رندی رودما افسر سابق کلرادو در قتل الیجا مک‌کلین به بیش از یک سال زندان محکوم شد.


یک قاضی یک افسر پلیس سابق کلرادو را که به قتل الیجا مک‌کلین، یک عابر پیاده سیاه‌پوست محکوم شده بود، به ۱۴ ماه حبس همراه با آزادی کار و چهار سال حبس مشروط محکوم کرد.

با این کار، رندی رودما، افسر سابق پلیس آرورا، پس از برخورد مرگبار خود با مک‌کلین در 24 آگوست 2019، می‌تواند به جای زندان مستقیم، حکم خود را به عنوان آزادی کاری بگذراند.

قاضی منطقه آدامز، مارک وارنر، که روز جمعه این حکم را صادر کرد، گفت که حکم او هم تحت تأثیر بی‌تفاوتی افسر بود، بلکه همچنین «شخصیت خوب» او و احتمال بازپروری او.

14 ماه حبس شهرستانی با آزادی کار برای اتهام تعرض درجه سوم و چهار سال تعلیق به اتهام قتل از روی سهل انگاری است که همزمان با حکم زندان اجرا می شود. او همچنین به 200 ساعت خدمات اجتماعی محکوم شد.

الیجا مک کلین.
الیجا مک کلین.با حسن نیت ماری نیومن

هیئت منصفه کانتی آدامز رودما را در این دو اتهام در اکتبر مجرم تشخیص داد. آن هیئت قبل از اینکه جنایت کمتری را انتخاب کند، اتهام جدی‌تری به قتل عمد علیه رودما در نظر گرفته بود.

Roedema قرار بود در 22 مارس به زندان گزارش شود.

وارنر خاطرنشان کرد که دستور او این بود که رودما در یک مرکز شهرستانی بگذرد و نه در زندان ایالتی. اگرچه زمان صفر درخواستی دفاعیات افسر نبود، اما این حکم منعکس کننده اعتقاد قاضی بود که او «پتانسیل توانبخشی» دارد.

با این حال، وارنر در صدور حکم گفت، قربانی “واقعاً برای هیچ کس تهدید چندانی نبود.”

مک‌کلین، 23 ساله، بیش از چهار سال پیش در حومه دنور به خانه می رفت که پلیس او را به دلیل پوشیدن ماسک اسکی و ظاهراً مشکوک متوقف کرد.

وقتی پلیس به مک‌کلین گفت که متوقف شود، او گفت که فردی درون‌گرا است و از آنها خواست که «لطفاً به مرزهایی که من صحبت می‌کنم احترام بگذارند»، ویدیوی دوربین بدنه درگیری نشان داد.

مک‌کلین در نهایت روی زمین کشتی گرفت، دستبند زده شد و توسط امدادگرانی که به صحنه واکنش نشان دادند، کتامین آرام‌بخش تزریق کردند. کالبد شکافی نشان داد که او در 30 اوت در بیمارستان بر اثر “سمیت کتامین” درگذشت.

رندی رودما در دادگاه کانتی آدامز، در برایتون، کولو.
رندی رودما در دادگاه کانتی آدامز، در برایتون، کولو، در 12 اکتبر. دیوید زالوبوفسکی / AP

فیل ویزر، دادستان کل کلرادو در بیانیه ای گفت که این حکم برای رودما “مناسب و جدی” است، “که همانطور که قاضی اشاره کرد، بی تفاوتی تکان دهنده ای نسبت به زندگی الیجا مک کلین نشان داد.”

او گفت: «این حکم برای نشان دادن این امر ضروری است که افسرانی که به آموزش و عهدشان برای محافظت از اعضای جامعه خیانت می‌کنند، پاسخگو هستند.»

ویزر گفت که رگولاتورهای اجرای قانون ایالتی روند ابطال نشان Roedema را که طبق قانون کلرادو برای مجرمان لازم است، آغاز خواهند کرد.

“قلدر با نشان”

مادر مک‌کلین، شنین مک‌کلین، این افسر را «قلدر با نشان» نامید.

او روز جمعه به دادگاه گفت: “آن شب در 24 اوت 2019، محافظت از جامعه ما دورترین چیزی بود که از ذهن رندی رودما دورتر بود.”

