غزه‌هایی که به دنبال فرار از جنگ هستند، به طور فزاینده‌ای برای فرار به مصر سرمایه‌گذاری جمعی می‌کنند


انس ال بورنو در ماه ژانویه به همراه همسر و فرزندانش در کمپ پناهندگان رفح روی یک تشک شلخته دراز کشیده بود که یکی از بستگانش با یک خبر خوب نادر پیامک داد. برای اولین بار از 7 اکتبر، آل بورنو و خانواده اش واجد شرایط ورود به مصر شدند.

آژانس مسافرتی اصلی که چنین گذرگاه‌هایی را ترتیب می‌دهد، قوانین خود را تغییر داده و به فلسطینی‌های بدون پاسپورت خارجی اجازه می‌دهد از مرز زمینی عبور کنند. اما یک مشکل وجود داشت – بهای خروج برای آل بورنو و خانواده اش حداقل 18000 دلار بود، بسیار بیشتر از آن چیزی که او می توانست بپردازد.

ال بورنو، 36 ساله، که پس از بمباران کسب و کار کوچک تولیدی اش در اوایل جنگ، از بین رفت، گفت: «من هیچ پولی نداشتم. من هیچ گزینه ای نداشتم. چگونه می توانستم زندگی کنم؟ چگونه می توانستم غذا بخورم؟ من و خانواده ام چگونه می توانستم سفر کنم؟»

راه نجات او به شکل غریبه ای در 8000 مایل دورتر آمد – یک طراح گرافیک یهودی از کالیفرنیا که یک کمپین سرمایه گذاری جمعی راه اندازی کرد که در نهایت یک ماه بعد بیشتر پول مورد نیاز همسر و فرزندان آل بورنو را جمع آوری کرد تا از مرز عبور کنند.

چپ، انس البورنو با همسرش، یاسمین، و فرزندانش یازان، عبدالرحمن و جولیا قبل از جنگ.  درست، انبار شرکت او در شهر غزه پس از بمباران در پاییز.
چپ، انس البورنو با همسرش، یاسمین، و فرزندانش یازان، عبدالرحمن و جولیا قبل از جنگ. درست، انبار شرکت او در شهر غزه پس از بمباران در پاییز.با احترام انس البورنو

ال بورنو، که در عقب ماند و به جمع آوری پول برای خود و سایر اعضای خانواده برای فرار ادامه داد، گفت: “این تنها امید من در زندگی است – بیرون آمدن از این جنگ.” او اکنون بیشتر روز خود را صرف برقراری ارتباط با صدها نفری می کند که اهدا کرده اند.

او گفت: «احساس می‌کنم که آنها نزدیک‌ترین دوستان من هستند.

پس از بیش از شش ماه حمله اسرائیل به نوار غزه، که مقامات بهداشتی آنجا می گویند که بیش از 34000 فلسطینی را کشته و اکثر ساختمان های آن را ویران کرده است، بسیاری از ساکنان غزه مانند البورنو ناامید از فرار هستند. هزاران نفر برای جمع‌آوری پول برای عبور از مصر – اغلب تنها راه خروج – به پلتفرم‌های تامین مالی جمعی روی آورده‌اند که توسط کادر فزاینده‌ای از غریبه‌ها در خارج از کشور حمایت می‌شود و به آنها کمک می‌کنند تا موانع مالی را برطرف کنند.

تنها در GoFundMe، محبوب ترین پلتفرم، بیش از 12000 کمپین فعال برای فلسطینیان در غزه، عمدتاً برای تخلیه، از 7 اکتبر آغاز شده است. به گفته سخنگوی شرکت، آنها بیش از 75 میلیون دلار جمع آوری کرده اند.

با این حال، حتی برای خانواده‌هایی که از کمپین‌های تامین مالی جمعی سود برده‌اند، خروج از غزه چیزی جز یک هدف مستقیم است.

