در ویرانه های غزه، کودکان از گرسنگی می میرند و آتش بسی در چشم نیست.


پنج ماه پس از آغاز حملات حماس به اسرائیل، تقریبا نیمی از ساختمان‌های غزه ویران شده و حداقل 30000 فلسطینی کشته شده‌اند، به گفته وزارت بهداشت غزه، که همراه با آژانس‌های امدادی هشدار می‌دهند که برخی از آسیب‌پذیرترین کودکان هستند. در قلمرو شروع به مردن از گرسنگی کرده اند.

ارتش اسرائیل بخش‌هایی از نوار غزه را کنترل می‌کند و تهدید کرده است که به رفح، شهری جنوبی که 1.5 میلیون فلسطینی از آن فرار کرده‌اند، حمله خواهد کرد، مگر اینکه توافق آتش‌بس تا هفته آینده حاصل شود. اسرائیل به اهداف نظامی خود نرسیده است: نابودی حماس در پاسخ به حملات 7 اکتبر آن که منجر به کشته شدن 1200 نفر شد و نجات بیش از 100 گروگان باقی مانده در آن روز. مشخص نیست که آیا هر یک حتی ممکن است یا خیر.

در خارج از کشور، تشدید تراژدی انسانی فشارهای بین المللی را بر اسرائیل وارد کرده است. حتی دوستانی مانند ایالات متحده که هر سال 3 میلیارد دلار اسلحه و سایر کمک‌های نظامی به اسرائیل می‌دهد، حداقل به صورت لفاظی به این گروه پیوسته‌اند و فوراً به اسرائیل فشار می‌آورند تا کمک‌های بیشتری را به منطقه محاصره‌ای که فلسطینی‌ها در اردوگاه‌ها جمع شده‌اند و در آن می‌خوابند، تحت فشار قرار دهند. خیابان.

ایالات متحده همچنین از مذاکرات در مصر برای مذاکره در مورد آتش بس تا آغاز ماه رمضان، ماه روزه مقدس مسلمانان، که از یکشنبه آغاز می شود، حمایت می کند. این می تواند به معنای مبادله گروگان و زندانی، توقف درگیری ها و جریان جدید کمک ها به غزه باشد. اما اختلافات بزرگ همچنان ادامه دارد و نشانه کمی از پیشرفت وجود دارد.

ینس لرکه، سخنگوی دفتر کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه در یک نشست خبری گفت: «وقتی کودکان شروع به مرگ از گرسنگی می‌کنند، این باید هشداری باشد که هیچ‌کس دیگر نیست». “اگر نه اکنون، چه زمانی باید از توقف ها جلوگیری کرد، شیشه ها را شکست، غزه را با کمک هایی که نیاز دارد سیل کرد؟”

زنان فلسطینی از خان یونس فرار می کنند
زنان آواره فلسطینی در حالی که روز سه شنبه از خان یونس در جنوب نوار غزه فرار می کنند، زیر سایه نیروهای اسرائیلی قرار می گیرند، پرچم سفیدی را برافراشتند.خبرگزاری فرانسه – گتی ایماژ

آمار خام تلخ است.

مقامات آمریکایی و سازمان ملل گفته اند که تعداد کشته های وزارت بهداشت فلسطین که تحت کنترل حماس است، احتمالاً کم شمار است. امدادگران حاضر در زمین تخمین می زنند که هزاران نفر دیگر زیر آوار ساختمان های ویران شده مدفون هستند.

به گفته سازمان ملل، حدود 80 درصد از جمعیت، یا 1.9 میلیون نفر، مجبور به ترک خانه های خود شده اند، که برخی از آنها تا نیم دوجین بار به دلیل فشار نظامی اسرائیل به سمت جنوب، مجبور به ترک خانه های خود شده اند. طبق تحقیقات بانک جهانی، حدود 60 درصد از ساختمان‌های غزه آسیب دیده‌اند، 45 درصد از آنها تخریب شده‌اند – از جمله مدارس، بیمارستان‌ها، نانوایی‌ها، مساجد و هزاران خانه.

