روسیه تاریخ انتخابات ریاست جمهوری را تعیین می کند و مسیر را برای پنجمین دوره پوتین باز می کند



قانونگذاران روسی روز پنجشنبه تاریخ انتخابات ریاست جمهوری 2024 را برای 17 مارس تعیین کردند و ولادیمیر پوتین را به دور پنجم ریاست جمهوری نزدیک کرد.

اعضای شورای فدراسیون، مجلس علیای روسیه، به اتفاق آرا به تصویب فرمانی برای تعیین تاریخ رای دادند.

والنتینا ماتوینکو، سخنگوی شورای فدراسیون گفت: «در اصل، این تصمیم شروع مبارزات انتخاباتی است. کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه قرار است روز جمعه جلسه ای در مورد مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری برگزار کند.

پوتین 71 ساله هنوز قصد خود را برای کاندیداتوری مجدد اعلام نکرده است، اما به طور گسترده انتظار می رود که او این کار را در روزهای آینده و با تعیین تاریخ انجام دهد.

بر اساس اصلاحات قانون اساسی که او ترتیب داد، او می تواند پس از انقضای دوره فعلی خود در سال آینده، دو دوره شش ساله دیگر را انتخاب کند و به طور بالقوه به او اجازه می دهد تا سال 2036 در قدرت بماند.

با ایجاد کنترل شدید بر سیستم سیاسی روسیه، پیروزی پوتین کاملاً مطمئن است. منتقدان برجسته ای که می توانند او را در انتخابات به چالش بکشند یا در زندان هستند یا در خارج از کشور زندگی می کنند و اکثر رسانه های مستقل ممنوع شده اند.

به نظر نمی رسد که نه کارزار نظامی پرهزینه و طولانی در اوکراین، و نه شورش ناموفق تابستان گذشته توسط یوگنی پریگوژین، فرمانده مزدور، بر محبوبیت بالای او که توسط نظرسنجی های مستقل گزارش شده است، تأثیری نداشته باشد.

هنوز مشخص نیست که چه کسی او را در برگه رای به چالش می کشد. دو نفر اعلام کرده اند که قصد دارند نامزد شوند: بوریس نادژدین، قانونگذار سابق، که در شورای شهرداری منطقه مسکو کرسی دارد، و یکاترینا دونتسووا، روزنامه نگار و وکیل اهل منطقه توور در شمال مسکو، که زمانی عضو یکی از اعضای محلی بود. قانونگذار

برای هر دو، حضور در برگه رای می تواند یک نبرد دشوار باشد. اگر یکی از پنج حزب سیاسی دارای کرسی در دومای دولتی، مجلس سفلی روسیه، آنها را به عنوان نامزد خود معرفی نکند، باید ده ها هزار امضا در مناطق مختلف جمع آوری کنند.

بر اساس قوانین انتخابات روسیه، نامزدهای معرفی شده توسط حزبی که در دومای ایالتی یا حداقل در یک سوم مجالس قانونگذاری منطقه ای نمایندگی ندارند، باید حداقل 100000 امضا از 40 منطقه یا بیشتر ارائه دهند. کسانی که مستقل از هر حزبی شرکت می کنند، حداقل به 300000 امضا از 40 منطقه یا بیشتر نیاز دارند.

این الزامات در مورد پوتین نیز صدق می کند که در طول سال ها از تاکتیک های متفاوتی استفاده کرده است. او در سال 2018 به عنوان یک مستقل نامزد شد و کمپین او امضاهایی جمع آوری کرد. در سال 2012، حزب روسیه متحد کرملین او را نامزد کرد، بنابراین او به آنها نیازی نداشت.

کمیسیون مرکزی انتخابات علاوه بر برگه‌های رای کاغذی سنتی در حدود 30 منطقه روسیه، رأی‌گیری آنلاین را برنامه‌ریزی می‌کند و در نظر دارد رأی‌گیری را در طول سه روز ادامه دهد – رویه‌ای که در دوران همه‌گیری اتخاذ شد و به طور گسترده توسط ناظران مستقل انتخابات مورد انتقاد قرار گرفت.

به گفته استانیسلاو آدریچوک، رئیس مشترک گولوس، یک گروه نظارتی مستقل برجسته، این اقدامات علاوه بر محدودیت‌های نظارتی که در سال‌های اخیر اتخاذ شد، امکان ناظران مستقل را به شدت محدود خواهد کرد.

آندریچوک به آسوشیتدپرس گفت که تنها نامزدهای ثبت نام شده یا نهادهای مشاوره ای تحت حمایت دولت، اتاق های مدنی، می توانند ناظران را به مراکز رای دهی اختصاص دهند و احتمال وجود ناظران واقعا مستقل را کاهش دهند. او گفت که در رای‌گیری آنلاین شفافیت بسیار کمی وجود دارد، و اگر رای‌گیری سه روز طول بکشد، پوشش دادن نزدیک به 100000 شعبه رای‌گیری در کشور بسیار سخت خواهد بود – بدون ذکر این‌که اطمینان حاصل شود که آرا در شب دستکاری نمی‌شود. .

آندریچوک گفت: «نظارت منظم (در محل های رأی گیری) بزرگترین مشکل را در این مرحله ایجاد می کند.

او در مورد برنامه‌های گلوس گفت: «اما ما در هر صورت کار خواهیم کرد» و افزود که آنها در طول مبارزات انتخاباتی نظارت خواهند داشت و از فعالانی که در روز انتخابات به مراکز رأی‌دهی می‌روند حمایت خواهند کرد.