“ریسک محاسبه شده”

در جنوبی‌ترین نقطه نوار غزه، مرز رفح تنها گذرگاه زمینی است که به سمت اسرائیل نمی‌رود و به منطقه نظامی شده صحرای سینا در مصر باز می‌شود. پس از آنکه اسرائیل در سال 2007 این منطقه را محاصره کرد، دسترسی اصلی مردم غزه به جهان خارج شد. عبور از گذرگاه های تحت کنترل اسراییل بسیار دشوارتر بود و یا بسته بودند.

اما ورود به مصر هرگز ساده نبود. قبل از جنگ، گروه‌های حقوق بشر موانع بوروکراتیک مانند تأخیرهای طولانی برای صدور روادید مهم و انکار غیرقابل توضیح را ثبت کردند که باعث می‌شد فلسطینیان ماه‌ها یا سال‌ها برای صدور مجوز منتظر بمانند. بسته شدن پراکنده مرزها و بدرفتاری توسط مقامات مرزی بخشی از تجربه بود.

شبکه‌ای از آژانس‌های مسافرتی و واسطه‌های بازار سیاه مدت‌هاست که به‌عنوان تسریع‌کننده فرآیندی به نام «تنسیق»، کلمه عربی برای هماهنگی، عمل می‌کنند. آنها در ازای دریافت هزینه، از ارتباط با مقامات مصری برای تسریع فرآیند کاغذبازی و قرار دادن نام فلسطینی ها در فهرست مورد تایید مسافرانی که توسط مقامات مرزی استفاده می شود، استفاده می کنند.

قیمت آنها پس از 7 اکتبر، زمانی که مصر محدودیت بیشتری برای عبور از آن ایجاد کرد، افزایش یافت. در حالی که هیچ اعداد رسمی در مورد هزینه های هماهنگ کننده ها وجود ندارد، بیش از ده ها نفر از افراد محلی که با این روند آشنا هستند گزارش دادند که قیمت های قبل از جنگ معمولاً 500 تا 1000 دلار برای هر نفر بود. از زمان شروع جنگ، بسیاری از خانواده های فراری گزارش داده اند که برای هر نفر حدود 7000 دلار پرداخت کرده اند که بیش از دو برابر میانگین درآمد سالانه یک خانواده در غزه است.

با به درازا کشیدن جنگ، تعداد فلسطینی هایی که ناامید از فرار بودند افزایش یافت و جمعیت رفح چهار برابر شد. این شهر مرزی تنگ از ماه دسامبر توسط ارتش اسرائیل به عنوان “منطقه امن” تعیین شده است، اما در ماه های اخیر بارها مورد هدف حملات هوایی قرار گرفته است.

برای جمع آوری بودجه برای عبور از مرز، بسیاری در غزه به پلتفرم های تامین مالی جمعی مانند GoFundMe روی آوردند. تا اواخر ژانویه، آژانس‌های مسافرتی، که هماهنگ‌کننده‌های معتبرتر محسوب می‌شدند، فقط به فلسطینی‌هایی که فامیل نزدیک با پاسپورت خارجی داشتند، خدمات ارائه می‌دادند. این امر باعث شد اکثریت مردم غزه بازار سیاه را به عنوان تنها گزینه خود داشته باشند. هشت نفر به ان بی سی نیوز گفتند که داستان های کلاهبرداری از هزاران خانواده فراری به طور گسترده منتشر شد و بسیاری را برای استفاده از بازار سیاه مردد کرد.

آژانس های مسافرتی در اواخر ژانویه برنامه های خود را برای همه فلسطینی ها باز کردند. بلافاصله پس از آن، اسرائیل اعلام کرد که در حال برنامه ریزی برای حمله زمینی به رفح است که باعث شد عده ای مانند البورنو شروع به جمع آوری پول برای پرداخت هزینه های سرسام آور کنند. اما این کار آسانی نبود. بیشتر آژانس های مسافرتی و واسطه ها به دلار آمریکا به صورت نقدی نیاز دارند. و قوانین پلت فرم جمع آوری کمک های مالی اغلب برای راه اندازی یک کمپین نیاز به یک حساب بانکی از ایالات متحده یا اروپا دارند.