پس از صدور حکم، او از این روند ابراز ناامیدی کرد و از انتخاب هیئت منصفه شروع کرد و با حکم روز جمعه به پایان رسید.

او گفت: «این عدالت نیست. «این پاسخگویی نیست. این فقط یک سیلی به مچ دست است. چون اتفاقی که برای پسرم افتاد قتل است.»

دادستان ها درخواست سه سال پشت میله های زندان کرده بودند در حالی که وکلای افسر سابق از او خواسته بودند که به صورت مشروط آزاد شود.

وکلای او گفتند که رودما سابقه جنایی نداشت و به عنوان یک تفنگدار دریایی در جنگ به کشورش خدمت کرده بود و او را به یک کاندیدای ایده آل برای محکومیت غیر زندان تبدیل کرد.

رودما در سخنرانی روز جمعه قبل از صدور حکم در دادگاه گفت که از مرگ مک‌کلین غمگین است.

رودما گفت: «می‌خواهم خانواده مک‌کلین غم و اندوهی را که از رفتن الیجا احساس می‌کنم، بدانند. “او جوان بود.”

او گفت که اغلب به اتفاقات آن شب فکر می کند.

رودما گفت: «نمی‌توانم تمام سناریوهای مختلفی را که می‌توانست در آن شب اتفاق بیفتد که ممکن است به نتیجه متفاوتی منجر شود فکر نکنم».

علیرغم محکومیت، به نظر می‌رسد رودما می‌گوید که قانونی و تحت آموزش خود عمل کرده است.

رودما گفت: «ای کاش آن تماشاگر آن تماس را نمی‌گرفت. متأسفانه تماس گرفته شد و همه ما به روشی که آموزش دیده بودیم به این حادثه پاسخ دادیم.»

دادستان جیسون اسلوتوبر از سخنان رودما علیه متهم استفاده کرد و به دادگاه گفت که آنها پشیمانی نداشتند.

اسلوتوبر گفت: “بدون تایید انحرافات فاحش از آموزش او، در واقع کاملا برعکس، “ما به روشی که آموزش دیده بودیم پاسخ دادیم.” ”

طبق تحقیقات مستقلی که توسط شهر آرورا انجام شد، مک‌کلین 5 فوتی 7 و 140 پوندی، مقداری کتامین مناسب برای یک مرد 190 پوندی دریافت کرد.

نتیجه‌گیری پزشکی قانونی درباره مرگ مک‌کلین می‌گوید که او از «هذیان هیجان‌انگیز» رنج می‌برد، اصطلاحی که به گفته گروه پزشکان حقوق بشر هیچ پایه‌ای در علم پزشکی ندارد.

او یکی از مرگ‌های متعدد «هذیان‌گویی هیجان‌انگیز» در بازداشت پلیس در سال‌های اخیر بود که استفاده مقامات از این اصطلاح را که در کالیفرنیا به‌عنوان علت رسمی مرگ ممنوع شده است، برجسته کرد.

در دسامبر، هیئت استانداردها و آموزش افسران صلح کلرادو رای به حذف این اصطلاح از کتابچه راهنمای خود داد.

افسران و امدادگران در حال محاکمه

رودما جزو پنج نفر اولی بود که به خاطر مرگ مک‌کلین محاکمه شدند.

پیراپزشکان پیتر سیچونیک و جرمی کوپر در 22 دسامبر به جرم قتل از روی سهل انگاری مجرم شناخته شدند.

ناتان وودیارد افسر پلیس آرورا در 6 نوامبر به اتهام قتل عمد و قتل از روی سهل انگاری تبرئه شد. او پس از اعلام جرم به حالت تعلیق درآمده بود، اما از آن زمان به سر کار بازگشت.

هیئت منصفه ای که رودما را مجرم شناخته بود، افسر آرورا، جیسون روزنبلات را در قتل بی احتیاطی، قتل از روی سهل انگاری جنایی و حمله بی گناه تشخیص داد. روزنبلات پس از آن اخراج شد که معلوم شد او به افسران همکارش پیامک “ههههههههههههههههههههههه” که عکس یادبودی را که به افتخار مک کلین برایش ارسال کرده بودند، اخراج شد.