شناگران چینی با وجود ناکامی در تست دوپینگ، مدال های المپیک را کسب کردند



سیدنی – برترین تنظیم کننده مبارزه با دوپینگ جهان می گوید 23 شناگر چینی علیرغم مثبت بودن آزمایش داروی ممنوعه قلب، برای شرکت در المپیک توکیو مجوز گرفتند، زیرا با مقامات چینی موافقت کرده و نمونه های آنها را آلوده کرده است.

آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ روز شنبه اعلام کرد که آزمایش داروی قلبی تری متازیدین در ماه‌های منتهی به آغاز بازی‌های المپیک توکیو در سال 2021 مثبت بوده است، اما مقامات چینی به آژانس گفته‌اند که نتایج مثبت ناشی از آلودگی بوده است.

اولیویه رابین، مدیر ارشد علم و پزشکی WADA در یک بیانیه خبری گفت: “در نهایت، ما به این نتیجه رسیدیم که هیچ مبنای مشخصی برای به چالش کشیدن آلودگی ادعا شده وجود ندارد.”

تیم 30 نفره شنای چین در توکیو موفق به کسب 6 مدال از جمله سه مدال طلا شد. بسیاری از ورزشکاران هنوز برای چین رقابت می کنند و انتظار می رود در المپیک پاریس در تابستان امسال شنا کنند.

گزارش هایی در مورد دوپینگ مثبت روز شنبه در روزنامه های دیلی تلگراف در سیدنی و نیویورک تایمز منتشر شد.

WADA به آنچه که «برخی پوشش‌های رسانه‌ای گمراه‌کننده و بالقوه توهین‌آمیز این هفته» خواند، پاسخ داد و روندی را که پس از اطلاع از آزمایش‌های مثبت انجام داد، توضیح داد.

سازمان جهانی مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد که آژانس مبارزه با دوپینگ ایالات متحده در اوایل سال 2020 – قبل از اینکه این پرونده مطرح شود – در مورد اتهامات مربوط به پوشش دوپینگ در چین اطلاعاتی دریافت کرده است، اما USADA هرگز با شواهد و مدارک دنبال نکرد.

تراویس تایگارت، مدیر عامل USADA، خبر آزمایش‌های مثبت چینی را «شکست‌کننده» خواند.

وی ادامه داد: «این بسیار ویرانگرتر است که یاد بگیریم آژانس جهانی ضد دوپینگ و آژانس ضد دوپینگ چین به طور مخفیانه این نکات مثبت را با رعایت نکردن منصفانه و یکنواخت قوانین جهانی که در مورد همه افراد دیگر در جهان اعمال می شود، زیر فرش برده اند. تایگارت گفت.

World Aquatics، که بر شنای جهانی نظارت دارد، به دیلی تلگراف گفت که مطمئن است «این (یافته‌های تحلیلی نامطلوب) با پشتکار و حرفه‌ای، و مطابق با تمام مقررات ضد دوپینگ قابل اجرا، از جمله قوانین جهانی ضد دوپینگ، بررسی شده است.»

دارویی که در مرکز این پرونده قرار داشت نیز دارویی بود که منجر به تعلیق اسکیت باز روسی کامیلا ولیوا در المپیک زمستانی پکن در سال 2022 شد.

در آن صورت، WADA به محض اطلاع از تست مثبت والیوا، به سرعت اقدام به تحریم کرد.

این پرونده آنچه را که بسیاری به عنوان نقص در سیستم جهانی ضد دوپینگ می‌دانند، تأکید می‌کند – که سازمان ضد دوپینگ خود یک کشور اغلب اولین خط دفاعی در دستگیری کلاهبرداری‌های مواد مخدر است و آن سازمان‌ها دارای سطوح مختلفی از انگیزه برای ایفای این نقش هستند.