هند بزرگترین انتخابات جهان را این هفته آغاز می کند. در اینجا چیزی است که شما باید بدانید



هندی‌ها روز جمعه در بزرگترین انتخابات دموکراتیک جهان به پای صندوق‌های رای می‌روند، زیرا نزدیک به یک میلیارد رای‌دهنده دولت بعدی خود را انتخاب می‌کنند و تصمیم می‌گیرند که آیا نارندرا مودی، نخست‌وزیر را برای سومین دوره ریاست‌جمهوری تحویل دهند یا خیر.

انتخابات عمومی 2024 در هفت مرحله در شش هفته آینده برگزار می شود که از 19 آوریل آغاز می شود.

رای دهندگان تصمیم خواهند گرفت که چه کسی کرسی های لوک سبها، مجلس سفلی پارلمان هند را برای پنج سال آینده پر کند. لوک سبها قدرتمندتر از دو مجلس پارلمان است.

هر حزب یا ائتلافی که اکثریت را به دست آورد، دولت را رهبری می کند و نخست وزیر بعدی را انتخاب می کند. تحلیلگران به طور گسترده انتظار دارند که حزب هندو-ملی گرای بهاراتیا جاناتا به رهبری مودی در انتخابات آتی یک پیروزی قاطع دیگر به دست آورد.

در اینجا دلیل اهمیت انتخابات هند است.

افزایش شهاب سنگ هند

تحت حکومت مودی، اقتصاد هند به ارتفاعات جدیدی رسیده است. این کشور در حال حاضر پنجمین اقتصاد بزرگ جهان با تولید ناخالص داخلی 3.7 تریلیون دلار است و قصد دارد تا سال 2027 به سومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود.

پرجمعیت‌ترین کشور جهان با 1.4 میلیارد نفر جمعیت، سریع‌ترین رشد اقتصادی را در جهان دارد. اقتصاد این کشور در سال مالی 2022-2023، 7.2 درصد رشد کرد که دومین رشد اقتصادی در میان کشورهای G20 است.

صندوق بین المللی پول پیش بینی می کند که اقتصاد هند در سال 2024 به 6.8 درصد و در سال 2025 به 6.5 درصد برسد، در حالی که رشد پیش بینی شده چین 4.6 درصد در سال 2024 و 4.1 درصد در سال 2025 خواهد بود.

این همش نیست.

بازار سهام هند در ماه دسامبر از هنگ کنگ پیشی گرفت و به چهارمین بازار بزرگ جهان تبدیل شد و اکنون بیش از 4 تریلیون دلار ارزش دارد.

تحلیلگران انتظار دارند که مودی برای سومین دوره پنج ساله متوالی پیروز شود و مسیر رشد هند را بیشتر کند.

«داستان رشد انجام نشده است. سویاش رای، معاون مدیر و همکار در کارنگی هند، به CNBC گفت، اما سرمایه‌گذاری‌های خصوصی و خارجی بسیار کم‌رنگ بوده و صادرات نیز کاهش یافته است. “بنابراین من احساس می کنم که ضعفی در حال ایجاد است.”

چیتیج باجپایی، پژوهشگر ارشد آسیای جنوبی در چتم هاوس، گفت که هند در سال گذشته روابط عمیق تری با غرب ایجاد کرده است و انتخاب مجدد مودی می تواند روابط ایالات متحده و هند را بیشتر تقویت کند.

او گفت که هند به عنوان “سنگ دفاعی در برابر چین” تلقی می شود زیرا دولت بایدن شرکت های آمریکایی را تشویق می کند تا عملیات تولید الکترونیک و فناوری را از چین به کشورهای دوست تر مانند هند منتقل کنند.

اگر دو کشور وجود داشته باشد که در آنها بالاترین درجه اجماع وجود دارد، آن چین به عنوان یک رقیب استراتژیک بلند مدت و هند به عنوان یک شریک استراتژیک بلند مدت است. باجپایی گفت که این تغییر نخواهد کرد.

مدعیان کلیدی

543 کرسی مورد رقابت در مجلس سفلی وجود خواهد داشت و حزب یا ائتلافی که حداقل 272 رای کسب کند، دولت را تشکیل خواهد داد.

دو رقیب اصلی عبارتند از ائتلاف به رهبری BJP معروف به اتحاد دموکراتیک ملی (NDA) و بلوک مخالف معروف به ائتلاف فراگیر توسعه ملی هند (INDIA).

ائتلاف اپوزیسیون سال گذشته با پیوستن بیش از 40 حزب مخالف تشکیل شد. این کنگره توسط کنگره ملی هند رهبری می شود که چهره اصلی آن راهول گاندی است – پسر راجیو گاندی، نوه ایندیرا گاندی، و نوه جواهر لعل نهرو، که همگی به عنوان نخست وزیر هند خدمت می کردند.