حتی با توجه به استانداردهای کمیاب غزه که اسرائیل و مصر 16 سال است آن را محاصره کرده اند، کمبود همه چیز وجود دارد: آب، غذا، سوخت، برق و دارو. ایالات متحده در روزهای اخیر چندین قطره کمک به غزه ارسال کرده است، اما حتی اگر موفق شوند، مشکل را حل نمی کنند. با افزایش ناامیدی، هفته گذشته بیش از 100 فلسطینی در یک رویارویی پر هرج و مرج با سربازان اسرائیلی در اطراف یک کاروان کمک کشته شدند.

کمبود آب تمیز به معنای شیوع بیماری هایی مانند اسهال و هپاتیت است. به گفته پزشکان محلی و امدادگران بین المللی، کمبود غذا به این معنی است که مردم به سادگی از گرسنگی می میرند.

توزیع مواد غذایی غزه
غیرنظامیان در روز 26 فوریه برای جمع آوری غذا از یک نقطه توزیع کمک در بیت لاهیا در شمال غزه گرد هم می آیند.خبرگزاری فرانسه – گتی ایماژ

وزارت بهداشت غزه گزارش داده است که از هفته گذشته حداقل 16 کودک در نتیجه سوء تغذیه و کم آبی جان خود را از دست داده اند. همچنین در مورد شش نوزاد که به دلیل سوءتغذیه در بیمارستان کمال عدوان در شهر بیت لاهیه تحت درمان هستند، ابراز نگرانی کرده است.

برخی بیماری‌های زمینه‌ای داشتند، مانند یازان کافرنه، 10 ساله، که قبل از مرگش در روز دوشنبه توسط خدمه NBC News ضبط شد. پزشکان به رویترز گفتند که یازان به رژیم غذایی خاصی مانند میوه های مخلوط و شیر وابسته بود، اقلامی که اکنون در غزه در دسترس نیستند.

تصاویری که پسر لاغر را نشان می دهد که پتو پوشیده شده و مایعات را به صورت داخل وریدی دریافت می کند، پس از مرگ او به طور گسترده در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد.

پس از آنکه سازمان ملل هفته گذشته هشدار داد که قحطی در غزه «تقریباً اجتناب‌ناپذیر» است، عادل خدر، مدیر منطقه‌ای آژانس کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف، یکشنبه هشدار داد که «مرگ‌های کودکانی که ما از آن می‌ترسیدیم، اینجا هستند زیرا سوء تغذیه نوار غزه را ویران کرده است».

سازمان بهداشت جهانی، آژانس امداد و کار سازمان ملل و برنامه جهانی غذا هشدارهای مشابهی صادر کرده اند.

سردخانه خان یونس
زنان فلسطینی روز سه شنبه در سردخانه بیمارستان اروپایی در خان یونس در جنوب نوار غزه عزاداری کردند.سعید خطیب / خبرگزاری فرانسه – گتی ایماژ

دلال عریقات، دانشیار فلسطینی دیپلماسی در دانشگاه عرب آمریکایی مستقر در کرانه باختری اشغالی، گفت که مردم غزه «به کلی غیرانسانی شده اند، از حیثیت و سعادت انسانی خود محروم شده اند». چه رسد به این واقعیت که آنها تمام دارایی، خانه و در بسیاری از موارد اعضای خانواده خود را از دست داده اند.

او با نظر بسیاری از فلسطینی ها موافق است که جنگ به هیچ وجه مربوط به حماس نیست، بلکه بیشتر در مورد چیزی است که آنها به عنوان یک آرزوی چند دهه ای دولت اسرائیل برای بیرون راندن آنها از غزه و جمعیت مجدد آن را با اسرائیلی ها می دانند.

اعضای راست افراطی ائتلاف دولتی اسرائیل آشکارا از ایده اخراج فلسطینی ها از غزه حمایت کرده اند، اما بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، بارها این سیاست او را رد کرده است.

