کلته کلر شناگر سابق المپیک به دلیل یورش به کاپیتول در 6 ژانویه محکوم می شود.


واشنگتن – یک دارنده مدال طلای المپیک که در جریان حمله 6 ژانویه به ساختمان کنگره آمریکا یورش برد، قرار است بعد از ظهر جمعه محکوم شود.

کلته کلر در ژانویه 2021 دستگیر شد و در سپتامبر 2021 به اتهام ارتکاب جرایم ممانعت از یک دادرسی رسمی اعتراف کرد. صدور حکم او به دلیل همکاری او به تعویق افتاد.

بیش از دو سال پس از اعتراف وی به جرم، دادستان ها خواستار مجازات 10 ماهه زندان فدرال شدند و گفتند که اگرچه اقدامات کلر “غیر وجدان” بود، اما او همکاری گسترده ای با دولت داشت و مستحق مجازاتی کمتر از محدوده دستورالعمل است.

دادستان ها در یک یادداشت محکومیت خود نوشتند: «کلته دریک کلر زمانی پرچم آمریکا را به عنوان یک المپیکی بر تن کرد. در 6 ژانویه 2021، او آن پرچم را در سطل زباله انداخت.

اما، آنها نوشتند، “نزدیک به سه سال، کلر با تحقیقات دولت در مورد حمله به ساختمان کنگره همکاری کرده است – مکرراً با دولت ملاقات کرده است تا همه اطرافیانش و همه چیزهایی را که منتهی به 6 ژانویه و در آن اتفاق افتاده است، توصیف کند. کمک های قابل توجهی کرده و از جنایات خود ابراز پشیمانی کرده است.”

کلر شعار “F–K نانسی پلوسی!” و “ف–ک چاک شومر!” در حالی که در داخل ساختمان بود، و به گفته دادستان “مکرراً در برابر تلاش ماموران برای خارج کردن او از ساختمان مقاومت کرد و در یک نقطه آرنج او را به سمت عقب برد.” پس از آن، او ژاکت USA خود را دور انداخت و تلفن همراه خود را از بین برد.

دادستان ها نوشتند، کاری که کلر انجام داد، “برای همیشه لکه ای بر روایت این کشور خواهد ماند و همچنان بر توانایی ما برای رهبری معتبر به عنوان یک جمهوری دموکراتیک اثر می گذارد.” آنها افزودند که به عنوان یک المپیکی سابق، کلر “در موقعیت منحصر به فردی برای دانستن بهتر بود.”

قاضی منطقه ای ایالات متحده، ریچارد جی. لئون، کلر را در جلسه ای در واشنگتن که قرار است ساعت 4 بعد از ظهر روز جمعه آغاز شود، محکوم خواهد کرد.

حمله شورشیان 6 ژانویه به کاپیتول 2021
کلته دریک کلر، قهرمان سابق المپیک، در کنگره ایالات متحده در 6 ژانویه 2021.دادگاه منطقه ای ایالات متحده برای ناحیه کلمبیا

دادستان ها گفتند که کلر 6/6 اینچی و بیش از 250 پوند وزن دارد و زمانی که به اوباش پیوست، «حضور فیزیکی چشمگیری» داشت. دادستان ها گفتند که در حالی که افسران می خواستند جمعیت را از روتوندای کاپیتول پاک کنند، آرنج خود را پاره کرد.

“سخت نگیر!” او فریاد زد. “چرا باید بریم؟”

در نامه ای به دادگاه، کلر بابت اقدامات خود عذرخواهی کرد و گفت که “انتخاب های بدی در آن روز وحشتناک انجام داده است” و در زندگی شخصی خود چیزهای زیادی را پشت سر گذاشته است. او گفت که می‌دانست نباید وارد کاپیتول می‌شد، اما آن را یک اقدام نافرمانی مدنی می‌دانست.

کلر نوشت: «من شعارهای نفرت انگیز و خصمانه را برای افسران مجری قانون که وظیفه خود را برای محافظت از کنگره انجام می دادند، سر دادم. “وقتی به هتل برگشتم، بعد از اینکه خودم را در تصاویر خبری دیدم، حالم بد شد. همین کلیپ را در پرواز برگشت به کلرادو دیدم. دیدن چنین هرج و مرج، آسیب و آسیب وحشتناکی برایم دردناک بود.”

او نوشت: «من از افسران پلیس، قانونگذاران، کارمندان و سایر پرسنل دولتی که در کاپیتول بودند و وظایف خود را انجام می دادند عذرخواهی می کنم. من از رای دهندگان و شهروندان کشور بزرگمان عذرخواهی می کنم و متاسفم که اقدامات من روند دموکراتیک را مختل و لکه دار کرد. من برای تمام آسیب ها، آسیب ها و خشونت های بیهوده ای که در آن روز وحشتناک انجام شد متاسفم. از همه کسانی که وقتی قانون را زیر پا گذاشتم ناامید شدم، عذرخواهی می کنم.»

بیش از 1200 نفر در ارتباط با شورش کنگره متهم شده اند و بیش از 400 نفر به دوره های مختلف حبس محکوم شده اند.