مخالفان مودی افتتاح ساختمان جدید پارلمان را تحریم می کنند زیرا نخست وزیر کریدور برق هند را تغییر می دهد


احزاب اصلی اپوزیسیون هند روز یکشنبه افتتاح ساختمان جدید پارلمان توسط نخست وزیر نارندرا مودی را در نمایشی نادر از اتحاد علیه حزب حاکم ملی گرای هندو که 9 سال در قدرت سپری کرده و به دنبال سومین دوره انتخابات عمومی سال آینده است، تحریم کردند.

مودی پارلمان جدید را در پایتخت دهلی نو با اقامه نماز در حالی که کشیش های هندو سرودهای مذهبی می خواندند در آغاز مراسم افتتاح کرد. احزاب اپوزیسیون از این رویداد انتقاد کردند و گفتند که نخست وزیر، رئیس جمهور دروپادی مورمو را که تنها دارای اختیارات تشریفاتی است اما رئیس دولت و بالاترین مقام قانون اساسی است، کنار گذاشته است.

مودی مدت کوتاهی پس از افتتاح در توییتر نوشت: «انشاالله این ساختمان نمادین مهد توانمندی باشد، رویاها را شعله ور کند و آنها را به واقعیت تبدیل کند.

وزرای ارشد حزب مودی و رهبران شرکای ائتلاف آن در مراسم تحلیف شرکت کردند، اما حداقل 19 حزب اپوزیسیون از این مراسم که مصادف با سالگرد تولد یک ایدئولوگ ناسیونالیسم هندو بود، صرفنظر کردند.

احزاب اپوزیسیون روز چهارشنبه در بیانیه ای گفتند که “تصمیم مودی برای افتتاح این ساختمان توسط خودش” “توهین بزرگ” به دموکراسی هند است و افزودند که دولت حاکم، قانونگذاران مخالف را “رد صلاحیت، تعلیق و خاموش کرده است” در حالی که “قانون بحث برانگیز” را تصویب کرده است. بحث کمی

احزاب گفتند: «وقتی روح دموکراسی از مجلس بیرون کشیده شد، ما هیچ ارزشی در ساختمان جدید پیدا نمی کنیم.

آمیت شاه وزیر کشور قدرتمند هند گفت اپوزیسیون این مراسم را سیاسی کرده است و دیگر رهبران حزب مودی گفتند این تحریم توهین به نخست وزیر است.

ساختمان جدید مثلثی شکل – که با هزینه تخمینی 120 میلیون دلار ساخته شده است – بخشی از بازسازی 2.8 میلیارد دلاری دفاتر و اقامتگاه های دوران بریتانیا در مرکز دهلی نو است که شامل بلوک هایی از ساختمان ها برای استقرار وزارتخانه ها و ادارات دولتی و مودی است. اقامتگاه خصوصی جدید کل پروژه که “Central Vista” نام دارد در 1.9 مایل گسترده شده است.

این پروژه در سال 2019 اعلام شد و مودی یک سال بعد در دسامبر 2020 پایه و اساس آن را گذاشت.

این طرح با انتقاد شدید سیاستمداران مخالف، معماران و کارشناسان میراث مواجه شده است، که بسیاری از آنها آن را از نظر زیست محیطی غیرمسئولانه، تهدیدی برای میراث فرهنگی و بسیار گران خوانده اند.

خشم در سال 2021 زمانی افزایش یافت که حداقل 12 حزب مخالف زمان بندی پروژه را زیر سوال بردند و گفتند که این پروژه در حالی ساخته شده است که کشور با افزایش ویرانگر موارد کروناویروس روبرو شده است. آنها بازسازی را به عنوان “پروژه بیهوده” مودی نامیدند و گفتند که ساخت آن بر از دست دادن زندگی و معیشت در طول همه گیری در اولویت است.

یک سال پیش از آن، گروهی متشکل از 60 نفر از کارمندان سابق دولت نامه ای سرگشاده به مودی نوشتند تا ارزش معماری ساختمان قدیمی پارلمان را برجسته کنند و گفتند که طرح جدید میراث فرهنگی منطقه را “به طور غیرقابل برگشت” نابود خواهد کرد.

دولت مودی گفته است که بازسازی ضروری است زیرا ساختمان قدیمی تر “نشانه هایی از پریشانی و استفاده بیش از حد را نشان می دهد” و اینکه طرح جدید “میراث و سنت های کشور را ترکیب می کند.”

ساختمان تازه افتتاح شده درست روبه‌روی پارلمان قدیمی هند قرار دارد، ساختاری مدور که توسط معماران بریتانیایی در اوایل قرن بیستم طراحی شده است. ساختمان جدید چهار طبقه در مجموع دارای 1272 صندلی در دو اتاق است که تقریباً 500 صندلی بیشتر از ساختمان قدیمی است.

در جریان مراسم تلویزیونی یکشنبه، مودی بر عصای طلایی سلطنتی سجده کرد و بعداً آن را در نزدیکی صندلی سخنران نصب کرد.

حزب بهاراتیا جاناتا به رهبری مودی گفته است که عصا نماد انتقال قدرت زمانی است که در آستانه استقلال هند از بریتانیا در سال 1947 به اولین نخست وزیر این کشور هدیه شد. منتقدان و رهبران مخالف مودی، تاریخی بودن عصا را زیر سوال بردند و گفتند که این نشان مناسب است. به یک سلطنت، نه یک دموکراسی.

طرفداران مودی، پارلمان جدید را تلاش نخست وزیر برای بازسازی کریدور قدرت هند و برهم زدن میراث استعماری این کشور می دانند.

سال گذشته، مودی یک خیابان استعماری بازسازی‌شده را در قلب دهلی نو افتتاح کرد که برای رژه‌های نظامی تشریفاتی استفاده می‌شود. این بلوار قبلاً «راجپات» یا کینگزوی نامیده می‌شد، اما حزب مودی آن را به «مسیر کارتاویا» یا جاده‌ای به سمت وظیفه تغییر داد، با این استدلال که نام قدیمی «نماد برده‌داری» است که «برای همیشه پاک شده است».

بسیاری از این اقدامات از سوی دولت حاکم مودی با انتقاد شدید مواجه شده است، اما جنجال بر سر ساختمان جدید پارلمان جنجالی ترین بوده است.

این تنها چند ماه پس از اعتراض رهبران اپوزیسیون به رد صلاحیت راهول گاندی، رهبر کنگره از پارلمان در یک پرونده توهین آمیز به دلیل اظهاراتی است که وی در مورد نام خانوادگی مودی بیان کرده بود.

ساعاتی پیش از افتتاح مجلس جدید، جیرام رامش، دبیر کل حزب کنگره بار دیگر از مودی انتقاد کرد.

وی در توییتی نوشت: «نخست وزیر مستبد خود ستایشگر با تحقیر کامل رویه های پارلمان، که به ندرت در پارلمان شرکت می کند یا در آن شرکت می کند، ساختمان پارلمان جدید را در سال 2023 افتتاح می کند.