اسرائیل خانه مهاجم فلسطینی را در کرانه باختری ویران کرد



همزمان با افزایش تنش ها و ناآرامی ها در منطقه، نیروهای اسرائیلی روز پنجشنبه خانه یک فلسطینی را که در پشت تیراندازی مرگبار در کرانه باختری اشغالی قرار داشت، ویران کردند.

ارتش گفت که تخریب پس از آن انجام شد که یک دادگاه اسرائیلی درخواست تجدیدنظر برای معافیت این اقامتگاه را رد کرد. خانه واقع در شهر الخلیل در کرانه باختری، در یک انفجار کنترل شده تخریب شد. در ساعات اولیه صبح دود و سپس توده‌های دود خاکستری از آپارتمان بیرون می‌آمد.

اسرائیل می‌گوید تخریب خانه‌ها برای جلوگیری از مهاجمان آینده انجام می‌شود، اما منتقدان می‌گویند که این تخریب‌ها به منزله مجازات دسته جمعی علیه خانواده‌های مهاجمان است و تنها تنش‌ها را با فلسطینی‌ها تشدید می‌کند. پارلمان اسرائیل روز چهارشنبه با اکثریت قاطع قانونی قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن اعراب محکوم به حملات ناسیونالیستی را از تابعیت یا اقامت اسرائیل محروم کرده و در صورت دریافت کمک هزینه از تشکیلات خودگردان فلسطین، آنها را اخراج می کند.

این تصمیم که می تواند صدها شهروند فلسطینی و ساکنان اسرائیل را تحت تأثیر قرار دهد، توسط قانونگذاران عرب و همچنین مقامات فلسطینی در کرانه باختری اشغالی به عنوان نژادپرستانه محکوم شد.

تشکیلات خودگردان فلسطینی که در سطح بین المللی به رسمیت شناخته شده است، مدت هاست که به خانواده های فلسطینی هایی که به دلیل حملات به اسرائیلی ها کشته یا زندانی شده اند، کمک هزینه می دهد. زندانیان به طور گسترده در جامعه فلسطین به عنوان قهرمان دیده می شوند و تشکیلات خودگردان این پرداخت ها را نوعی کمک به خانواده های نیازمند می داند. اما اسرائیل می گوید که آنها به خشونت پاداش می دهند و به عنوان انگیزه ای برای دیگران برای انجام حملات عمل می کنند.

در حادثه تیراندازی مرگبار سال گذشته، محمد کامل الجباری در ورودی یک شهرک اسرائیلی در کرانه باختری اشغالی تیراندازی کرد و یک مرد اسرائیلی را کشت و چند غیرنظامی را زخمی کرد، قبل از اینکه گارد امنیتی به او شلیک کرد.

این تخریب در حالی صورت می‌گیرد که ماه‌ها ناآرامی منطقه را درگیر کرده است. اسرائیل تقریباً شبانه عملیات دستگیری را در کرانه باختری انجام داده است که به دلیل موجی از حملات فلسطینی ها علیه اسرائیلی ها در بهار گذشته صورت گرفت. به گفته یک گروه برجسته حقوق بشری اسرائیل، در سال 2022، نزدیک به 150 فلسطینی در کرانه باختری و شرق بیت المقدس کشته شدند که این مرگبارترین سال در این سرزمین ها از سال 2004 است.

نزدیک به 50 فلسطینی فقط در سال جاری در آن سرزمین ها کشته شده اند، نشانه ای از تشدید درگیری ها در هفته های اخیر، درست زمانی که دولت جدید و راست افراطی اسرائیل به قدرت رسیده است. این کشور قول داده است که موضع سختی علیه فلسطینی ها اتخاذ کند و از قبل اقداماتی را برای افزایش شهرک سازی در کرانه باختری انجام داده است.

اسرائیل می گوید بیشتر کشته شدگان شبه نظامی بوده اند. اما جوانان معترض به تهاجمات و سایرینی که در درگیری ها شرکت نداشتند نیز کشته شده اند.

حدود 30 نفر در حملات فلسطینی ها علیه اسرائیلی ها در سال گذشته کشته شدند در حالی که حداقل 11 نفر دیگر در حملات امسال کشته شدند.

اسرائیل کرانه باختری، شرق اورشلیم و نوار غزه را در جنگ خاورمیانه در سال 1967 تصرف کرد. فلسطینی ها به دنبال آن سرزمین ها برای کشور مستقل مورد انتظار خود هستند.

اکثر فلسطینی‌های اورشلیم از حقوق اقامت اسرائیل برخوردارند که به آنها اجازه می‌دهد آزادانه کار و سفر کنند و به خدمات اجتماعی اسرائیل دسترسی داشته باشند، اما شهروندی کامل ندارند که به آنها اجازه رای می‌دهد.

در رای گیری روز چهارشنبه، پارلمان با 94 رای موافق در برابر 10 رای مثبت به این قانون داد که به مقامات این حق را می دهد که تابعیت یا اقامت مردم را سلب کرده و آنها را به کرانه باختری رود اردن یا نوار غزه اخراج کنند.

تشکیلات خودگردان فلسطین در بخش‌هایی از کرانه باختری، جایی که اسرائیل کنترل کلی را در دست دارد، خودمختاری محدودی دارد. در همین حال نوار غزه تحت کنترل گروه شبه نظامی حماس است و تا حد زیادی توسط محاصره اسرائیل و مصر بسته شده است.

قانونگذاران یهودی در سراسر طیف سیاسی، از جمله مخالفان، به این لایحه رای مثبت دادند، در حالی که قانونگذاران عرب به آن رای منفی دادند.

احمد طیبی، قانونگذار عرب، گفت که این لایحه نژادپرستانه است، زیرا فقط برای فلسطینیانی که به جرم خشونت محکوم شده اند اعمال می شود.

او گفت: «عربی که مرتکب جرم شود، شهروند مشروط است. “اگر یک یهودی مرتکب همان جرم یا جرم جدی تر شود، آنها حتی به لغو تابعیت او فکر نمی کنند.”