گزارش هیئت منصفه اعظم جورجیا درباره تحقیقات انتخاباتی ترامپ می‌گوید «یک یا چند شاهد» ممکن است شهادت دروغ داده باشند


گزارش ویژه هیئت منصفه بزرگ درباره اینکه آیا رئیس جمهور وقت دونالد ترامپ و متحدانش تلاش کردند به طور غیرقانونی در نتایج انتخابات 2020 در جورجیا مداخله کنند یا خیر، می گوید که هیئت منصفه اعظم بر این باورند که برخی از شاهدان ممکن است تحت سوگند دروغ گفته باشند.

در بخشی از این گزارش که روز پنجشنبه منتشر شد، آمده است: «اکثریت هیئت منصفه معتقدند که شهادت دروغ ممکن است توسط یک یا چند شاهد انجام شده باشد. “هیئت منصفه بزرگ توصیه می کند که دادستان منطقه به دنبال کیفرخواست مناسب برای چنین جنایاتی باشد که شواهد قانع کننده هستند.”

بخش‌هایی که به تازگی مهر و موم نشده گزارش، اطلاعات جدیدی را در مورد ابعاد تحقیقات نشان می‌دهد، اما روشن نمی‌کند که هیئت منصفه چه کسی و برای چه چیزی، علاوه بر شهادت دروغ، باید متهم شود.

این گزارش می گوید که هیئت منصفه بزرگ “در طول این تحقیقات شواهدی را از 75 شاهد دریافت کرد که اکثریت قریب به اتفاق آنها اطلاعات شخصاً با سوگند ارائه شده بود.”

همچنین می‌گوید این هیئت «شاهدات گسترده‌ای را درباره موضوع تقلب در انتخابات از سوی کارکنان نظرسنجی، بازرسان، کارشناسان فنی، کارمندان و مقامات ایالت جورجیا، و همچنین از افرادی که هنوز ادعا می‌کنند چنین تقلب‌هایی صورت گرفته است، شنیده است. رای به اتفاق آرا مبنی بر اینکه هیچ تقلب گسترده ای صورت نگرفته است.”

در ضمیمه‌ای به گزارشی که منتشر شد، رئیس هیئت منصفه و معاون پیشگو خاطرنشان کردند که این هیئت “به توصیه به انتشار گزارش نهایی هیئت منصفه با هدف ویژه رای دادند” اما “روش یا زمانی را برای چنین انتشاری توصیه نکردند.”

ائتلافی از رسانه ها استدلال کردند که کل گزارش باید اکنون منتشر شود، اما دفتر فانی ویلیس، دادستان ناحیه فولتون، استدلال کرد که این گزارش باید فعلا مخفی بماند.

رابرت مک برنی، قاضی دادگاه عالی، در حکمی در این هفته گفت که او بخش‌هایی از گزارش را که شامل توصیه‌های هیئت منصفه درباره کیفرخواست‌های بالقوه خاص نمی‌شود، به دلیل نگرانی‌های مربوط به روند قانونی، باز خواهد کرد.

پس از انتشار، سخنگوی ترامپ از حذف نام رئیس جمهور سابق در بخش های بدون مهر گزارش استقبال کرد.

استیون چونگ، سخنگوی ستاد انتخاباتی ترامپ گفت: بخش‌های مهم گزارش گرجستان که مدت‌ها مورد انتظار بود، که حتی نام پرزیدنت ترامپ را هم ذکر نمی‌کند، هیچ ربطی به رئیس‌جمهور ندارد، زیرا رئیس‌جمهور ترامپ مطلقاً هیچ اشتباهی انجام نداده است.

ترامپ مدت کوتاهی بعد در پستی در پلتفرم رسانه اجتماعی خود Truth Social فراتر رفت، جایی که از هیئت منصفه تشکر کرد و پیش از موعد ادعا کرد که این گزارش جزئی “تبرئه کامل” است.

مک‌بورنی روز دوشنبه حکم داد که سه بخش از گزارش نهایی هیئت منصفه باید عمومی شود: مقدمه، نتیجه‌گیری و بخشی که در آن هیئت منصفه ابراز نگرانی کرده‌اند که برخی شاهدان ممکن است تحت سوگند دروغ گفته باشند.

قاضی گفت: “منافع عمومی قانع کننده در این رسیدگی ها و ارزش و اهمیت غیرقابل انکار شفافیت مستلزم آزادی آنها است.”

