آدریان نیوی، مدیر فنی ردبول از تیم فرمول یک استعفا داد


میلتون کینز، انگلستان – تیم روز چهارشنبه گفت آدریان نیوی، طراح که یک چهره محوری در تسلط ردبول بر فرمول یک بود، اوایل سال آینده از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد.

نیوی 65 ساله در سه ماهه اول سال 2025 نزدیک به دو دهه فعالیت خود را در ردبول به پایان خواهد رساند.

او گفت: “برای تقریبا دو دهه، افتخار بزرگی برای من بوده است که نقشی کلیدی در پیشرفت ردبول ریسینگ از یک تیم تازه وارد به چندین تیم برنده عنوان داشته باشم.” با این حال، احساس می‌کنم اکنون فرصت مناسبی است تا آن باتوم را به دیگران بسپارم و به دنبال چالش‌های جدیدی برای خودم باشم.»

نیوی در سال 2006 به ردبول پیوست و به تیم کمک کرد تا هفت عنوان راننده – از جمله سه فصل گذشته برای مدافع عنوان قهرمانی مکس ورشتاپن – و شش عنوان سازنده را به دست آورد.

ردبول اعلام کرد که مدیر فنی این شرکت از طراحی F1 عقب نشینی می کند و روی اولین هایپرکار خود یعنی RB17 تمرکز خواهد کرد.

مکس ورشتاپن، کریستین هورنر و آدریان نیوی
مکس ورشتاپن، اوراکل ردبول ریسینگ، کریستین هورنر و آدریان نیوی در جریان مسابقه جایزه بزرگ F1 ایالات متحده در Circuit of The Americas در 23 اکتبر 2022، در آستین، تگزاس.Gongora / NurPhoto از طریق فایل Getty Images

کریستین هورنر، مدیر تیم ردبول، گفت: “همه بهترین لحظات ما در 20 سال گذشته با دست آدریان روی کاردان فنی رقم خورده است.” برای من، وقتی آدریان به ردبول پیوست، او قبلاً یک طراح فوق ستاره بود. دو دهه و 13 قهرمانی بعد او به عنوان یک اسطوره واقعی ترک می کند. او همچنین دوست من و کسی است که برای همه چیزهایی که در شراکت ما آورده است، همیشه از او سپاسگزار خواهم بود.”

خبر جدایی نیوی می تواند جرقه جنگی برای خدمات او بزند. از آنجایی که نیوی وقتی ردبول را ترک می کند آزاد است تا به تیم دیگری بپیوندد، این راه را برای او هموار می کند تا در هر تیمی که به آن ملحق شود، روی ماشین سال 2026 تأثیر بگذارد. تغییر عمده بعدی در مقررات در سال 2026 انجام می شود و حضور نیوی در هیئت مدیره به کارفرمایان بعدی او مزیت قابل توجهی می دهد.

خروج نیوی در پی متهم شدن هورنر به “رفتار نامناسب” توسط یک کارمند زن اتفاق می افتد. هورنر توسط شرکت مادر ردبول GmbH تبرئه شد و همیشه این ادعاها را رد کرده است.