نفرت، آزار و تهدیدهای ضد عرب در ماه میراث عرب آمریکایی امسال وجود دارد


ماه میراث عرب آمریکایی برای بزرگداشت و ارج نهادن به دستاوردهای برخی از حدود 3.7 میلیون عضو جامعه ساکن ایالات متحده در نظر گرفته شده است.

اما امسال، بسیاری از آمریکایی‌های عرب تمایلی به جشن گرفتن ندارند.

به گفته کارشناسان که انبوهی از گزارش ها دریافت کرده اند، موارد نفرت و احساسات ضد عرب از زمان آغاز جنگ غزه در ماه اکتبر در ایالات متحده افزایش یافته است.

کمیته آمریکایی-عربی ضد تبعیض (ADC) اعلام کرد که از اکتبر تا مارس 2500 گزارش از نفرت ضد عرب دریافت کرده است که نسبت به کمتر از 500 گزارشی که در مدت مشابه سال گذشته دریافت کرده بود، افزایش شدیدی دارد. شورای روابط اسلامی آمریکایی همچنین گزارش داد که بیشترین تعداد گزارش های جانبداری را در تاریخ 30 ساله خود در سال 2023 دریافت کرده است که تقریباً نیمی از آنها در سه ماه پایانی سال پس از تشدید خشونت ها در غزه ارائه شده است. به گفته این سازمان، در حالی که همه اعراب مسلمان نیستند، “هویت مسلمانان و عربی مدت هاست که با هم ترکیب شده اند، به ویژه توسط کسانی که به دنبال شرارت هر دو هستند، و نفرت ضد مسلمانان را به بخشی از نژادپرستی ضد عرب تبدیل می کنند.”

حوادث جانبدارانه علیه اعراب از لفظی تا مرگبار متغیر است. پرحاشیه ترین حوادث شامل چاقو کشی مرگبار وادیا الفایومه، پسر 6 ساله فلسطینی آمریکایی در ایلینوی و تیراندازی به سه مرد فلسطینی در ورمونت است. کارشناسان می گویند خشونت در ایالات متحده مستقیماً با خشونت در غزه مرتبط است، جایی که به گفته وزارت بهداشت غزه، اسرائیل بیش از 33000 فلسطینی را کشته و بیش از 75000 نفر دیگر را در کمپین خود برای از بین بردن حماس زخمی کرده است.

وادیا الفیومه 6 ساله.
وادع الفیومه.با احترام از هلا یوسف

اسرائیل در دادگاه بین‌المللی دادگستری به نسل‌کشی علیه فلسطینیان در غزه متهم شده است، دادگاه بین‌المللی حکم داد که این کشور باید هر کاری که می‌تواند برای جلوگیری از اقدامات نسل‌کشی در غزه انجام دهد.

عابد ایوب، مدیر اجرایی ملی ADC گفت: «سخت است که هر چیزی را با این همه مرگ و ویرانی که از طریق نسل کشی رخ می دهد جشن بگیریم. بنابراین فکر می‌کنم این ماه – بیش از هر ماه دیگری – یک جشن نیست، بلکه نشان دادن انعطاف‌پذیری ما است و فرصتی است برای نشان دادن شخصیت و این واقعیت که ما وجود داریم.»

زینا اوجیلی، دکترای 27 ساله. دانشجوی متخصص در تاریخ عرب آمریکایی، مشاهده می‌کند که اگرچه جامعه مدت‌هاست با تبعیض و نژادپرستی دست و پنجه نرم می‌کند، اما احساس راحتی فزاینده‌ای در میان افراد خاص در بیان آشکار آن وجود دارد.

اوجیلی گفت: «در چند ماه گذشته، این اتفاق در چهره شما بوده است. “این بسیار واقعی و در چهره شما شد به گونه ای که من احساس می کنم تقریباً در سال های قبل با آن کار کرده بودیم.”

جامعه ای در معرض حمله

ریشه آمریکایی‌های عرب به 22 کشور عرب زبان در خاورمیانه و آفریقا، از جمله سرزمین‌های فلسطینی اشغالی، سودان، الجزایر و عراق می‌رسد. جامعه یکپارچه نیست – اعراب می توانند به هر گروه نژادی یا مذهبی تعلق داشته باشند و از نظر فرهنگی متفاوت باشند.