مک‌برنی فاش کرد که هیئت منصفه با هدف ویژه کار خود را در یک حکم جداگانه در ماه گذشته به پایان رسانده و این هیئت را رسماً منحل کرده است.

این هیئت سال گذشته به عنوان بخشی از تحقیقات ویلیس در مورد اینکه آیا “تلاش های هماهنگ شده برای تغییر غیرقانونی نتیجه انتخابات 2020” در این ایالت توسط ترامپ و متحدانش صورت گرفته است، تشکیل شد.

هیئت منصفه بزرگ موظف شد «حقایق و شرایط مربوط به مستقیم یا غیرمستقیم تلاش‌های احتمالی برای اخلال در اداره قانونی انتخابات 2020 در ایالت جورجیا» را بررسی کند و گزارشی در مورد اینکه آیا کسی باید به دلیل چنین پتانسیل تحت تعقیب قرار گیرد یا خیر. مک برنی در حکم ماه گذشته خود بازگو کرد.

هیئت منصفه بزرگ با هدف ویژه متفاوت از هیئت منصفه بزرگ معمولی است، زیرا به جای صدور کیفرخواست، یافته های خود را به دادستان منطقه ارائه می کند، و سپس تصمیم می گیرد که آیا مدارک را به هیئت منصفه بزرگ برای اتهامات جنایی ارائه کند یا خیر.

مک برنی در حکم روز دوشنبه خود گفت که این هیئت «دقیقاً آنچه را که او خواسته بود به دادستان منطقه ارائه کرده است: فهرستی از اینکه چه کسی باید (یا نباید) متهم شود، و برای چه کاری، در رابطه با رفتار (و پیامدهای) سال 2020. انتخابات عمومی.”

سناتور جورجیا رافائل وارنوک، یک دموکرات، پنجشنبه در مورد کار هیئت منصفه گفت: “هیچ کس بالاتر از قانون نیست. هیچ کس. و شهروندان ما باید کاملاً ایمان داشته باشند که عدالت کور است.”

ویلیس سال گذشته هیئت منصفه بزرگ را فراخواند زیرا این هیئت قدرت صدور احضاریه برای وادار کردن شاهدان به شهادت را دارد. پرونده های دادگاه نشان می دهد که هیئت از ده ها شاهد شنیده است. در میان کسانی که در مورد دخالت ادعایی آنها در تلاش برای لغو نتایج در ایالت مورد بازجویی قرار گرفتند، سناتور لیندسی گراهام، RSC، رودی جولیانی وکیل سابق ترامپ و 16 نفر بودند که به عنوان “انتخاب کنندگان جایگزین” در ایالت خدمت می کردند.

گراهام روز پنجشنبه در پاسخ به سوالی درباره نگرانی های هیئت منصفه درباره شهادت دروغ به خبرنگاران گفت: «مطمئنم که آشکارا و صادقانه شهادت دادم.

برایان کمپ، فرماندار جورجیا و برد رافنسپرگر، وزیر امور خارجه، جمهوری خواهانی که توسط ترامپ و متحدانش برای تغییر نتیجه انتخابات 2020 تحت فشار قرار گرفته بودند، نیز شهادت دادند.

از جمله حوادثی که ویلیس به آن نگاه می کند، تماس تلفنی ترامپ با رافنسپرگر در 2 ژانویه 2021 است که در آن او از مقام ارشد انتخابات ایالت خواست تا پیروزی جو بایدن را لغو کند. تمام کاری که می‌خواهم انجام دهم این است. من فقط می خواهم 11780 رای پیدا کنم که یک رای بیشتر از ماست. ترامپ در این تماس گفت چون ما ایالت را بردیم.

ترامپ آن تماس تلفنی را “عالی” خواند و تحقیقات ویلیس را “شکار جادوگر” خواند.

ترامپ ماه گذشته در پستی در Truth Social گفت: «تماس با وزیر امور خارجه صداقت انتخاباتی یا عدم وجود آن را به چالش کشید که حق/وظیفه من است».

مک برنی خاطرنشان کرد که هیئت منصفه “تأیید کرد که به توصیه به انتشار گزارش خود رای داده است.”

مارک موری ، الکساندرا مارکز، بریجت بومن، بن کامیسار، آلانا ساتلین، دنیل بارنز و اسکات وانگ کمک کرد.