حزب کنگره که در بیشتر دوران پس از استقلال خود بر کشور حکومت می کرد، در انتخابات سال های 2014 و 2019 متحمل شکست های شدیدی شد.

در سال 2019، BJP در مجموع 303 کرسی را به دست آورد. همراه با اتحاد ملی دموکراتیک به رهبری BJP، 352 کرسی قطعی شد. کنگره ملی هند مخالف 52 کرسی در آن سال به دست آورد.

به گفته تحلیلگران، این بار، به طور گسترده انتظار می رود که بلوک ائتلافی BJP بار دیگر بر احزاب اپوزیسیون غلبه کند و به لطف ثبات سیاسی در دهه گذشته، سومین دوره تاریخی را به دست آورد.

«ثبات سیاست و ثبات سیاسی عمیقاً با یکدیگر مرتبط هستند. آمیتندو پالیت، پژوهشگر ارشد موسسه مطالعات جنوب آسیا، دانشگاه ملی سنگاپور، گفت: بنابراین انتظار می رود که دولتی که وارد می شود بتواند آن را حفظ کند.

او به سی‌ان‌بی‌سی گفت: «این سال مهمی برای هند خواهد بود، و من احساس می‌کنم هر کسی که دولت هند باشد، جهت‌گیری سیاست خارجی و جهت‌گیری سیاست اقتصادی به طور کلی بدون تغییر باقی می‌ماند.»

ظاهرا مودی در ماه مارس گفت که مطمئن است BJP و NDA در مجموع 400 کرسی را به دست خواهند آورد.

باجپایی از چتم گفت که این یک “نتیجه قطعی” است که BJP مودی امسال دوباره کنترل را در دست خواهد گرفت، اما “آنچه نامشخص است مقیاس پیروزی است.”

“شما نیازی به شکست BJP ندارید تا مخالفان پیروز شوند. تنها کاری که آنها باید انجام دهند این است که ثابت کنند برند مودی ضعیف شده است، اگر آنها به خوبی دفعه قبل عمل نکنند.»

نگرانی رای دهندگان

بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط مرکز مطالعات جوامع در حال توسعه، بیکاری مهمترین نگرانی بود برای 27٪ از 10000 مورد بررسی.

بیش از نیمی (62٪) از شرکت کنندگان در این نظرسنجی همچنین گفتند که یافتن شغل در پنج سال گذشته در دوره دوم ریاست جمهوری مودی دشوارتر شده است.

باجپایی گفت: «شما هنوز بخش بزرگی از جمعیت را دارید که فقیر هستند، بنابراین نابرابری‌های زیادی در سراسر کشور وجود دارد.

افزایش هزینه ها دومین نگرانی بزرگ است، به طوری که 23 درصد از رای دهندگان مورد بررسی گفتند که این نگرانی اصلی آنهاست. حدود 35 درصد از پاسخ دهندگان گفته اند کیفیت زندگی کاهش یافته بود در پنج سال گذشته

حدود 13 درصد گفتند که بزرگترین نگرانی آنها توسعه کشور است، در حالی که 8 درصد نیز فساد را مهم ترین دغدغه آنها می دانند.

انتخابات به تعداد

به گفته شورای روابط خارجی، این بزرگترین انتخابات هند تا کنون خواهد بود، با حدود 968 میلیون نفر برای رای دادن ثبت نام کرده اند که 48 درصد آنها زن هستند. رویترز گزارش داد که 18 میلیون رای دهنده برای اولین بار نیز وجود خواهد داشت.

به گفته کمیسیون انتخابات هند، با توجه به تعداد زیاد رای دهندگان، انتخابات هفت مرحله ای 44 روز از 19 آوریل تا 1 ژوئن در 554 حوزه انتخابیه به طول خواهد انجامید.

به گفته شرکت تحقیقاتی OpenSecrets مستقر در واشنگتن، انتظار می رود که انتخابات شش هفته ای بیش از انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا هزینه داشته باشد که در آن 14.4 میلیارد دلار هزینه شده است.

داده های این شرکت نشان می دهد که هند 8.6 میلیارد دلار برای انتخابات عمومی 2019 هزینه کرده است که 2.1 میلیارد دلار بیشتر از رقابت های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016 است.

نتایج در 4 ژوئن منتشر خواهد شد.

براساس داده های کمیسیون انتخابات، قوانین انتخابات بیان می کند که از آنجایی که باید در فاصله دو کیلومتری هر رای دهنده ثبت نام شده، یک مرکز رای دهی وجود داشته باشد، حدود یک میلیون مرکز رای گیری، 5.5 میلیون دستگاه الکترونیکی رای گیری و 15 میلیون کارمند و پرسنل امنیتی بر انتخابات نظارت می کنند. نشان داد.