ایالات متحده هنوز به اوج سطح کووید یا آنفولانزا برای فصل نزدیک نشده است



دکتر مندی کوهن، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، گفت: زمستان به طور رسمی از پنجشنبه آغاز می شود و با فصل سرد افزایش مورد انتظار در میزان آنفولانزا و کووید وجود دارد.

کوهن روز چهارشنبه در مصاحبه ای گفت که ایالات متحده در حال حاضر شاهد “افزایش شدید” سطح آنفولانزا است، به ویژه در جنوب. او گفت که به نظر می رسد موارد کووید در سطح ملی نیز در حال افزایش است، در حالی که به نظر می رسد موارد ویروس سنسیشیال تنفسی یا RSV به بالاترین حد خود در این فصل رسیده است.

کوهن گفت: “ما کمی زودتر اوج RSV را می بینیم، اما باور نمی کنیم هنوز به اوج آنفولانزا یا کووید نزدیک شده ایم.”

از 9 دسامبر، تعداد هفتگی تست های RSV مثبت در ایالات متحده در مقایسه با هفته قبل حدود 16 درصد کاهش یافته بود.

کوهن گفت که این الگو با الگوی سال گذشته متفاوت است، زمانی که این سه ویروس “به نظر می رسید همه در یک زمان به اوج خود می رسند.”

پس از شروع اولیه در اکتبر 2022، نرخ ابتلا به آنفولانزا در اواخر نوامبر و اوایل دسامبر به اوج خود رسید. عفونت های RSV به طور مشابه در ماه نوامبر به اوج خود رسید، حتی اگر میزان آن در زمستان به اوج خود برسد.

افزایش چشمگیر بیماری‌های شدید RSV در سال گذشته بیمارستان‌های کودکان را تحت تأثیر قرار داد، به احتمال زیاد به این دلیل که بسیاری از نوزادان متولد شده در طول این همه‌گیری به دلیل نقاب زدن و فاصله‌گذاری اجتماعی در اولین یا دو سال اول زندگی خود در معرض RSV قرار نگرفتند.

اما، کوهن گفت، امسال، “ما به طور کلی هیچ گونه فشاری را در بیمارستان های کودکان خود مشاهده نمی کنیم، بنابراین فکر می کنیم که این یک فصل معمولی RSV است.”

او افزود که عفونت‌های کووید در این فصل در مقایسه با فصل گذشته مشابه هستند.

کوهن گفت: «کووید باعث بیشترین بستری شدن و مرگ و میر در بین همه ویروس‌ها می‌شود، اما به نظر نمی‌رسد شدیدتر از آنچه در سال گذشته در این زمان شاهد بودیم باشد، که خبر خوبی است.»

با این حال، نوع JN.1 – که حدود 21 درصد از موارد کووید را در سطح ملی تشکیل می دهد – می تواند گسترش ویروس را تسریع کند. کوهن گفت که این گونه به نظر می رسد بیشتر از سایر گونه های در گردش قابل انتقال باشد، اگرچه واکسن ها همچنان باید محافظت خوبی ارائه دهند.

او گفت: «دقیقاً به همین دلیل است که ما می‌خواهیم مردم واکسن به‌روز شده کووید را دریافت کنند، زیرا این واکسن به تغییراتی که در ویروس می‌بینیم نشان می‌دهد.»

CDC هفته گذشته هشداری به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی درباره نرخ پایین واکسیناسیون برای کووید، آنفولانزا و RSV ارسال کرد.

حدود 18 درصد از بزرگسالان و 8 درصد از کودکان 6 ماهه و بالاتر، واکسن های به روز کووید دریافت کرده اند که از ماه سپتامبر در دسترس بوده و نوعی به نام XBB.1.5 را هدف قرار می دهد. یک مطالعه پیش از چاپ که توسط همتایان مورد بررسی قرار نگرفته است، نشان می‌دهد که واکسن‌های mRNA به‌روز شده از Moderna و Pfizer محافظت آنتی‌بادی را در برابر JN.1 نیز افزایش می‌دهند.

بر اساس گزارش CDC، واکسن آنفولانزای امسال نیز به‌طور مشابه، برای سویه‌های در حال گردش مناسب است: این واکسن خطر بستری شدن آنفولانزا در بیمارستان را تا 52 درصد در نیمکره جنوبی کاهش داد.

تاکنون، CDC تخمین می‌زند که 42 درصد از بزرگسالان و 43 درصد از کودکان واکسن آنفولانزا دریافت کرده‌اند، در حالی که 47 درصد بزرگسالان و 57 درصد کودکان در فصل قبلی آنفولانزا واکسینه شده‌اند.

کوهن گفت که مطمئن شده است که فرزندانش، 9 و 11 ساله، واکسن کووید و آنفولانزا را دریافت کنند.

در همین حال، واکسن‌های RSV امسال جدید هستند و تنها دو گروه – افراد باردار و بزرگسالان 60 سال به بالا – واجد شرایط هستند. این ویروس معمولاً در بزرگسالان جوان و سالم خفیف است، اما نوزادان زیر 6 ماه به ویژه در برابر پیامدهای شدید آسیب پذیر هستند، بنابراین تزریق برای افراد باردار برای انتقال آنتی بادی ها از طریق جفت است.

طبق CDC، فقط 17 درصد از افراد مسن تا 9 دسامبر واکسن RSV دریافت کرده بودند. داده‌ها برای افراد باردار در دسترس نیست، برخی از آنها مشکلاتی را در پوشش واکسن تحت پوشش بیمه یا یافتن آن از طریق داروخانه‌ها یا مطب پزشکان گزارش کرده‌اند.

FDA همچنین یک داروی تزریقی RSV را برای نوزادان به نام nirsevimab تایید کرده است، اما CDC در ماه اکتبر کمبود عرضه را گزارش کرد. شرکت‌های سازنده این دارو 77000 دوز اضافی در ماه نوامبر در دسترس قرار دادند و انتظار می‌رود 230000 دوز دیگر در ژانویه در دسترس قرار گیرند.

کوهن گفت: در مورد سفرهای تعطیلات و گردهمایی ها، مردم نه تنها باید خطر ابتلا به عفونت خود را در نظر بگیرند، بلکه باید خطراتی را که برای کسانی که با آنها جشن می گیرند نیز در نظر بگیرند.

“آیا با پدربزرگ و مادربزرگ به کریسمس می روید؟ آیا قرار است در کنار همکارانی باشید که در حال مبارزه با سرطان هستند؟» او گفت. “مطمئن شوید که شما به عنوان یک فرد نه تنها به خودتان فکر می کنید، بلکه به افرادی که در اطراف خود هستید نیز فکر می کنید.”