GoFundMe به یک حساب بانکی از یکی از 19 کشور پشتیبانی شده نیاز دارد که شامل مصر، اسرائیل یا سرزمین های فلسطین نمی شود. بسیاری از فلسطینی‌ها که نمی‌توانستند کمپین‌های خود را راه‌اندازی کنند، به رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و TikTok روی آوردند و تجربیات خود را پست کردند و درخواست کمک کردند.

علیرغم دسترسی ناقص به اینترنت در سراسر قلمرو، پیام های آنها منتشر شد. بسیاری از آنها به طور گسترده به اشتراک گذاشته شدند و باعث افزایش سازماندهی آنلاین از سوی مردم در سراسر جهان شد تا به آنها در جمع آوری پول کمک کند.

مردم در ایالات متحده، کانادا، سوئیس، سوئد، بریتانیا و جاهای دیگر شروع به حمایت از کمپین هایی از طرف خانواده هایی کردند که هرگز آنها را ندیده بودند و در رفح سرگردان بودند. از جمله کارولین کوسپا، طراح گرافیک 35 ساله در سانتا کروز، کالیفرنیا، که با آل بورنو در اینستاگرام ارتباط برقرار کرد، پس از آن که او شروع به ارسال ویدیوهایی برای درخواست کمک کرد.

ال بورنو پس از اینکه یکی از استوری های او را در ماه فوریه لایک کرد، برای او پیامکی در اینستاگرام فرستاد. او پاسخ داد و جفت شروع به معامله پیام کرد. چند هفته بعد، کوسپا پس از ملاقات با خانواده اش در تماس های ویدیویی و بررسی اسناد مربوطه، پیشنهاد راه اندازی GoFundMe را داد.

کوسپا گفت که راه اندازی کمپین یک “ریسک محاسبه شده” بود. “به من فرصتی داده شد تا برای افرادی که بخشی از گروهی از افرادی بودند که ماه‌ها هر روز به آنها فکر می‌کردم و نگرانشان بودم، تغییری ایجاد کنم.”

فلسطینی ها به دنبال امنیت در رفح هستند
فلسطینیان در روز 27 فوریه در کنار آتش در کنار یک چادر موقت در رفح در مرز مصر گرم می شوند.عابد زاغوت / آنادولو از طریق فایل گتی ایماژ

این ریسک نتیجه داده است. او و آل بورنو بیش از 46000 دلار جمع آوری کرده اند و با کمک بستگانش در خارج از کشور، 5 نفر از اعضای خانواده او از جمله مادر مسن و دختر 3 ساله اش را که وضعیت سلامتی وخیمی دارد، تخلیه کردند.

NBC News دریافت که GoFundMe افزایش قابل توجهی در کمپین های راه اندازی شده پس از گسترش واجد شرایط بودن آژانس های مسافرتی برای خدمات خود داشته است.

در حالی که بسیاری از کسانی که کمک های مالی را جمع آوری می کنند در رفح می مانند، برخی به دنبال خدمات سلولی به منطقه جنگی می روند. عبدالله القطراوی، 24 ساله، 28 مایل را به مناطق خطرناک تر در منطقه محصور فلسطین طی کرده است، و از حملات هوایی با سواری بر کامیون ها طفره رفته است تا GoFundMe خود را بررسی کند و ویدیوهای بیشتری را پست کند.

او گفت: «روش من برای جمع‌آوری کمک‌ها، فیلمبرداری و اشتراک‌گذاری آن‌ها در اینستاگرام و توضیح درد و رنجم است.

القاتراوی، که اخیراً از دانشگاه فارغ التحصیل شده است، پس از اینکه یکی از ویدیوهای اینستاگرام او بیش از 85000 بار تماشا شد، افزایش قابل توجهی در کمک های مالی دریافت کرد. او بیش از 15000 دلار از طریق کمپینی که توسط مردم بلژیک اداره می شود جمع آوری کرده است و هفته گذشته توانست مادر و چهار خواهر و برادر کوچکترش را به مصر تخلیه کند. او با پدر و یک برادرش پشت سر گذاشت.