آمریکایی‌های عرب سابقه طولانی دارند که به پایان قرن نوزدهم می‌رسد، زمانی که اعراب برای فرار از درگیری و جستجوی فرصت‌های اقتصادی شروع به مهاجرت به ایالات متحده کردند.

راه طولانی برای ایجاد یک ماه برای تجلیل از مشارکت اعضای جامعه در هنر، فرهنگ، دیپلماسی، فناوری و علم تقریباً 40 سال پیش آغاز شد، زمانی که گروه های مدافع از جمله ADC شروع به تلاش برای یک ماه کردند. این اولین بار در سطح محلی توسط برخی ایالت ها به رسمیت شناخته شد، اما در سال 2021، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، اولین رئیس جمهور ایالات متحده شد که آوریل را به عنوان ماه میراث عرب آمریکایی اعلام کرد.

امسال، این ماه در زمان غم انگیزی برای بسیاری از آمریکایی های عرب فرا می رسد که اعضای خانواده، دوستان و هموطنان عرب خود را در حال برخورد با فقدان، تروما و قحطی قریب الوقوع در غزه تماشا می کنند. زیاد حامیان حقوق بشر فلسطینی در شش ماه گذشته با اعتراض و درخواست از سیاستمداران خواستار پایان دادن به خشونت بوده اند که نتیجه چندانی نداشته است.

نادر احمد.
نادر احمد.با عرض ادب از نادر احمد

“آی تی [Arab American Heritage Month] نادر احمد، نویسنده و کارگزار بیمه، فلسطینی آمریکایی، می‌گوید: «هیچ معنایی ندارد، به خصوص با آنچه در حال وقوع است». اگر این دولت یا دولت اینجا در آمریکا اصلاً به فکر آمریکایی‌های عرب بود، این موضوع را کاملاً از ما پنهان نگه داشته‌اند، زیرا همه اقدامات آنها چیز دیگری را می‌گوید.»

در سال‌های گذشته، اوجیلی گفت که معمولاً از ماه میراث عرب آمریکایی با ارسال پست آنلاین یا کمک به سازماندهی رویدادها در محوطه مدرسه‌اش استقبال می‌کند. او گفت، اما با توجه به آب و هوای فعلی در ایالات متحده، این ماه امسال “کمی ارزان به نظر می رسد”.

اگر قرار نیست اکنون خواسته‌های سیاسی آمریکایی‌های عرب را به رسمیت بشناسید، اگر از شما درخواست آتش‌بس، برای اقدام سیاسی به حرف ما نمی‌دهید – اگر حتی نمی‌خواهید با ما همدلی کنید، پس برای من مهم نیست که می خواهید حضور ما را در این کشور جشن بگیرید.

بایدن امسال مجدداً اعلامیه‌ای صادر کرد که در آن اذعان کرد «دردی که بسیاری از جامعه عرب آمریکایی با جنگ غزه احساس می‌کنند» و برای «جان‌های از دست رفته» عزادار شد.

او همچنین تأکید کرد که در ایالات متحده، آمریکایی‌های عرب «هدف سوگیری و تبعیض – از جمله آزار و اذیت، جنایات نفرت، لفاظی‌های نژادپرستانه، و حملات خشونت‌آمیز» باقی می‌مانند، و افزود: «نفرت هرگز از بین نمی‌رود. فقط پنهان می کند.»

احساس ناشنیده و ناامنی

با این حال، برخی از اعضای جامعه می گویند که سخنان بایدن کافی نیست، به خصوص که دولت او همچنان به ارسال سلاح به اسرائیل ادامه می دهد و به طور بالقوه به خشونت در غزه کمک می کند.

در ماه فوریه، بایدن در واکنش به حمله مرگبار هواپیمای بدون سرنشین در اردن که منجر به کشته شدن سه نظامی آمریکایی شد، بیانیه ای درباره حملات آمریکا در عراق و سوریه منتشر کرد.

وی در این بیانیه گفت: اگر به یک آمریکایی آسیب برسانید، ما پاسخ خواهیم داد.

بسیاری از آمریکایی های عرب تعجب می کنند که این انرژی برای اعضای جامعه ای که به دلیل عرب بودن یا حمایت از حقوق بشر فلسطینی هدف قرار گرفته اند، کجاست. حتی تعداد کمی در کرانه باختری اشغالی توسط اسرائیل کشته یا زندانی شده اند.

