دوستانی که از خودسوزی مردی در خارج از دادگاه ترامپ شوکه شده اند، می گویند که او مهربان بود اما مشکل داشت


وقتی داگ جانسون پیامی دریافت کرد که دوست بیش از یک دهه اش، ماکسول آزارلو، پس از خودسوزی در شهر نیویورک مرده است، باور نکرد.

جانسون به ان‌بی‌سی نیوز گفت: “من می‌گفتم، نه، شما شخص اشتباهی را انتخاب کردید. من کسی را نمی‌شناسم که این کار را انجام دهد.”

جانسون از روی کنجکاوی به صورت آنلاین تحقیقاتی انجام داد و این زمانی بود که چهره آزارلو را در یک مقاله مشاهده کرد.

ماکسول آزارلو
ماکسول آزارلواز طریق اینستاگرام

او گفت: “فقط بلافاصله، در کمال ناباوری، ستون فقراتم را لرزاند.”

آزارلو روز جمعه خود را در مقابل دادگاهی که محاکمه دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در آن برگزار می شد، به آتش کشید.

به گفته پلیس، او به مرکز پارک رفت، جایی که معترضان اجازه داشتند از خیابان دادگاه عبور کنند، یک کوله پشتی باز کرد و بروشورهای متعددی را روی زمین پرتاب کرد. سپس قوطی را بیرون آورد، شتاب دهنده مایعی را روی خودش ریخت، خودش را آتش زد و بعد روی زمین افتاد.

آزارلو، 37 ساله، بعداً بر اثر جراحات جان خود را از دست داد و دوستان و غریبه ها را به طور یکسان در تعجب فرو برد که چه چیزی او را به سمت اقداماتش سوق داد.

جانسون، که بخشی از همان گروه دوستان آزارلو در کارولینای شمالی بود، او را باهوش، خنده‌دار، کاریزماتیک و باهوش‌ترین انسانی توصیف می‌کند که تا به حال دیده است.

جانسون گفت: «من مدام اخبار را می‌شنوم، می‌دانید که چگونه او یک نظریه‌پرداز توطئه، یک افراط‌گرا بود – و بدیهی است که برای انجام کاری مانند او باید افراطی باشید. “اما تا آنجایی که تصویری که تاکنون از او کشیده شده است، من احساس می کنم که این تصویر واقعاً نادرست از او است.”

بی خود، اما مشکل

نگاهی اجمالی به رسانه های اجتماعی، دریچه کوچکی به افکار آزارلو می دهد. عکس‌های متعددی از جزوه‌هایی با نام‌های «دیپس — اسرار دنیای پوسیده ما» و «تاریخ واقعی جهان» در فیس‌بوک و اینستاگرام وی منتشر شد که بیانگر دیدگاه‌های ضد حکومتی است. او در جزوه های خود افراد قدرتمند را به اجرای طرح های پونزی متهم کرد و درباره سقوط و کودتای قریب الوقوع اقتصادی هشدار داد.

مکس آزارلو در خارج از دادگاه جنایی منهتن در شهر نیویورک
مکس آزارلو در خارج از دادگاه جنایی منهتن در شهر نیویورک، در 18 آوریل. دیوید دی دلگادو / گتی ایماژ

روز جمعه، یکی از کاربران در Substack با نام M. Crosby – کرازبی نام میانی آزارلو است – یک پست وبلاگی منتشر کرد که در آن نوشت که خارج از دادگاه ترامپ در شهر نیویورک خود را به آتش کشید. این نویسنده گفت که این “اقدام شدید اعتراضی برای جلب توجه به … یک کودتای آخرالزمانی فاشیستی جهانی است.”

مری پت کونی، که نه سال پیش در بنیاد لیبرتی هیل، یک سازمان غیرانتفاعی عدالت اجتماعی مستقر در لس آنجلس، با آزارلو کار می کرد، او را فردی فداکار توصیف کرد که “همیشه از کمک به مردم در صورت بروز مشکل” خوشحال بود.

کونی گفت: «او بسیار باهوش، کاملاً فداکار، بامزه و مهربان بود – این شخصی است که من به یاد دارم.

به گفته سخنگوی دانشگاه آزارلو در دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل تحصیل کرد و در سال 2009 با مدرک لیسانس در سیاست عمومی و مردم شناسی فارغ التحصیل شد. او همچنین مدرک کارشناسی ارشد خود را در برنامه ریزی شهری و منطقه ای با گرایش برنامه ریزی شهری و توسعه سیاست از دانشگاه راتگرز در نیوبرانزویک در سال 2012 دریافت کرد.

جانسون، دوست آزارلو از کارولینای شمالی، گفت: «سوگند می‌خورم، تا آنجا که تاریخ و سیاست و، می‌دانید، مطالعات اجتماعی، مسائل اجتماعی و مواردی از این دست، موضوعی وجود نداشت که او در آن آگاهی نداشته باشد». و مثل این بود که من چیزی را در گوگل تایپ کنم و بعد مکس اطلاعات را به من می ریزد، و او با آن دقیق بود.”

اما به گفته دوستانش، فراتر از درخشش آزارلو، به نظر می رسید که او مشکل دارد. هم جانسون و هم کونی گفتند آزارلو بعد از مرگ مادرش در آوریل 2022 به نظر می رسد تغییر کرده است.

کونی که از طریق فیس بوک با آزارلو در تماس بود، گفت که شخصیت پست های او پس از مرگ مادرش کمتر خوش اخلاق شد.

