اسپیس ایکس موشک غول پیکر استارشیپ را در آزمایش پد حیاتی مشتعل کرد


اسپیس ایکس یک گام بزرگتر به ارسال فضاپیمای غول پیکر استارشیپ خود به مدار است و آزمایش شلیک موتور را در روز پنجشنبه در سکوی پرتاب انجام می دهد.

سی و یک موتور از 33 موتور تقویت کننده مرحله اول به طور همزمان برای حدود 10 ثانیه در جنوب تگزاس مشتعل شدند. تیم قبل از ارسال فرمان شلیک یک موتور را خاموش کرد و موتور دیگر خاموش شد – “اما هنوز موتورهای کافی برای رسیدن به مدار!” ایلان ماسک از اسپیس ایکس توییت کرد.

ماسک تخمین می زند که اولین پرواز آزمایشی استارشیپ در مداری ممکن است در ماه مارس انجام شود، اگر تجزیه و تحلیل های آزمایشی و آماده سازی های باقی مانده به خوبی انجام شود.

تقویت کننده همانطور که در طول آزمایش برنامه ریزی شده بود به پد لنگر می ماند. هیچ نشانه ای از آسیب جدی به برج پرتاب وجود نداشت.

اسپیس ایکس 31 موتور از 33 موتور رپتور را در طی آزمایش آتش استاتیک تقویت کننده Starship در سکوی پرتاب در بوکا چیکا، تگزاس مشتعل می کند.
اسپیس ایکس در 9 فوریه 2023 آزمایش آتش استاتیک تقویت کننده Starship را در سکوی پرتاب در بوکا چیکا، تگزاس انجام می دهد.مایکل رابرتز/AP

ناسا روی استارشیپ حساب می کند تا طی چند سال آینده فضانوردان را به سطح ماه برساند و با کپسول اوریون خود در مدار ماه ارتباط برقرار کند. در ادامه مسیر، ماسک می خواهد از کشتی های ستاره ای ماموت برای فرستادن جمعیت به مریخ استفاده کند.

فقط تقویت کننده فوق سنگین مرحله اول با ارتفاع 230 فوت (69 متر) برای آزمایش روز پنجشنبه استفاده شد. مرحله دوم مربوط به اینده – بخشی که در واقع روی ماه و مریخ فرود می آید – در آشیانه ای بود که برای پرواز آماده می شد.

در مجموع، برج Starship 394 فوت (120 متر) است که آن را به بزرگترین و قدرتمندترین موشک ساخته شده تبدیل می کند. این موشک قادر به تولید 17 میلیون پوند نیروی رانش پرتاب است که تقریباً دو برابر موشک ماه ناسا است که در اواخر سال گذشته یک کپسول خالی را به ماه فرستاد و برگشت.

اسپیس ایکس در پاییز گذشته 14 موتور استارشیپ را روشن کرد و ماه گذشته آزمایش سوخت رسانی را در سکو انجام داد.

دسته‌های پرندگان پراکنده شدند و موتورهای استارشیپ زنده شدند و توده‌های تیره غلیظی از دود را در سراسر مجتمع پرتاب استارشیپ که Starbase نامیده می‌شد فرستادند. این در جنوبی ترین نقطه تگزاس در نزدیکی روستای بوکا چیکا، نزدیک به مرز مکزیک واقع شده است.