اوجیلی گفت که در تظاهراتی که خواستار آتش‌بس در غزه شده‌اند، شرکت کرده است عده ای از آن طرف می رانند و جمع شده را «تروریست» خطاب می کنند. این توهین برای به حاشیه راندن افراد در جامعه عرب آمریکایی، با هدف به تصویر کشیدن آنها به عنوان افراد خارجی در جامعه آمریکا به کار گرفته شده است.

اوجیلی گفت: “اگر شما فرض می کنید که همسایگان عرب آمریکایی شما هر بار که برای تظاهرات در خیابان ها بیرون می آیند به خشونت دعوت می کنند، این یک سوگیری ضمنی است.” صراحتاً فکر می‌کنم این آمریکایی‌ترین کار این است که علیه بی‌عدالتی صحبت کنیم، آزادی عقیده خود را بیان کنیم.»

یاسمین عبدالله، دانشمند عراقی آمریکایی و سازنده محتوا 35 ساله، می گوید که در شبکه های اجتماعی علیه خشونت در غزه صحبت می کند و اغلب با آزار و اذیت مواجه می شود. او گاهی اوقات نگران است که ممکن است شغل خود را که از آن برای حمایت از خانواده خود استفاده می کند، از دست بدهد.

یاسمین عبدالله.
یاسمین عبدالله.با احترام یاسمین عبدالله

عبدالله در مورد افرادی که او را به خاطر عقایدش در اینترنت هدف قرار داده اند، گفت: «آنها به شما حمله خواهند کرد و این چیزهای وحشتناک را خواهند گفت. سپس آنها به صفحه شما می روند و شما را آزار می دهند و افرادی را که شما را دنبال می کنند مورد آزار و اذیت قرار می دهند.

گروه حقوقی فلسطین حوادث سوگیری و سرکوب افرادی که مدافع حقوق بشر فلسطینی هستند را دنبال می کند. از روزی که حماس در 7 اکتبر به اسرائیل حمله کرد، این سازمان 1680 گزارش از سرکوب دریافت کرده است که حدود 320 درصد نسبت به آماری که معمولاً در یک سال دریافت می‌کند افزایش یافته است. دانیا زیتونی، مدیر ارتباطات سازمان حقوقی فلسطین، گفت که این حوادث از حمله فیزیکی به افراد برای حمایت از آنها گرفته تا آزار و اذیت کلامی یا اخراج از شغل خود “به دلیل انجام کارهایی به سادگی به اشتراک گذاشتن یک پست در رسانه های اجتماعی یا بیانیه ای در حمایت از فلسطینی ها” متغیر است.

زیتونی گفت: «ما هم شاهد حوادث سرکوب در دانشگاه‌ها، در سرتاسر محل‌های کار بوده‌ایم و هم به آن واکنش نشان داده‌ایم – و واقعاً هیچ صنعت یا حرفه‌ای دست نخورده باقی نمانده است».

زیتونی می‌گوید که اظهارات منتشر شده توسط مقامات مبنی بر تایید ماه میراث عرب آمریکایی با توجه به سرکوبی که بسیاری از اعضای جامعه در معرض آن قرار گرفته‌اند، از جمله دستگیری دانشجویان در تظاهرات مسالمت‌آمیز و تعلیق گروه‌های مدافع دانشگاه، غیرصادقانه و ریاکارانه است.

این حوادث مستند، احمد را از سخن گفتن برای حقوق فلسطینی ها منصرف نکرده است، کاری که او با بستگانش در کرانه باختری در خط مقدم ذهنش انجام می دهد.

او گفت: «آنها در حال حاضر در وضعیت بسیار بدی هستند که نمی توانیم پایمان را از روی گاز رها کنیم. “شما باید تا آخر راه را ادامه دهید، و این فقط پایان جنگ نیست – پایان اشغال است، این حق بازگشت است. این همه چیزی است که در 75 سال گذشته روی میز بوده است.”

او امیدوار است روزی ماه میراث عرب آمریکایی را به گونه ای جشن بگیرد که دیگر گروه های نژادی و قومی در ایالات متحده ماه هایی را که به تاریخ خود اختصاص داده شده است، جشن می گیرند.

احمد گفت: «ماه را نگه دارید. فقط زمین های ما را اشغال نکنید، مردم ما را نکشید، بچه های ما را از گرسنگی نکشید.»