نتانیاهو که تحت فشارهای بین المللی برای کاهش حمله نظامی خود قرار نگرفته است، همچنان بر این باور است که این کشور باید حماس را که موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد و یک گروه تروریستی ممنوعه در غرب است، از بین ببرد.

134 گروگان باقیمانده، که برخی از آنها گمان می‌رود مرده‌اند، عذابی دائمی و فزاینده نه تنها برای خانواده‌های مبارزان انتخاباتی‌شان، بلکه برای ملت و کل یهودیان یهودی‌نشین است. سازمان ملل در گزارشی روز سه‌شنبه، که بسیاری آن را طولانی‌مدت می‌دانستند، گفت که شواهد «روشن و قانع‌کننده» وجود دارد که زنان و کودکان پس از حملات 7 اکتبر مورد «خشونت جنسی، از جمله تجاوز جنسی» و «شکنجه جنسی» قرار گرفته‌اند. . گروگان‌ها در غزه ممکن است همچنان از همین رفتار رنج ببرند.

نظرسنجی ها نشان می دهد که اکثر اسرائیلی ها از جنگ در غزه حمایت می کنند.

نمرود گورن، کارشناس ارشد امور اسرائیل در اورشلیم در مؤسسه خاورمیانه مستقر در واشنگتن، یک اندیشکده غیرحزبی، گفت: «آنچه در 7 اکتبر اتفاق افتاد هنوز در ذهنیت اسرائیل بسیار واضح است. حتی افرادی که تمام ایمان خود را به نتانیاهو از دست داده اند، همچنان معتقدند که اهداف نظامی که بیان شد، اهداف درستی برای پیگیری بوده است – این با جایی که گفتمان بین المللی در آن قرار دارد بسیار متفاوت است.

بر اساس تحلیلی که توسط مؤسسه مطالعات جنگ، یک اندیشکده غیرانتفاعی در واشنگتن انجام شده است، اسرائیل بیشتر شمال غزه و همچنین بخش هایی از جنوب را کنترل می کند. بمباران بی امان غزه را ساعاتی پس از حمله حماس آغاز کرد و در 27 اکتبر تهاجم زمینی را آغاز کرد.

نتانیاهو به شدت اعلام کرده است که قصد دارد در مرحله بعدی به رفح حمله کند و معتقد است که محل استقرار چهار گردان حماس است. دولت به مردمی که در آنجا پناه گرفته اند دستور داده است که یک بار دیگر تخلیه شوند، که بسیاری از آنها پاسخ می دهند: کجا؟

سربازان اسرائیلی در نزدیکی مرز اسرائیل و غزه در اسرائیل ایستاده اند
سربازان اسرائیلی روز دوشنبه در نزدیکی مرز غزه.عمار عوض / رویترز

مشکل دیگر برای اسرائیل این است که حماس به طور کامل از شمال پاک نشده است، به طوری که برخی از محلی ها و تحلیلگران نشانه هایی را مشاهده می کنند که حماس در جیب های خارج از کنترل اسرائیل دوباره جمع شده است. اسرائیل می گوید که 10000 جنگجوی حماس را کشته است. هم این رقم و هم تعداد اعضای حماس در مجموع تایید نشده است و درک میزان تضعیف این گروه را دشوار می کند.

اسرائیل ممکن است بتواند شبه نظامیان و پایگاه های آنها را ریشه کن کند. اما کشتن ایده‌های پشت این گروه سخت‌تر است: در غرب به شدت یهودی‌ستیز و مورد اهانت قرار می‌گیرند، اما بسیاری از فلسطینی‌ها که احساس می‌کنند هر راه دیگری، چه مسالمت‌آمیز یا غیر آن، خنثی شده است، به عنوان سنگر مقاومت تلقی می‌شود.

مایکل هوروویتز، رئیس اطلاعات در Le Beck International، یک مشاور امنیتی و مدیریت ریسک، گفت: “یک شکست بزرگ – که من فکر می کنم عمدی است – شکست در آماده شدن برای “روز بعد” است.

هیچکس وجود ندارد که قدرت را در غزه به دست بگیرد، حتی آغاز راه حل.»