قوانین رای گیری جدید آریزونا که مستلزم اثبات شهروندی است تبعیض آمیز نیستند، طبق قوانین قضات



فینیکس – یک قاضی فدرال مفاد قوانین جدید آریزونا را تایید می‌کند که از شهرستان‌ها می‌خواهد وضعیت رای‌دهندگان ثبت‌نام‌شده‌ای را که مدرکی مبنی بر تابعیت ایالات متحده ارائه نکرده‌اند تأیید کنند و اطلاعات ثبت نام رای‌دهندگان را با پایگاه‌های اطلاعاتی مختلف دولتی بررسی کنند.

سوزان بولتون، قاضی منطقه ای ایالات متحده، در حکمی در روز پنجشنبه به این نتیجه رسید که قانونگذاران آریزونا هنگام تصویب قوانین، تبعیض قائل نشدند و ایالت در جلوگیری از تقلب در رأی دهندگان و محدود کردن رأی دادن به افراد واجد شرایط رأی دادن، منفعت دارد.

او نوشت: “با در نظر گرفتن شواهد به طور کلی، دادگاه به این نتیجه می رسد که منافع آریزونا در جلوگیری از رای دادن افراد غیرشهروندی و ارتقای اعتماد عمومی در انتخابات آریزونا، بیشتر از بار محدودی است که رای دهندگان ممکن است در صورت نیاز به ارائه (اثبات اسناد شهروندی) با آن مواجه شوند.”

با این حال، بولتون گفت که الزام افرادی که از فرم ثبت نام ایالتی استفاده می کنند تا ایالت یا کشور محل تولد خود را درج کنند، مفاد قانون حقوق مدنی و بخشی از قانون ثبت نام ملی رای دهندگان را نقض می کند. او توضیح داد که انجام این کار منجر به بررسی فقط شهروندان تابعیت شده بر اساس باورهای ذهنی ثبت کنندگان شهرستان مبنی بر اینکه یک فرد دارای تابعیت غیر شهروند است، می شود.

این حکم طولانی، خلاصه ای از شهادت یک دادگاه در اواخر سال 2023 است که در آن کارشناسان درباره سابقه تبعیض آریزونا در آریزونا شهادت دادند. این شامل آزمون‌های سوادآموزی بود که به طور مؤثری رای‌دهندگان بومی آمریکا و لاتین تبار را از مشارکت و پاکسازی فهرست رأی‌دهندگان در دهه‌های 1970 و 80 منع می‌کرد که مانعی برای ثبت نام مجدد اقلیت‌ها برای رأی دادن ایجاد کرد.

قاضی نوشت که این گذشته بود و اشاره کرد که هیچ مدرکی از سوی شاکیان ارائه نشده است که نشان دهنده قصد قانونگذاران برای سرکوب ثبت نام رای دهندگان اعضای گروه های اقلیت یا شهروندان تابعیت شده در هنگام بررسی لوایح در سال 2022 باشد.

این قوانین در بحبوحه موجی از پیشنهادات به تصویب رسید که جمهوری خواهان پس از پیروزی جو بایدن در آریزونا بر دونالد ترامپ در سال 2020 ارائه کردند.

در حکم قبلی، بولتون الزامی را در قانون آریزونا مسدود کرد که افرادی که از فرم ثبت نام رای دهندگان فدرال استفاده می‌کنند، اگر می‌خواهند به رئیس‌جمهور رای بدهند یا از سیستم رای از طریق پست ایالتی استفاده کنند، مدارک بیشتری برای شهروندی ارائه کنند. قاضی حکم داده بود که این مقررات توسط قانون ثبت نام رای دهندگان فدرال در سال 1993 مغایرت دارد.

او همچنین حکم داده بود که یک فرمان رضایت در سال 2018، آریزونا را از اجرای الزامات جدید خود برای رد هر گونه فرم ثبت نام رأی دهندگان ایالتی که با مدرک شهروندی همراه نیست، باز می دارد. در این فرمان آمده است که آریزونا ممکن است فرم ثبت نام رای دهندگان ایالتی معتبر را بدون مدرک شهروندی رد نکند، بلکه باید چنین متقاضی را برای انتخابات فدرال ثبت نام کند.

آریزونا موظف است فرم ثبت نام فدرال را بپذیرد، اما هرکسی که مدرک شهروندی را ارائه ندهد، فقط مجاز است به رئیس جمهور، مجلس نمایندگان یا سنا ایالات متحده رأی دهد. فرم فدرال افراد را ملزم می کند که سوگند یاد کنند که شهروند ایالات متحده هستند، اما هیچ نیازی برای اثبات وجود ندارد.

از زمانی که دادگاه عالی ایالات متحده در سال 2013 رای داد که آریزونا نمی تواند برای مردم برای رای دادن در انتخابات ملی نیاز به مدرکی برای اثبات شهروندی داشته باشد، رای دهندگانی که فقط فدرال هستند، موضوع کشمکش های سیاسی بوده اند. ایالت با ایجاد دو دسته از رای دهندگان پاسخ داد: کسانی که می توانند در همه نژادها رای دهند و کسانی که فقط می توانند در انتخابات فدرال رای دهند.

پس از تصویب در آرای خط حزبی، فرماندار جمهوری خواه وقت، داگ دوسی، این اقدامات را به قانون امضا کرد.

دوسی در نامه ای در مارس 2022 هنگام تأیید یکی از پیشنهادها نوشت: «صداقت در انتخابات به معنای شمردن هر رأی قانونی و ممنوعیت هرگونه تلاش برای رأی دادن غیرقانونی است».

این قوانین توسط گروه های حقوق رای و وزارت دادگستری ایالات متحده به چالش کشیده شد. آنها استدلال کردند که قوانین جدید ثبت نام رای دهندگان را دشوارتر می کند. برخی همچنین پیشنهاد کردند که اساسنامه تلاشی برای بازگرداندن این موضوع به دادگاه عالی محافظه‌کارتر است.

در حالی که حامیان گفتند که این اقدامات تنها بر رأی دهندگانی تأثیر می گذارد که مدرک شهروندی خود را نشان نداده اند، طرفداران رأی گیری ادعا کردند که صدها هزار نفر که اخیراً ثبت نام رأی دهندگان یا گواهینامه رانندگی خود را به روز نکرده اند ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند.

در این حکم آمده است که آریزونا از سال 2005 به مدرکی برای اثبات شهروندی نیاز دارد و قوانین جدید این الزام را تکمیل می کند تا اطمینان حاصل شود که غیرشهروندان برای رای دادن یا ماندن در فهرست رای دهندگان ثبت نام نمی کنند.

یکی از دو اقدامی که توسط بولتون مورد بررسی قرار گرفت، مقامات انتخابات ایالتی را ملزم می‌کند که اطلاعات ثبت نام را با پایگاه‌های اطلاعاتی مختلف دولتی بررسی کنند تا بتوانند تابعیت خود را ثابت کنند و هر کسی را که نمی‌توانند پیدا کنند به دادستان گزارش کنند.

در این حکم آمده است: «دادگاه متوجه می‌شود که اگرچه ممکن است این اتفاق بیفتد، اما رای دادن غیرشهروندی در آریزونا بسیار نادر است، و تقلب در رأی‌دهندگان غیرشهروندی در آریزونا همچنان نادرتر است». “اما در حالی که قوانین رای گیری به احتمال زیاد به طور معنی داری رای گیری غیرشهروندی در آریزونا را کاهش نمی دهد، آنها می توانند به جلوگیری از ثبت نام یا رای دادن غیرشهروندان کمک کنند.”