تحقیقات نشان می‌دهد که بوریس جانسون عمداً پارلمان را بر سر «پارتی گیت» گمراه کرده است


کمیته ای متشکل از قانونگذاران روز پنجشنبه پس از یک تحقیق یک ساله اعلام کرد که بوریس جانسون، نخست وزیر سابق، عمداً پارلمان را درباره احزاب قرنطینه که اعتبار او را تضعیف کرده و به سقوط او کمک کرده، گمراه کرده است.

یک گزارش تند از سوی کمیته امتیازات مجلس عوام نشان داد که اقدامات جانسون چنان نقض آشکار قوانین است که 90 روز تعلیق پارلمان را تضمین می کند. این توصیه در حالی که کیفرخواست نکوهیده ای نسبت به رفتار نخست وزیر سابق است، تا حد زیادی نمادین است زیرا جانسون روز جمعه پس از اینکه کمیته نتیجه گیری های خود را به او اطلاع داد، با عصبانیت از سمت قانونگذار کناره گیری کرد.

جانسون، 58 ساله، هفته گذشته کمیته را به عنوان یک “دادگاه کانگورو” توصیف کرد که برای بیرون راندن او از پارلمان “شکار جادوگر” انجام داد. اکثریت هفت عضو این هیئت از حزب محافظه کار جانسون هستند.

این گزارش تنها آخرین قسمت از رسوایی «پارتی گیت» است که از زمانی که سازمان‌های خبری محلی فاش کردند که اعضای کارکنان جانسون مجموعه‌ای از مهمانی‌ها را در سال‌های 2020 و 2021 برگزار کردند، زمانی که این تجمعات به دلیل محدودیت‌های همه‌گیر ممنوع شد، توجه قانون‌گذاران را پرت کرد. مجلس عوام اکنون گزارش کمیته را مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد و تصمیم خواهد گرفت که آیا این گزارش با یافته های هیئت و تحریم های توصیه شده مطابقت دارد یا خیر. کمیته امتیازات پارلمان 14 ماه را صرف بررسی رفتار جانسون در مورد “پارتی گیت” کرده است. محدودیت های COVID-19 که دولت او بر این کشور اعمال کرده بود.

جانسون، 58 ساله، روز جمعه پس از اینکه کمیته از قبل به او اطلاع داد که تحریم خواهد شد، با عصبانیت از سمت خود کناره گیری کرد. او کمیته هفت نفره را – که شامل محافظه‌کاران حاکم و اعضای حزب مخالف بود – به عنوان یک “دادگاه کانگورو” توصیف کرد و مخالفان سیاسی را متهم کرد که او را در “شکار جادوگر” بیرون کرده‌اند.

روز چهارشنبه، در آستانه انتشار گزارش، جانسون همچنین از برنارد جنکین، ارشدترین عضو محافظه‌کار این پنل، به دلیل این ادعا که خودش محدودیت‌های همه‌گیری را شکسته است، خواست استعفا دهد.

دیزی کوپر، معاون رهبر اپوزیسیون لیبرال دموکرات ها، گفت که این اقدام “یک تاکتیک معمولی حواس پرتی از جانب بوریس جانسون است که این واقعیت را که او قانون را زیر پا گذاشته و در مورد آن دروغ گفته است، تغییر نمی دهد.”

اگر معلوم می شد که دروغ گفته و به پارلمان تحقیر می کند، جانسون از مجلس عوام تعلیق می شد. تعلیق 10 روزه یا بیشتر به این معنی بود که رای دهندگان جانسون در کرسی حومه لندن می توانستند برای برکناری او و انتخاب یک قانونگذار جدید درخواست دهند.

گزارش بوریس جانسون پارتی گیت
بوریس جانسون در 14 ژوئن 2023 در نزدیکی خانه خود در خارج از لندن در حال دویدن است. جاستین تالیس / خبرگزاری فرانسه – گتی ایماژ

اقدام جانسون برای خروج از پارلمان به این معنی است که او دیگر نمی تواند تعلیق شود و کرسی او در Uxbridge و South Ruislip در یک انتخابات ویژه ماه آینده رقابت خواهد شد.

جانسون و همسرش کری، سال گذشته توسط پلیس متروپولیتن به دلیل نقض قوانین COVID در جشن تولد جانسون در محل اقامت و دفتر کارش در خیابان داونینگ در ژوئن 2020 جریمه شدند.

نخست وزیر فعلی ریشی سوناک نیز در میان ده ها نفری بود که برای یک سری مهمانی های اداری و “جمعه های وقت شراب” در سال های 2020 و 2021 در ساختمان های دولتی اخطارهای جریمه ثابت صادر شد.

افشای تجمعات مشروب الکلی، که در زمانی برگزار شد که میلیون ها نفر از دیدن عزیزانشان یا حتی شرکت در مراسم تشییع جنازه خانواده منع شده بودند، خشم بسیاری از بریتانیایی ها را برانگیخت و به مجموعه ای از رسوایی های اخلاقی که منجر به سقوط جانسون شد، افزود. جانسون تابستان گذشته پس از خروج دسته جمعی مقامات دولتی در اعتراض به رهبری وی از نخست وزیری استعفا داد.

جانسون اذعان کرد که قانونگذاران را گمراه کرده است، زمانی که به آنها اطمینان داد هیچ قانونی نقض نشده است، اما او اصرار داشت که این کار را عمدا انجام نداده است.

او در ماه مارس به کمیته گفت که «صادقانه معتقد است» پنج گردهمایی که در آن شرکت کرده بود، از جمله اعزام کارکنان و جشن تولد غافلگیرکننده‌اش، «گردهمایی‌های کاری قانونی» بود که هدف آن تقویت روحیه کارکنان پرکار در مواجهه با یک حادثه مرگبار بود. پاندمی.

او همچنین گفت که “مشاوران مورد اعتماد” به او اطمینان دادند که نه قوانین الزام آور قانونی و نه دستورالعمل دولت برای ویروس کرونا نقض نشده است.