کونی گفت: «در پست‌های قبلی‌اش و تمام ارتباطات ما – (او) نگران، درستکار، آگاه و خوش‌روح بود. “مردی که کمی دیرتر آمد، کمی بیشتر از دیگران بدگو بود، سطح دیگری از عصبانیت داشت و آن را به شکلی بیان می کرد – نمی دانم کلمه درست چیست، اما انگار داشت فریاد می زد. به ما توجه کنیم که به او توجه کنیم، نه اینکه از او دفاع کنیم و آن را برای دنیا به اشتراک بگذاریم.»

در آگوست سال گذشته، آزارلو تصویری از جوراب‌های گیره‌دار را در فیس‌بوک خود منتشر کرد و نوشت: «سه روز در بخش روان بودم و تنها چیزی که به دست آوردم جوراب‌های مورد علاقه‌ی جدیدم بود».

آزارلو در انتهای کپشن نوشت: «به من دستبند زدند، هل دادند و در بخش روانی گذاشتند. “تا پس از ترخیص هیچ اطلاعاتی در مورد دلیل حضورم در آنجا به من داده نشد. اگرچه من مرتکب جرمی نشدم و پس از اولین ارزیابی آزاد شدم، اما تمام بررسی‌های سوابق (مانند موارد مربوط به مشاغل) یک حادثه با افسران پلیس را نشان می‌دهد که قابل حذف نیست. (البته تا زمانی که دولت را لغو نکنیم).

معلوم نیست قبل از اینکه آزارلو بگوید به بخش روانی متعهد است چه اتفاقاتی رخ داده است.

یک رشته دستگیری

به نظر می‌رسد حضور ادعایی آزارلو در یک بخش روانی قبل از یک رشته دستگیری در سنت آگوستین، فلوریدا، جایی که او قبل از مرگش در آن زندگی می‌کرد، بوده است.

در 19 آگوست 2023، آزارلو با پرتاب یک لیوان شراب به امضای رئیس جمهور سابق بیل کلینتون که بر روی دیواری در لابی کاسا مونیکا ریزورت و اسپا بود، طبق یک حکم قضایی متهم به شرارت جنایی شد. از اداره پلیس سنت آگوستین.

بنا به گزارش دستگیری، دو روز بعد، آزارلو به تفرجگاه بازگشت و بیرون ایستاد و در آنجا لباس زیر خود را درآورد، به مشتریان فریاد زد و فحش داد و موسیقی بلندگو را پخش کرد.

افسری که سعی کرد با آزارلو ارتباط برقرار کند، گفت: “او فقط شروع به فریاد زدن کرد و هیچ معنایی نداشت.” او به دلیل برهم زدن آرامش بازداشت شد. آزارلو به دلیل این حادثه که در اوایل ماه جاری به پایان رسید به حالت مشروط در آمد.

سه روز پس از آن، آزارلو دوباره به دلیل شرارت مجرمانه دستگیر شد، پس از اینکه در ویدئوی نظارتی مشاهده شد که ادعا می‌کرد در حال خرابکاری دارایی متعلق به یک سازمان غیرانتفاعی در شهرستان سنت جانز، از جمله نوشتن با نشانگر دائمی روی یکی از نشانه‌های آن‌ها بود. او همچنین در حال بالا رفتن از تخت وانت شخصی و عبور از وسایل آنها و همچنین برداشتن تابلویی که توسط کنترل آفات در خانه نصب شده بود که به آنها هشدار می داد حیوانات خانگی و کودکان را از چمن نگهداری کنند، دیده شد.

یکی از افسران اداره پلیس سنت آگوستین در گزارش دستگیری می نویسد: «آزارلو این علامت را اشتباه تعبیر می کرد و به من می گفت که شرکت کنترل آفات برای نابودی کودکان و سگ ها آنجاست.

آزارلو نیز در رابطه با این حوادث مشروط شد که اوایل ماه جاری به پایان رسید.

لحظات پایانی او

دو سال پس از مرگ مادرش، آزارلو راهی شهر نیویورک شد و در آنجا خودسوزی کرد. مشخص نیست چرا و چه زمانی آزارلو به شهر آمد، اما جوزف کنی، رئیس کارآگاهان NYPD گفت که او اوایل هفته گذشته به این شهر آمد و اعضای خانواده از حضور او بی‌اطلاع بودند.

وقتی از جانسون پرسیده شد که آیا دلیلی وجود دارد که آزارلو خارج از محاکمه ترامپ خودسوزی کند، جانسون گفت آزارلو به طور خاص نگران ترامپ نیست، اما به طور کلی درباره فساد همه سیاستمداران صحبت خواهد کرد.

جانسون در حالی که تلاش می‌کند بفهمد چرا دوستش این کار را می‌کند، امیدوار است مردم آزارلو را فقط در آخرین لحظات او به یاد نبرند.

جانسون گفت: «او حداقل سزاوار این است که به خاطر آدم خوبی که بود، فردی فداکار که بود، کاریزماتیک، دوست داشتنی و بخشنده به یاد بیاوریم. تمام چیزی که او می‌خواست برای مردم بهتر بود و مهم نبود شما را می‌شناخت یا نه. او برای همه بهتر می‌خواست.»

اگر شما یا شخصی که می شناسید در بحران است، با 988 تماس بگیرید تا به خط حیات خودکشی و بحران برسید. همچنین می‌توانید با این شبکه، که قبلاً به عنوان خط حیاتی پیشگیری از خودکشی ملی شناخته می‌شد، با شماره 8255-273-800 تماس بگیرید، با ارسال پیامک HOME به شماره 741741 با خط متن بحران تماس بگیرید یا به آن مراجعه کنید. SpeakingOfSuicide.com/resources.