادیه ملی کارن (KNU) “عقب نشینی موقت” از میوادی انجام داد.

عکس‌های منتشر شده در برخی از گروه‌های رسانه‌های اجتماعی حامی حکومت نظامی نشان می‌دهد که تعداد انگشت شماری از سربازان آن در حال برافراشتن پرچم ملی میانمار در پایگاه نظامی که تنها چند روز قبل تحت کنترل KNU بود و گروه شورشی بنر خود را در آن برافراشته بود.

Saw Taw Nee با اشاره به شاخه مسلح این گروه، ارتش آزادیبخش ملی Karen، یکی از قدیمی ترین نیروهای مبارز قومی میانمار، افزود: «سربازان KNLA، نیروهای نظامی نظامی و نیروهای پشتیبان آنها را که به میوادی راهپیمایی کردند، نابود خواهند کرد.

او نگفت که حرکت بعدی آن چه خواهد بود.

ساو تاو نی گفت که سربازان حکومت نظامی در عملیات متقابل برای بازپس گیری میوادی با کمک ارتش ملی کارن (KNA)، یک شبه نظامی با سابقه تغییر وفاداری وارد منطقه شدند.

حکومت نظامی و KNA بلافاصله به تماس های تلفنی پاسخ ندادند.

درگیری‌ها تا روز شنبه در میوادی شعله‌ور شده بود و 3000 غیرنظامی را مجبور به فرار در یک روز کرد زیرا شورشیان برای بیرون راندن نیروهای سرگردان دولت میانمار که در گذرگاه پل مرزی گیر کرده بودند، می‌جنگیدند.

هفته گذشته، خبرنگاران رویترز، سربازان KNA را دیدند که در میوادی پرسه می‌زدند، بلافاصله پس از حمله به رهبری نیروهای حکومت نظامی KNU که از پاسگاه مرزی بیرون راندند. شبه نظامیان در طول تهاجم کنار ایستاده بودند و به مقاومت اجازه نفوذ دادند.

KNA که قبلاً با حکومت نظامی همسو بود، در سال جاری استقلال خود را از ارتش ضعیف میانمار اعلام کرد، اما علناً به مقاومت ضد حکومت نظامی بیعت نکرد.

KNA که در حدود سال 2010 از یک جناح KNLA تشکیل شده بود، قبلاً به عنوان نیروی گارد مرزی تحت فرماندهی جنگ سالار کارن، Saw Chit Thu شناخته می شد، که بریتانیا تحریم هایی را برای قاچاق انسان بر او اعمال کرده است.

Saw Chit Thu دارای منافع تجاری قابل توجهی در Myawaddy و مناطق اطراف آن است، از جمله مراکز قمار و کلاهبرداری.

روز چهارشنبه، وزارت خارجه تایلند گفت که درگیری ها در اطراف میوادی کاهش یافته است و امیدوار است که گذرگاه مرزی خود را به دلیل آسیب های تجاری بازگشایی کند. گفته می شود که بیشتر غیرنظامیان بازگشته اند و 650 نفر باقی مانده اند.

نیکورندج بالانکورا، سخنگوی نیکورندج در یک جلسه توجیهی گفت: «وضعیت به طور قابل توجهی بهبود یافته است. با این وجود، ما از نزدیک وضعیت را زیر نظر داریم که بسیار نامشخص است و می‌تواند تغییر کند.»

نیکورندج بدون اشاره به جزئیات گفت که تایلند گزارش هایی دریافت کرده است مبنی بر اینکه ممکن است مذاکرات بین گروه های رقیب در طرف میانمار آغاز شود.

وی افزود که تایلند به لائوس، رئیس انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا پیشنهاد داده است که میزبان نشستی برای پایان دادن به بحران میانمار باشد.

ارتش حاکم با بزرگترین چالش خود از زمان به دست گرفتن کنترل میانمار در سال 1962 مواجه است، درگیر درگیری های کم شدت و دست و پنجه نرم می کند تا یک اقتصاد در حال فروپاشی پس از کودتای 2021 که به یک دهه دموکراسی آزمایشی و اصلاحات پایان داد، دست و پنجه نرم کند.

حکومت نظامی کنترل یک رشته از مناطق کلیدی مرزی را به گروه های شورشی از دست داده است.