جوانان پر استرس و پرکار چینی از خوردن چای صرف نظر می کنند و به قهوه می رسند


پکن – برای افراد بیشتری در چین، قهوه به فنجان چای تبدیل شده است.

بر اساس گزارشی که توسط World Coffee Portal منتشر شده است، سال گذشته، چین به عنوان کشور دارای برندترین کافی شاپ در جهان، از ایالات متحده پیشی گرفت. تعداد شعبه ها در چین در سال 2023 با رشد 58 درصدی به 50000 واحد رسید در حالی که این رقم در ایالات متحده حدود 40000 است.

بازار قهوه چین در گذشته تحت سلطه برندهای خارجی مانند استارباکس، تیم هورتونز کانادایی و قهوه کاستا از بریتانیا بود. اما آنها با رقابت فزاینده ای از سوی قهوه های زنجیره ای چینی مانند Luckin، Cotti و Manner و همچنین کافه های مستقل محلی در شهرهای بزرگ مانند پکن روبرو هستند.

برای کسانی که قهوه می‌نوشند، این به معنای انتخاب بیشتر از همیشه است، چه یک آمریکایینوی ساده یا یک لاته با طعم‌های گوشت خوک یا مشروب چینی.

اگرچه چای برای فرهنگ چینی پایه‌ای است، اما برخی از مصرف‌کنندگان جوان طبقه متوسط، کافئین قهوه را برای فشارهای بازار کار رقابتی و محل کار مناسب‌تر می‌دانند.

لی ییژه برای همگام شدن با فرهنگ کاری رقابتی چین، به افزایش انرژی قهوه روی آورد.
لی ییژه برای همگام شدن با فرهنگ کاری رقابتی چین، به افزایش انرژی قهوه روی آورد.فرد دوفور / NBC News

لی ییژه، 26 ساله، گفت که در دو سال گذشته نوشیدن قهوه را به عنوان راهی برای افزایش انرژی خود شروع کرده است.

لی، یک کارمند دولتی، در حالی که در یک کافی شاپ صنایع دستی در یک هوتونگ یا کوچه پکن نشسته بود، گفت: «قبلاً چای شیر می‌نوشیدم، اما اکنون به قهوه روی آورده‌ام.

ژانگ جیان، یک کارمند آزاد 33 ساله، گفت که تقریباً یک فنجان قهوه در روز، اغلب در Luckin می‌نوشد.

او گفت: “خرید راحت است زیرا فروشگاه ها همه جا هستند و قیمت ها نیز مقرون به صرفه است.”

او استرس شغلی زیاد و ساعات کاری طولانی که کارگران با آن مواجه هستند را از دلایل محبوبیت روزافزون قهوه و همچنین ماهیت اعتیادآور کافئین ذکر کرد.

او گفت: “همانطور که همکاران شروع به گرفتن این عادت می کنند، به تدریج فرهنگ قهوه شکل می گیرد.”

یک مشتری در کافی شاپ Metal Hands در پکن روی لپ تاپ کار می کند.
یک مشتری در کافی شاپ Metal Hands در پکن روی لپ تاپ کار می کند.فرد دوفور / NBC News

طبق گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده، تقاضای چین برای قهوه در فصل 2023-24 به حدود 5 میلیون کیسه خواهد رسید و این کشور را به هفتمین مصرف کننده بزرگ در جهان تبدیل می کند. این در مقایسه با بیش از 20 میلیون کیسه برای دو کشور بزرگ مصرف کننده قهوه، ایالات متحده و برزیل است.

Nirmit Limbachia، سرپرست پروژه غذا و نوشیدنی در Mordor Intelligence، یک شرکت تحقیقات بازار مستقر در هند، گفت: افزایش مصرف قهوه به سبک غربی در چین را می توان به تغییر ترجیحات سبک زندگی نسبت داد زیرا افراد بیشتری درآمد قابل تصرف بیشتری دارند. او گفت که شهرنشینی، جهانی شدن و گسترش سریع کافی شاپ های داخلی و خارجی نیز فرهنگ قهوه بین المللی را “در دسترس تر و آشناتر” کرده است.

پورتال جهانی قهوه گفت: سال گذشته، لاکین از استارباکس به عنوان بزرگترین زنجیره قهوه در چین، بزرگ‌ترین بازار استارباکس پس از افتتاح بیش از 5000 فروشگاه در چین در سال 2023 با مجموع بیش از 13000 فروشگاه، در مقایسه با بیش از 6800 فروشگاه برای استارباکس پیشی گرفت. استارباکس که سال گذشته 785 فروشگاه در چین افتتاح کرد.

این شرکت آمریکایی گفته است که قصد دارد تا سال آینده 9000 فروشگاه در کشور داشته باشد.

ژانگ گفت که «تعجب‌آور» است که ببینیم Luckin اکنون، هفت سال پس از تأسیس در پکن، چند فروشگاه دارد.

