قاضی کلرادو پیشنهاد دور نگه داشتن ترامپ از رای گیری ایالتی 2024 را رد کرد



یک قاضی کلرادو روز جمعه تلاش برای دور نگه داشتن دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در انتخابات ایالتی در سال 2024 را رد کرد.

سارا بی والاس، قاضی دادگاه منطقه ای کلرادو، حکمی را در مورد پرونده صلاحیت ترامپ در انتخابات صادر کرد و به وزیر امور خارجه کلرادو دستور داد ترامپ را در انتخابات اولیه ایالت برای سال آینده قرار دهد.

این حکم پس از آنکه دادگاه‌های مینه‌سوتا و میشیگان این ماه تلاش‌های قانونی مشابهی را برای رد صلاحیت او از نامزدی برای ریاست جمهوری در این ایالت‌ها رد کردند، این حکم پیروزی دیگری برای ترامپ است.

گروهی از رای دهندگان کلرادو در ماه سپتامبر علیه کاندیداتوری ترامپ اعتراض قانونی کردند و استدلال کردند که تلاش های او برای لغو نتایج انتخابات 2020 و رفتار او و رفتار او پیرامون شورش در 6 ژانویه 2021، بخش 3 از اصلاحیه چهاردهم قانون اساسی را نقض می کند. او را واجد شرایط تصدی پست نمی کند.

والاس در حکم خود دریافت که ترامپ با برانگیختن شورش در 6 ژانویه 2021 دست به شورش زد، اما رئیس جمهور مشمول بخش 3 نیست زیرا آنها “افسر ایالات متحده” نیستند.

او مخالفت کرد که بخش سه از اصلاحیه چهاردهم در مورد ترامپ اعمال می شود و خاطرنشان کرد که بند مورد بحث به صراحت تمام پست های منتخب فدرال را فهرست می کند، اما شامل رئیس جمهور نمی شود.

«در حالی که دیوان موافق است که استدلال‌های متقاعدکننده‌ای از هر دو طرف وجود دارد، دادگاه معتقد است که غیبت رئیس‌جمهور از فهرست سمت‌هایی که اصلاحیه در مورد آنها اعمال می‌شود، همراه با این واقعیت که بخش سوم تصریح می‌کند که سوگند رد صلاحیت، سوگند «حمایت» است. والاس نوشت: “قانون اساسی در حالی که سوگند ریاست جمهوری “حفظ، محافظت و دفاع از” قانون اساسی است.

وی افزود: «به نظر دادگاه به هر دلیلی تهیه‌کنندگان بخش سوم قصد نداشتند فردی را که فقط سوگند ریاست‌جمهوری را ادای سوگند یاد کرده است، در بر گیرند.»

وکیل گروهی از رای دهندگان که اعتراض قانونی را مطرح کردند گفت که آنها تجدیدنظر خواهند کرد.

شان گریمزلی، وکیل دادگستری در بیانیه‌ای گفت: «دادگاه دریافت که دونالد ترامپ پس از بررسی دقیق و کامل شواهد، دست به شورش علیه قانون اساسی زده است. درخواست تجدید نظر، یعنی اینکه آیا بخش 3 از اصلاحیه چهاردهم در مورد روسای جمهور شورشی اعمال می شود یا خیر. ما معتقدیم که این کار را می‌کند.»

یک وکیل ترامپ بلافاصله به درخواست اظهار نظر جمعه شب پاسخ نداد.

در این شکایت ترامپ پس از ادای سوگند به حمایت و دفاع از قانون اساسی، «دست به شورش یا شورش» زده و از دادگاه خواسته است اعلام کند که ترامپ از نظر قانون اساسی برای حضور در انتخابات کلرادو برای پست ایالتی یا فدرال و ممنوعیت وزیر امور خارجه صلاحیت ندارد. Jena Griswold اجازه نداد نامش در هر برگه رای اولیه یا انتخابات عمومی آینده در این ایالت ظاهر شود.

والاس ماه گذشته شروع به شنیدن استدلال‌ها در این پرونده کرد و در جلسه محاکمه روز چهارشنبه بحث پایانی برگزار شد.

گریمزلی در سخنرانی پایانی از طرف درخواست‌کنندگان گفت: «دونالد ترامپ از طریق اقدامات خود، و به تنهایی، خود را از تصدی پست مجدد سلب کرده است.

رئیس‌جمهور سابق با یک رشته تلاش‌ها در سایر ایالت‌ها برای دور نگه داشتن او در انتخابات سال 2024 به دلایل مشابه مواجه است. دادگاه عالی مینه‌سوتا هفته گذشته رای داد که قانون ایالتی یک حزب سیاسی بزرگ را از قرار دادن نامزدی که واجد شرایط نامزدی در انتخابات اولیه ریاست‌جمهوری نیست منع نمی‌کند و یک قاضی میشیگان روز سه‌شنبه تلاش مشابه را رد کرد و دریافت که وزیر امور خارجه فاقد صلاحیت مداخله

در بحث پایانی خود، اسکات گسلر، وکیل ترامپ، این موارد را برجسته کرد و اظهار داشت که “در اینجا یک اجماع در حال ظهور در داخل قوه قضاییه در سراسر ایالات متحده وجود دارد.”

مقامات ارشد انتخاباتی در آریزونا، نیوهمپشایر و جاهای دیگر نیز نگرانی‌هایی مشابه آنچه در کلرادو مطرح شد، در حالی که آرای انتخاباتی ایالتی را برای انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری جمهوری‌خواهان در سال آینده آماده می‌کنند، بررسی می‌کنند، جایی که ترامپ در نظرسنجی‌ها در میان رقبای جمهوری‌خواه پیشتاز است.