موسس سوگند در پرونده توطئه فتنه انگیز 6 ژانویه به 18 سال زندان محکوم شد


واشنگتن – بنیانگذار حزب راست افراطی سوگند در ارتباط با حمله 6 ژانویه به ساختمان کنگره در پی محکومیتش به توطئه فتنه انگیز به 18 سال زندان فدرال محکوم شد.

مجازات استوارت رودز طولانی ترین حکمی است که تا به امروز برای یک متهم در تاریخ 6 ژانویه صادر شده است. در یک سخنرانی سیاسی در دادگاه درست قبل از صدور حکم، او خود را “زندانی سیاسی” خواند و گفت که وقتی اوایل این هفته در تماس تلفنی با هوادارانش درباره “تغییر رژیم” صحبت کرد، به این معنی بود که امیدوار است رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ در سال 2024 برنده خواهد شد.

قاضی مخالف این بود که رودز به خاطر سیاست محبوس شده بود و گفت که این اقدامات او بود که منجر به محکومیت جنایی او شد.

قاضی آمیت مهتا پیش از صدور حکم گفت: «شما، قربان، تهدیدی مداوم و خطری برای این کشور و جمهوری و ساختار این دموکراسی ایجاد می کنید.

رودز در ماه نوامبر به همراه کلی مگز، یکی از اعضای Oath Keepers به ​​توطئه فتنه انگیز محکوم شد.

رودز در پیامی پیش از حمله 6 ژانویه نوشت: «تا زمانی که با تفنگ در دست نیایم، از ما نمی ترسند». پس از این حمله، در ضبطی که در دادگاه در دادگاه پخش شد، او گفت تنها پشیمانی اش این بود که «باید تفنگ می آوردند».

رودز روز پنجشنبه با پوشیدن لباس نارنجی زندان گفت که معتقد است تنها جنایتی که مرتکب شده مخالفت با کسانی است که “کشور ما را ویران می کنند”.

مهتا به رودز گفت که او به دلیل توطئه فتنه‌انگیز مجرم شناخته شد «نه به خاطر اعتقادات شما، نه به این دلیل که از طرف مقابل حمایت کردید، نه به این دلیل که جو بایدن در حال حاضر رئیس‌جمهور است»، بلکه به دلیل حقایق پرونده و اقدامات قبلی او، در طول و بعد از 6 ژانویه.

او گفت: “شما یک زندانی سیاسی نیستید، آقای رودز.”

مگز نیز توسط قاضی مهتا پنجشنبه به 12 سال زندان فدرال محکوم شد. مهتا گفت که مگز همان تهدید مستمر رودز را ایجاد نمی کند و یک جمله کوتاه تر مناسب تر است. 12 سال حبس برای مگز سومین محکومیت طولانی مدت برای یک متهم 6 ژانویه است.

مگز احساسی بیانیه ای ارائه کرد و از خانواده خود به خاطر درد و رنجی که برای آنها ایجاد کرده بود عذرخواهی کرد. خواهر، برادر و پسر مگز در دادگاه حضور داشتند – همسرش کانی، که او نیز در شورش 6 ژانویه شرکت داشت و به طور جداگانه در چندین اتهام مجرم شناخته شده بود، حضور نداشت.

مگز گفت: “من می خواهم از کسانی که ناامید و ناامید شده ام عذرخواهی کنم.” عمیق ترین تاسف من درد و رنجی است که برای خانواده ام ایجاد کرده ام.

رودز و مگز در کنار جسیکا واتکینز، کنت هارلسون و توماس کالدول، همکاران سوگند که به دلیل ممانعت از رسیدگی رسمی و کمک و مشارکت، اما نه توطئه فتنه‌انگیز، محاکمه شدند. واتکینز و هارلسون روز جمعه محکوم خواهند شد.

رودز در مورد پرونده خود موضع گرفت و در دادگاه گفت که سایر اعضای سوگند نگهبانان برای هجوم به کاپیتول “احمق” بودند و او با کسانی که به داخل رفتند مخالف بود. رودز وارد ساختمان نشد. او گفت: “من نمی دانستم که هیچ نگهبان سوگند حتی به رفتن به داخل فکر می کند یا به داخل می رود.”

اما دولت همچنین پیام‌هایی را منتشر کرد که در آن رودز گفت که فکر می‌کند 6 ژانویه آخرین فرصت برای توقف آنچه به‌عنوان تسلط بر دولت می‌داند است.

رودز پیش از ژانویه در پیامی نوشت: “در روز ششم، آنها آخرین میخ را بر تابوت این جمهوری می زنند، مگر اینکه ما راه خود را بیرون بیاوریم. با ترامپ (ترجیحا) یا بدون او، ما چاره ای نداریم.” 6.

استوارت رودز در کاپیتول در 6 ژانویه 2021.
استوارت رودز در کاپیتول در 6 ژانویه 2021.فورد فیشر / News2Share

او همچنین بلافاصله پس از حمله، پس از ملاقات با سایر اعضای گروه در رستوران زیتون گاردن در ویرجینیا، از اقدامات نگهبانان سوگند در همان شب جشن گرفت.

او در شب 6 ژانویه نوشت: «میهن پرستان، روز طولانی بود، اما روزی بود که میهن پرستان شروع به ایستادن کردند.» «اکنون بایستید یا برای همیشه زانو بزنید. به سوگندهای خود احترام بگذارید میراث خود را به خاطر بسپار.”

پیش از صدور حکم روز پنجشنبه، پیتر شوارتز، که به یک کوبنده لاستیک چوبی مسلح بود و در جریان حمله به کنگره درگیر حملات متوالی به افسران بود، بیشترین زمان را برای یک متهم 6 ژانویه پشت میله های زندان داشت: فقط بیش از 14 سال. شوارتز قبلاً 38 محکومیت داشت.