وقتی لاکین برای اولین بار ظهور کرد، او گفت: «آنها ادعا کردند که قهوه مردم چین هستند. در آن زمان، بسیاری از مصرف کنندگان در مورد توانایی Luckin برای دوام و حفظ ثبات شک داشتند.

این تردید تنها در سال 2020 تقویت شد، زمانی که مشخص شد لاکین ارقام فروش سال قبل را بیش از 300 میلیون دلار افزایش داده است. این شرکت از آن زمان از ورشکستگی خارج شده و مدیرانی را که درگیر این رسوایی بودند، جایگزین کرده است.

لیمباچیا گفت، لاکین و سایر زنجیره‌های داخلی با «گسترش به شهرهای جدید، ارائه قیمت‌های رقابتی، و استفاده از فناوری برای سفارش‌دهی و خدمات تحویل راحت» به دام افتاده‌اند.

او ادامه داد: «قهوه‌های زنجیره‌ای داخلی اغلب بر بومی‌سازی در عرضه‌های خود تأکید می‌کنند و مواد و طعم‌های سنتی چینی را در منوی غذایی خود می‌گنجانند.» آنها همچنین تمایل دارند از نظر محیط و خدمات به ترجیحات مصرف کنندگان چینی پاسخ دهند.

در این ماه، Luckin فروشگاهی را در شهر شنژن در جنوب چین افتتاح کرد که با Kweichow Moutai، یک برند لوکس از بایجیو (baijiu) روح چینی مشترک، مارک تجاری مشترک دارد. این فروشگاه قصد دارد از موفقیت یک لاته تزریق شده با باجیو که این دو شرکت در سال گذشته با یکدیگر همکاری کردند، سرمایه گذاری کند، که طبق گفته Limbachia در روز اول 5.42 میلیون فنجان فروخت و در مجموع بیش از 900 میلیون یوان (124 میلیون دلار) فروش داشت.

وانگ زیچن، 29 ساله، صاحب کافه سابق در پکن، می گوید: «افزودن بایجیو در قهوه یک شیرین کاری تجاری است، اما در عین حال به عادات نوشیدنی مردم چین کمک می کند.

وانگ زیچن، صاحب کافه سابق، در قهوه SIP در پکن.
وانگ زیچن، صاحب کافه سابق، در قهوه SIP در پکن.فرد دوفور / NBC News

استارباکس، که از سال 1999 در چین حضور دارد، می‌گوید بازار قهوه چین هنوز در حال تکامل است و «هنوز به طور کامل به سطحی نرسیده است».

بلیندا وونگ، رئیس و یکی از مدیران اجرایی Starbucks چین، در یک تماس مالی در ژانویه گفت: «شما شاهد هجوم رقبای بازار انبوه هستید که بر گسترش سریع فروشگاه و تاکتیک‌های قیمت پایین برای اجرای آزمایشی متمرکز شده‌اند. “این به مرور زمان از بین خواهد رفت.”

لیمباچیا گفت که این رقابت باعث شده است تا زنجیره های خارجی مانند استارباکس توجه بیشتری به ذائقه چینی داشته باشند، از جمله “تنظیم گزینه های منو، انطباق طرح فروشگاه ها و ایجاد مشارکت با مشاغل محلی”.

برای سال نو قمری در ماه فوریه، استارباکس یک لاته با طعم گوشت خوک با نسخه محدود در 25 فروشگاه رزرو خود به قیمت 68 یوان (9.45 دلار) عرضه کرد. این نوشیدنی که با یک تکه گوشت خوک تزئین شده و روی آن مقداری سس گوشت خوک ریخته شده است، از گوشت خوک پخته شده Dongpo الهام گرفته شده است، یک غذای کلاسیک از شرق چین که در مجالس سنتی خانوادگی سرو می شود.

وانگ بینکی در کافی شاپ مر در پکن.
وانگ بینکی در کافی شاپ مر در پکن.فرد دوفور / NBC News

وونگ گفت، در حالی که این شرکت قصد دارد چنین نوآوری‌های محصولی را «شماره‌گیری» کند، «علاقه‌ای به ورود به جنگ قیمت‌ها ندارد».

او گفت: «ما بر کسب رشد پایدار با کیفیت بالا اما سودآور تمرکز کرده‌ایم. “هدف ما این است که بهترین و پیشرو در بازار پریمیوم باشیم.”

لیمباچیا گفت که هم زنجیره‌های داخلی و هم خارجی می‌توانند انتظار رشد مداوم داشته باشند، زیرا مصرف قهوه در فرهنگ چین بیشتر می‌شود، برای مثال از طریق گسترش به شهرهای کوچکتر و مناطق روستایی.

وانگ، صاحب سابق کافه، گفت که افراد مسن نیز شروع به نوشیدن قهوه کردند.

او گفت: «از آنجایی که قهوه به یک نوشیدنی ملی تبدیل می‌شود، فراگیرتر و متنوع‌تر می‌شود و سپس محبوب‌تر می‌شود.» برای کافه‌ها، افزایش مشتریان به این معنی است که کل صنعت در حال توسعه برای بهتر شدن است.»